De bromtrol - Barbara van den Speulhof & Stephan Pricken RECENSIE

Recensie: De bromtrol - Barbara van den Speulhof & Stephan Pricken

De kleine trol wil een hut bouwen, maar dat stomme ding stort steeds in. De appels willen niet uit de boom vallen en zijn papieren bootje wil niet drijven. Dat maakt de kleine trol boos, heel boos! Op een dag hebben zijn vriendjes er genoeg van en pakken ze hun spullen. Lukt het de kleine trol om het weer goed te maken?

Als je dit boek ziet liggen, trekt de kaft meteen je aandacht. Op de voorkant staat namelijk (in prachtige blauwtinten) een boze bromtrol. Dit maakt je dan ook meteen nieuwsgierig naar het boek; wie is de Bromtrol en waarom is hij boos?

De Bromtrol bevat prachtige illustraties van Stephan Pricken, die perfect aansluiten bij het verhaal van Barbara van den Speulhof. Wanneer je alleen de illustraties zou bekijken, zou je er zelf al een verhaal bij kunnen bedenken. De illustraties zijn kleurrijk en de emoties zijn goed van het gezicht van de Bromtrol af te lezen. Het verhaal is echter ook prachtig. Aan het taalgebruik en de lettergrootte en –dikte weet je al precies hoe de Bromtrol zich voelt. Het is alsof er onweer in zijn buik zit, met bliksems die uit de hemel schieten! De illustraties en de tekst versterken elkaar op een prachtige manier!

Het boek heeft naast prachtige illustraties en een mooi verhaal ook nog een bijzondere boodschap: het is niet erg om boos te zijn. En het is dan ook nog eens ontzettend stoer om sorry te zeggen en het excuses van iemand anders te accepteren. Een prachtig boek om bijvoorbeeld in de klas te gebruiken en met kinderen over in gesprek te gaan. De illustraties en het verhaal spreken kinderen ontzettend aan. Het is dan ook extra leuk dat er ook nog een knuffel van de Bromtrol verkrijgbaar is!

De bromtrol

1  2  3  4  5

De kleine trol probeert een hut te bouwen, maar dat stomme ding stort steeds weer in elkaar. De appels willen niet uit de boom vallen en de papieren bootjes zinken allemaal... Dat maakt de kleine trol heel boos. Echt heel boos. Hij bromt ervan. Hij is een bromtrol! Op een dag hebben zijn vriendjes er genoeg van en ze pakken hun koffers. Kan de kleine trol het wel weer goedmaken?