Spiegelman - Lars Kepler RECENSIE

Recensie: Spiegelman - Lars Kepler

Spiegelman geschreven door het Zweedse schrijversechtpaar Ahndoril genaamd 'Lars Kepler', gaat over de verdwijning van de zestienjarige Jenny Lind. Na haar ontvoering weet niemand waar ze kan zijn. Uiteindelijk wordt er aangenomen dat ze waarschijnlijk vermoord is, totdat haar lichaam vijf jaar later opgehangen aan een klimrek op een speelplaats wordt gevonden. Er blijkt een getuige te zijn die de moord van het begin tot het einde heeft kunnen zien. Hierdoor lijkt de moord te kunnen worden opgelost, maar wat als deze getuige een warrige en getraumatiseerde patiënt is? Bij rechercheur Joona Linna gaat deze moord niet in de koude kleren zitten. Erik Maria Bark zal de man onder hypnose brengen om zijn herinneringen weer op te roepen.

Spiegelman van Lars Kepler is meteen vanaf het eerste hoofdstuk niet meer weg te leggen. Net als personage Eleanor, het meisje dat smoorverliefd is op Jenny Lind en haar stiekem op weg naar huis besluipt, zijn we als lezers ooggetuige van de ontvoering van Jenny Lind. Deze warrige omschrijving van de ontvoering maakt dat je verbluft achterblijft. Je kunt niet wachten om verder te lezen wat er met Jenny Lind gaat gebeuren. Echter wordt het razendsnelle leestempo veroorzaakt door de start van het verhaal even geremd, doordat je ook leest over de verhaallijn van een ander personage, Pamela. Ook haar verhaal is aangrijpend. Je vraagt je af of de verhaallijnen van deze personages afzonderlijk verder gaan of dat de verhalen elkaar zullen kruisen. En als dat gebeurt, is de afwisseling tussen de personages en de verschillende invalshoeken op het verhaal juist prettig en bouwt het de spanning alleen maar verder op.

Lars Keplers schrijfstijl is erg spannend, vol actie en met mysterieuze zinnen die nog weinig informatie verklappen. De scènes in het verhaal zijn erg direct en beeldend beschreven met angstaanjagende, kippenvel momenten. De snelle afwisseling van de locaties waar het verhaal zich afspeelt, zorgt voor spanningsopbouw en tempo in het verhaal. De hoofdstukken zijn kort, waardoor je er snel nog even één of twee hoofdstukken bij leest voordat je het boek dichtslaat. De personages in het verhaal zijn allemaal stuk voor stuk goed doordacht en uitgewerkt. Ze hebben interessante, onverwachte trekken, waardoor het lezen erg leuk wordt. Als bijvoorbeeld Joona Linna geïntroduceerd wordt, een personage die nieuw is voor de lezer die geen andere boeken van Lars Kepler heeft gelezen, denk je dat hij een stereotiepe rechercheur is zoals in veel andere misdaadboeken. Echter is zijn karakter niet zo voorspelbaar en vlekkeloos als het lijkt. Je duikt in de diepe, donkere karakters van de personages. Ook het personage Martin, de man van Pamela, weet de lezer te raken. Als getraumatiseerde en warrige man leer je hem kennen en ontdek je ook de belevingswereld van een psychisch zieke patiënt, met zijn hallucinaties, geestenwereld en haperende denkvermogen. En nu lijkt hij de enige getuige te zijn die de moord op Jenny Lind en wellicht ook de verdwijning van al die andere vermiste meisjes kan oplossen...

Kortom is Spiegelman, geschreven door 'Lars Kepler' een thriller als geen ander. De spanning is om te snijden en ebt voor geen moment weg. Als je alleen thuis bent durf je het boek bijna niet open te slaan en als je het eindelijk weglegt om naar bed te gaan kun je geen oog dichtdoen. Dit verhaal zal je tijdens het lezen van dit boek bezighouden en als het uit is ook altijd bijblijven. Spannend dat de laatste zinnen hinten naar een volgend deel!

Recensie: Spiegelman - Lars Kepler

Joona Linna - Spiegelman

1  2  3  4  5

Vijf jaar geleden verdween ze, nu wordt haar lichaam gevonden.

Wie was de man die ze zag in het raam?

Wie is de Spiegelman?

Vijf jaar na haar verdwijning wordt het levenloze lichaam gevonden van een jonge vrouw. De enige ooggetuige van de moord is een warrige man, die niet zeker weet wat hij gezien heeft. Joona Linna roept de hulp in van hypnotiseur Erik Maria Bark, zodat de man onder hypnose zijn herinneringen weer kan oproepen.