Familieopstelling - Kluun RECENSIE

Recensie: Familieopstelling - Kluun

De boeken van Kluun en in het bijzonder het personage Stijn van Diepen. Je vindt het fantastisch of je haat hem. Dit alles is bepaald door het 1e boek Komt een vrouw bij de dokter, waar Stijn vreemdging terwijl zijn vrouwelijk dodelijk ziek was. In Familieopstelling is Stijn ondertussen 55 jaar oud, maar hij is niet bepaald wijzer geworden. Hij komt nu op het punt dat hij zich afvraagt: Wie ben ik eigenlijk? En misschien nog belangrijker: Wie wil ik zijn?

Stijn van Diepen is een bijzonder personage van Kluun. Het personage is voor een groot deel autobiografisch. Of je Stijn mag als persoon in het verhaal, bepaalt eigenlijk of je hebt genoten van Komt een vrouw bij de dokter en De weduwnaar. Bij Familieopstelling ligt het iets anders. Dit is het boek waarin Stijn kritisch naar zichzelf gaat kijken, aldus de achterkaft. Familieopstelling zorgt er zeker voor dat Stijn meer 'likeable' wordt als karakter.

In dit boek gaat Stijn terug naar zijn roots. We lezen veel over Tilburg en over Noord-Brabant. Als je niet bekend bent met een Brabants dialect (alhoewel je als inwoner van Gelderland of Limburg ook een eind komt), kan het soms een behoorlijke puzzel zijn om de gesprekken tussen Stijn, zijn moeder en zijn zus te ontrafelen. Het verhaal van zijn moeder, die Alzheimer heeft, is mooi en kwetsbaar geschreven. Deze verhaallijn is een groot pluspunt aan het boek. Het bevat zowel humor, maar ook verdriet.

Het 3e boek kent, net als eerdere boeken, een fijne schrijfstijl. Het boek leest gemakkelijk. Het grootste minpunt van Familieopstelling is dat het lang duurt voor je bij de kern komt van het boek, waar Stijn daadwerkelijk aan zichzelf gaat werken en zichzelf gaat ontdekken. Daarvoor lees je meer van de welbekende Stijn; seks, drugs, simpelweg een vlak en egoïstisch type. Het doet denken aan Komt een vrouw bij de dokter, wat duidelijk maakt dat Stijn van Diepen twee boeken verder nauwelijks karakterontwikkeling heeft doorgemaakt. Het duurt te lang voordat de 'oude' Stijn een beetje begint te veranderen. Daardoor is het moeilijk om in het verhaal te komen en is het boek ook niet bevredigend. Net wanneer Stijn op een retraite gaat in Ierland, en het interessant en leuk wordt, begint Kluun aan de afronding van zijn boek. En dat terwijl je als lezer zijnde net écht betrokken raakt bij het verhaal.

Het open einde hint een beetje naar weer een nieuwe vrouw voor Stijn. Heeft Stijn zichzelf leren kennen in Familieopstelling? Is hij iets veranderd? De lezer heeft werkelijk geen idee, maar het lijkt erop van niet.

Recensie: Familieopstelling - Kluun

Familieopstelling

1  2  3  4  5

Stijn van Diepen (Komt een vrouw bij de dokter) is terug: 55 jaar oud, maar niet veel wijzer. Hij besluit op zoek te gaan naar zichzelf, zijn roots en de Ware. Nu echt.

Stijn, de hoofdpersoon van Komt een vrouw bij de dokter en De weduwnaar, is terug. Older, but not so much wiser. Nadat de zoveelste liefde van zijn leven toch niet de ware bleek te zijn, raakt hij in een crisis. Als ook nog zijn moeder met alzheimer wordt opgenomen in een verzorgingstehuis, is het tijd om stappen te nemen. Stijn graaft zich autobio om er eens en voor altijd achter te komen waarom zijn (liefdes)leven zo'n puinhoop is. De ontroerende maar vaak ook hilarische zoektocht leidt hem langs zijn jeugd in Noord-Brabant, een ingrijpende familiegeschiedenis en een verblijf in de Engelse countryside. Zal hij op zijn 55ste zichzelf weten te vinden? En, belangrijker nog: de liefde?