De crèche - Elle van Rijn RECENSIE

Recensie: De crèche - Elle van Rijn

Amsterdam, 1942-1943. Wanneer de Joodse kindercrèche waar Betty Oudkerk werkt door de Duitsers wordt getransformeerd in een verzamelplaats voor Joodse kinderen voordat zij op transport gaan, raakt Betty betrokken bij het verzet. Onder leiding van Henriëtte Pimentel smokkelen Betty, haar collega’s en een aantal andere mensen een heleboel kinderen naar onderduikadressen. Dit is niet zonder risico, maar zoals Betty zelf zei: ‘’Van de kinderen blijf je af! Die kunnen er niks aan doen wat de volwassenen allemaal uithalen.’’

De crèche van Elle van Rijn vertelt het verhaal van kinderverzorgster Betty Oudkerk, die hielp om ruim zeshonderd kinderen te redden. Omdat De crèche vanuit het ik-perspectief is geschreven, leer je Betty goed kennen. Ze is een zelfverzekerde, spontane en sterke vrouw, met een groot gevoel voor humor. Regelmatig weet zij de kinderen op de crèche op te vrolijken, te midden van al het leed om hen heen. Maar ondanks haar moedige en vrolijke voorkomen wordt ook Betty geraakt door alles wat ze ziet en meemaakt.

Elle van Rijn heeft een fijne schrijfstijl die je algauw in het verhaal trekt. Het boek leest makkelijk weg, ondanks de vreselijke gebeurtenissen. De hoofdstukken zijn getiteld met dag en datum, en beginnen allemaal met een stukje cursief dat bijvoorbeeld verteld over de nieuwe regels voor de Joden of de stukjes nieuws die Betty ter ore komen. In het begin van het boek is de oorlog aanwezig, maar nog niet per se op de voorgrond. Door deze stukjes en de gebeurtenissen die Betty meemaakt, voel je als lezer hoe de Duitsers stukje bij beetje de vrijheid wegnemen. Het leven wordt steeds gevaarlijker en de oorlog neemt in rap tempo alles over. Dit is erg knap geschreven.

Het is heftig om het dagelijkse leven op de crèche te volgen en je kan niet anders dan bewondering krijgen voor de mensen die hun leven op het spel zetten om kinderen te redden. Je voelt als lezer mee met deze mensen en hun worsteling met het feit dat zij niet elk kind kunnen redden.

Het einde is een beetje abrupt omdat het voelt alsof je nog midden in Betty’s verhaal zit, maar het is wel indrukwekkend en passend. Dit boek vertelt namelijk over de tijd dat Betty hielp de kinderen naar veiligheid te smokkelen en niet over haar onderduiktijd. Wat fijn is, is dat er een hoofdstuk ‘’na de crèche’’ is toegevoegd, waarin verteld wordt hoe het is afgelopen met de mensen die je in het boek hebt leren kennen.

Al met al vertelt De crèche op indrukwekkende wijze een aangrijpend verhaal. Elle van Rijn heeft Betty Oudkerk en haar rol in het redden van zoveel kinderen op sterke wijze neergepend. Ik geef De crèche daarom 5 hartjes.

Recensie: De crèche - Elle van Rijn

De crèche

1  2  3  4  5

Aangrijpende historische roman over een kinderverzorgster in de Joodse Crèche

Amsterdam, 1942-1943. Tegenover de Hollandsche Schouwburg bevindt zich de Joodse Crèche, door de Duitsers getransformeerd in een verzamelplaats voor Joodse kinderen voordat zij op transport gaan. Terwijl het leven voor Joden buiten de crèche steeds beangstigender wordt, bekommert de negentienjarige Betty Oudkerk zich met de andere Joodse kinderverzorgsters om het lot van de kinderen. In het diepste geheim weten ze onder leiding van Henriëtte Pimentel, de directrice van de crèche, ruim zeshonderd kinderen van deportatie te redden, ongeacht de risico's die dat met zich meebrengt.

De crèche is het verzetsverhaal van jonge vrouwen die in wrede omstandigheden moeten beslissen over leven en dood. Moedige vrouwen met een vurige hoop voor de toekomst - want wie een kind redt, redt de wereld.