In vrije val - Corine Hartman RECENSIE

Recensie: In vrije val - Corine Hartman

Faye woont al sinds haar jeugd in het psychiatrische inrichting 'Groot Loenen'. Ze krijgt de kans om een eigen leven op te bouwen, als ze een huisje mag betrekken op het landgoed van de instelling. Faye is dolblij met de kans om te laten zien dat ze op zichzelf kan wonen. Ze heeft allerlei plannen met het huisje en kan dan ook niet wachten om er te gaan wonen. Maar dan ontmoet ze Mika Priens, een ex-militair met PTSS. Mika wordt verdacht van de moord op zijn vrouw en zoon en is op de vlucht. Hij vraagt Faye om hulp en het lukt hem om haar te overtuigen van zijn onschuld. Ze besluit hem te helpen en verbergt hem, terwijl ze zelf met de hulp van Lisa op onderzoek uitgaat. Maar is Mika wel zo onschuldig als hij zegt dat die is? Hoe meer ze ontdekken hoe meer Faye daaraan gaat twijfelen.

In vrije val is het tweede boek met Faye van Laar in de hoofdrol. Faye is geen standaard personage, ze heeft borderline en kan behoorlijk van de hak op de tak springen in het boek. Daarom duurt het ook even voor je in het verhaal zit, maar zodra je er eenmaal in zit merk je al snel dat je als lezer je toch gaat hechten aan Faye met haar eigenaardigheden. Maar niet alleen Faye, ook de andere personages sluit je al snel in hart. Personages die stuk voor stuk ook weer hun eigenaardigheden hebben. Corine Hartman geeft haar lezer een inkijk in de wereld van de psychiatrie. Maar dat niet alleen, ook medische experimenten spelen een grote rol in het boek. Hartman laat haar lezers echt nadenken over deze thema's. In vrije val begint behoorlijk langzaam, maar Hartman bouwt de spanning stap voor stap verder op tot je op het puntje van je stoel zit. De spanning had alleen wat beter verdeelt kunnen worden. Nu heb je als nadeel dat het verhaal je niet gelijk raakt en je vooral zit te lezen uit nieuwsgierigheid of Mika het wel of niet gedaan heeft.

In Vrije val is een spannend en fascinerend boek met een einde dat de lezer zeker niet gaat verwachten. De plot zit goed in elkaar en de makkelijke schrijfstijl van Hartman zorgt ervoor dat je In vrije val makkelijke weg leest. Het vergt even tijd om in het verhaal te komen, maar als je er eenmaal in zit zorgen de sterke personages en de plot dat In vrije val je niet meer loslaat.

Recensie: In vrije val - Corine Hartman

In vrije val

1  2  3  4  5

Faye van Laar krijgt de mogelijkheid een eigen leven te leiden, los van de psychiatrische inrichting Groot Loenen. Vol enthousiasme begint ze aan de inrichting van haar nieuwe huisje op het landgoed van de instelling.

Dan kruist Mika Priens haar pad, een ex-militair met ptss die zijn vrouw en kind zou hebben vermoord. Hij overtuigt Faye van zijn onschuld en ze besluit hem te helpen. Samen met Lisa, een medepatiënt, gaat Faye op onderzoek uit, waarbij ze stuiten op de onverklaarbare dood van enkele oud-collega's van Mika. Heeft Mika hiermee te maken? En is hij echt onschuldig? Of is hij door experimentele behandelingen zijn realiteitszin kwijtgeraakt en een moordenaar geworden?