Daglicht - David Baldacci RECENSIE

Recensie: Daglicht - David Baldacci

Atlee Pine's zoektocht naar het verleden is al een paar keer vertraagd omdat ze op haar zoektocht als FBI-agente in meerdere zaken terecht is gekomen. Dit keer is ze echter voornemens om zich op haar doel te blijven focussen, helemaal als haar meerdere laat weten dat de extra tijd van haar sabbatical begint te dringen. Toch valt Atlee Pine weer met haar neus in de boter als ze de arrestatie van niemand minder dan John Puller per ongeluk verstoord...

Hoewel David Baldacci ooit begon als bedrijfsjurist en advocaat in Washington D.C. is hij nu niet meer weg te denken uit het thrillergenre. Ook met Daglicht weet hij weer een nieuwe puzzel te ontwerpen waar de lezer zich in vast kan bijten. Daglicht is het derde deel in de Atlee Pine-serie en dat zorgt ervoor dat het boek niet echt aan te raden is om als stand alone te lezen.

Atlee Pine is soms een hardvochtige vrouw. Ze werkt hard, is ambitieus als het gaat om haar rechtvaardigheidsgevoel en getekend voor het leven door haar gruwelijke achtergrondverhaal. Hoewel zulke sterke vrouwen als hoofdpersonage vaak de sympathie van de lezer weten te wekken, mislukt dat bij Atlee als je de eerdere delen niet hebt gelezen. Het verhaal begint (ogenschijnlijk) waar het vorige is gebleven, of in ieder geval waar de achterflap is gebleven. Het voordeel daarvan is dat het verhaaltempo vlot is en de lezer snel wordt meegenomen in het verhaal. Het nadeel is echter dat David Baldacci geen rekening houdt met lezers die met het lezen van Daglicht net het avontuur van Atlee binnenvallen.

Atlee is soms een beetje drammerig. Eigenlijk is ze de stereotype good cop van de FBI. Eigenwijs, gevormd en slim. Een beetje de vrouwelijke superheld die wel allemaal wel eens zouden willen zijn. Toch maakt ze ook fouten, die David Baldacci niet voor de lezer verborgen houdt. Deze openhartigheid zorgt ervoor dat je naarmate het boek vordert steeds meer sympathie voor deze vrouw begint te krijgen.

Toch is Daglicht geen aanrader om te lezen als standalone. De kwartjes vallen soms heel laat, omdat de lezer achtergrondinformatie mist om de puzzel goed in beeld te kunnen krijgen. De puzzel zelf is ook niet zo heel sterk. Een politiek spel doet het meestal wel goed in thrillers, maar dan moet je er wel voor zorgen dat alles goed in elkaar steekt en het verhaal compleet is. Je kan het mijn inziens dan ook niet afdoen met "het is een grote puinhoop" en al helemaal niet met "we stoppen het in de doofpot" zonder de daadwerkelijke grootte en het effect bekend te maken.

De antwoorden in Atlees eigen zoektocht weten gelukkig veel te compenseren. Hoewel het boek de lezer prima vermaakt, lijkt Daglicht niet de nieuwe topper van David Baldacci. De personages komen niet zo goed uit de verf, je mist de karakterontwikkeling en een zachte kant van Atlee wat een goed contrast zou vormen met haar vrijgevochten kant om zo haar personage menselijker te maken. Ook ontbreekt de spanning een beetje, wellicht omdat de puzzel te vaag is om het verhaal meeslepend te maken.

Recensie: Daglicht - David Baldacci

Atlee Pine 3 - Daglicht

1  2  3  4  5

Wanneer FBI-agent Atlee Pine haar zoektocht naar haar jaren geleden verdwenen zus Mercy voortzet, kruist haar pad dat van special agent John Puller van het U.S. Army Criminal Investigation Command. Puller is met zijn eigen onderzoek bezig, een zaak waarbij veel op het spel staat. De twee besluiten hun krachten te bundelen en raken verstrengeld in de duistere wereld van de georganiseerde misdaad. Langzaam maar zeker wordt duidelijk dat ze geen van beiden ongeschonden uit deze strijd zullen terugkeren.

• Schemergeesten - Angie Sage

• Het medaillon van Chagall - Reina Crispijn

• Soep. Bouillon. Brood.- Rachel Allen