De verwisseling - Maggie Brookes RECENSIE

Recensie: De verwisseling - Maggie Brookes

De verwisseling, geschreven door Maggie Brookes, is een indrukwekkend verhaal over Izabela (Izzy) uit Tsjechoslowakije ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij woont alleen met haar moeder en broertje op hun boerderij, nadat haar vader en broer zich aangesloten hebben bij de partizanen. Een groep Britse krijgsgevangen uit een nabijgelegen kamp komt te werken op de boerderij waarna Izzy verliefd wordt op de Londense krijgsgevangene Bill King. Izzy bedenkt een verrassend plan om voor altijd samen te kunnen zijn met Bill. Helaas loopt het plan niet als verwacht en neemt een vervelende wending. Kan Izzy zich voordoen als krijgsgevangene? En weet zij de oorlog te overleven aan de zijde van Bill?

Vanaf het begin, mede door de proloog, word je het verhaal van de verwisseling in gezogen en wil je gelijk meer weten over het verhaal en wie die mensen zijn die wegrennen voor de mannenstemmen met de honden. De schrijfstijl van Maggie Brookes is ontzettend fijn om te lezen en het boek leest daardoor ook lekker snel weg. Het boek is vanuit de ik-figuur van Izzy geschreven, en af en toe is er een hoofdstuk geschreven vanuit het ik-perspectief van Bill. De vreselijke omstandigheden van deze personages in de Tweede Wereldoorlog is zo gedetailleerd en beeldend geschreven dat je heel goed in kunt beelden hoe de omstandigheden zouden zijn. Verder zijn de details die gegeven worden, en gebaseerd zijn op een waargebeurd verhaal, de reden dat je het boek zo snel weg leest.

Het plot is indrukwekkend, droevig, schrijnend en ook ergens mooi. Het verhaal over de kracht tussen twee verliefde mensen die alles voor elkaar over hebben, ongeacht wat ze daarvoor moeten doorstaan, is mooi en krachtig. Verder is het verschrikkelijk dat wanneer je denkt dat het verhaal zijn diepste punt bereikt heeft, het dus toch nog erger kan. Deze gevoelens nemen je mee door het boek. De vriendschappen die ontstaan geven het verhaal iets meer lucht in de vreselijke omstandigheden. Het is heftig om aan het eind van het boek te lezen welke onderdelen van het boek gebaseerd zijn op een waargebeurd verhaal.

De personages, en dan vooral Izzy en Bill zijn ontzettend sterk in dit boek. Ze komen erg realistisch over doordat je meeleest wat ze denken en doen. Je kunt je heel goed voorstellen dat een boerendochter op het platteland een beetje wereldvreemd is, en dan ontzettend overdonderd is door alles wat ze meemaakt. Je kunt hierdoor een goede band opbouwen met Izzy. Ze spreekt zichzelf op sommige momenten streng toe wat best realistisch is. Omdat Bill maar een aantal hoofdstukken heeft om vanuit zijn perspectief te vertellen, bouw je minder makkelijk een band met hem op, al leer je hem zeker goed kennen door de verhalen van Izzy.

Het einde van De verwisseling is mooi, en toch blijf je achteraf nog met een aantal vragen zitten. Brookes zou dit gedaan kunnen hebben zodat je zelf kunt bedenken hoe het uiteindelijk afgelopen is met de personages en hun dierbaren.

De verwisseling is een indrukwekkend boek wat zeker binnen het genre van de historische roman valt. De vriendschappen en liefde die ontstaan in het boek zijn prachtig ten opzichte van de schrijnende omstandigheden waarin deze opbloeien. Het verhaal is beeldend omschreven en maakt zeker een indruk wanneer je de laatste bladzijde omslaat. Wel blijf je met nog een aantal vragen zitten wanneer je het einde bereikt. Ik raad zeker aan om dit boek te lezen, zelfs als je niet heel veel interesse hebt in historische romans, want het is gewoon een prachtig boek om te lezen en laat een duidelijke indruk achter van de omstandigheden voor een bepaalde groep mensen tijdens de Tweede Wereldoorlog.

De verwisseling

1  2  3  4  5

De verwisseling van Maggie Brookes is een prachtige roman over moed, de hoop op vrijheid en ware liefde in onmenselijke tijden.

De verwisseling speelt zich af in Tsjechoslowakije, 1944. Midden in het door de nazi's bezette gebied bewerkt Izabela met haar moeder het land van hun boerderij. Ze zijn alleen; haar vader en broer hebben zich aangesloten bij de partizanen. Dan wordt een groep Britse krijgsgevangenen uit een nabijgelegen kamp te werk gesteld op het land van Izabela's familie. Het is hulp die ze niet kunnen afslaan, voor hun eigen veiligheid.
    Tijdens het maandenlange, harde werk onder de ogen van de Duitse bewaking gebeurt het onmogelijke: Izabela wordt verliefd op Bill, een van de Britse soldaten, en hij op haar. Samen bedenken ze een ongelooflijk plan om bij elkaar te kunnen blijven.