Lekker Lokaal - Laura de Grave RECENSIE

Recensie: Lekker Lokaal - Laura de Grave

De sperzieboontjes bij mijn supermarkt komen uit Egypte! En als ik naar de seizoenskalender in Lekker lokaal kijk, dan kan dat ook bijna niet anders. In december zijn er helemaal geen verse sperziebonen te krijgen uit Nederland. Net zo min als tuinbonen en broccoli trouwens. Het lijkt er op dat we alleen van asperges accepteren dat ze enkel in het voorjaar te krijgen zijn. Het boek Lekker lokaal van culinair journalist Laura de Grave zet me direct aan het denken. Het principe van Laura de Grave is eigenlijk precies wat ik ook wil, behalve dan dat Lekker lokaal een vegetarisch kookboek is. Mijn idee is dat ook vlees lokaal kan worden gekocht. Helemaal geen vlees is uiteraard wel duurzamer en dat is één van de dingen die de schrijfster met dit boek voor heeft.

Verder helemaal mijn idee dus: Eten met de seizoenen en liefst kopen rechtstreeks bij de boer. Laura de Grave legt uit hoe en waar je dat het beste kan doen. In haar vorige kookboek, Nederland Kookboek, ging ze al op zoek naar al die heerlijke streekproducten. Daarbij viel haar op dat veel van deze producten helaas naar het buitenland gaan. Omgekeerd gebeurt hetzelfde. Heel veel van onze voeding wordt geïmporteerd. In Lekker lokaal legt Laura de Grave uit dat deze voedselkilometers zeker niet duurzaam zijn. Verder vindt ze het belangrijk om onze eigen boeren te steunen en is het goed voor de biodiversiteit in ons eigen land. Overigens wil het niet zeggen dat we helemaal niets uit het buitenland mogen halen. Koffie- en cacaobonen groeien nu eenmaal niet in Nederland en ook de meeste citrusvruchten kennen we niet in Nederland. Laura de Grave hanteert daarbij het principe ‘Zo dichtbij als mogelijk, zo ver weg als nodig!’. Daar kan ik mezelf helemaal in vinden.

In een volgend hoofdstuk van Lekker lokaal beschrijft Laura de Grave wat we in Nederland allemaal hebben: Dat zijn onder andere aardappelen, paddenstoelen, graan, bonen, zuivel, eieren, kaas, noten, zeewier en olie. Heel handig daarbij is de lekker uitgebreide seizoenskalender groente en fruit. Een echte eyeopener omdat we van sommige producten al niet eens meer weten in welk seizoen ze thuis horen. Persoonlijk vind ik het jammer dat ik de verschillende aardappelrassen mis terwijl die ook echt seizoensgebonden zijn.

Na deze uitgebreide introductie van 50 pagina’s begint de receptuur. Van bammetjes met selderij en bosui tot pannenkoekentaart, maar ook van zeewierburger tot vega-zoervleis en ‘kibbeling’ van bloemkool. Wij aten thuis een witlofschotel. Op het eerste gezicht niet heel bijzonder, maar onder meer het gebruik van appelstroop en grove mosterd maakte dat wij het heerlijk vonden en nét even anders dan we gewend waren.

Een paar dagen later was de boerenkoolomelet aan de beurt. Gewoon omdat het winter is. Een jaargetijde waarin boerenkool en spruitjes, die ook in dit gerecht zitten goed verkrijgbaar zijn. Vreemd vond ik het dus dat er diepvriesboerenkool werd gebruikt. Ik heb dat niet gedaan. Ik heb verse boerenkool even voorgekookt, afgegoten en toen door het eimengsel geroerd. Ook dit was weer een niet al te moeilijke maar lekkere maaltijd, waarbij we het vlees niet echt misten. Serveer er vooral een plaatselijk biertje of wijntje bij, want die hebben we tegenwoordig genoeg in Nederland.

Lekker lokaal eindigt met (internet)adressen over hoe en waar je al die lokale producten kan kopen of vinden. Had ik al verteld dat er in het boek naast foto’s van gerechten heel veel vrolijke foto’s staan van het Nederlandse boerenland?

Laura de Grave heeft er met Lekker lokaal voor gezorgd dat ik niet kan wachten om de boer op te gaan en de keuken in te duiken met al die heerlijke producten.

Lekker lokaal

1  2  3  4  5

Nederland is een goudmijn voor lekker eten en mooie producten, als je weet wat er verbouwd wordt én wat je ermee moet doen. Koken met lokale seizoensproducten is heerlijk, supervers en goedkoop. Bovendien hebben we het afgelopen jaar ontdekt hoe belangrijk het is om bewust en duurzaam te kiezen.
    Laura de Grave vertelt in Lekker lokaal waar je de beste producten bij jou in de buurt kunt vinden, en hoe je daar vervolgens heerlijke vegetarische gerechten mee kookt. Ze geeft de Nederlandse keuken een moderne, creatieve twist: wat dacht je van zelfgemaakte vanillevla, vegetarisch zoervleis of worteltjesbrood?
    Laura werkt voor Allerhande en 24Kitchen, en schreef eerder twee succesvolle kookboeken. Dankzij al haar ervaring weet ze precies wat Nederland te bieden heeft en zorgt ze voor genoeg inspiratie om gemakkelijk de allerlekkerste gerechten te maken.