De E van Eva - Ria Lazoe RECENSIE

Recensie: De E van Eva - Ria Lazoe

De E van Eva speelt zich af in 1946, vlak na de Tweede Wereldoorlog. De zestienjarige Ziska woont tijdelijk bij juffrouw Smit. Haar moeder is ziek en verblijft in een vrouwenpaviljoen en haar vader zit in een strafkamp, omdat hij zich tijdens de oorlog had aangesloten bij de NSB. Hij vertelt zijn Ziska over een verstopte knikkerzak met belangrijke inhoud. Samen met vriend Jan gaat Ziska naar de knikkerzak op zoek, maar ze vinden meer vragen dan antwoorden. En wie is de jonge vrouw die bij haar vader op bezoek komt in het kamp?

De E van Eva is het vervolg op Het pistool en Er mag zoveel niet. Ondanks dat dit het derde deel in de serie is, is dit deel prima zelfstandig te lezen. Er zijn af en toe wel wat verwijzingen naar de eerdere delen en het is denk ik leuker om de eerste twee delen wel eerst te lezen, maar voor het volgen van de verhaallijn is het dus niet noodzakelijk.

Ria Lazoe heeft in De E van Eva, maar ook in de voorgaande twee delen, de lezer aan het nadenken gezet. Ook al is de Tweede Wereldoorlog voorbij, de hoofdpersonen uit dit boek krijgen te dealen met de gebeurtenissen en keuzes die volwassenen in de Tweede Wereldoorlog moesten maken. Het Joodse meisje Eva overleefde de oorlog, maar is haar familie en haar huis kwijt. Loes komt haar biologische vader op het spoor en ontmoet in de Twentse villa waar ze werkt een Canadese soldaat. Jan heeft grote toekomstplannen, maar moet deze bijstellen. En Ziska’s vader, die in kamp Amersfoort zit, vertelt haar over een knikkerzak met belangrijke inhoud waar ze naar op zoek gaat.

Er gebeurt dus een heleboel in De E van Eva. De verschillende verhaallijnen zorgen ervoor dat je het verhaal vanuit verschillende perspectieven beleeft en dat is erg interessant. Alle personages hebben zo hun eigen problemen die ze op willen lossen. In eerste instantie lijken deze verhaallijnen heel verschillend, maar ze hebben uiteindelijk meer met elkaar te maken dan je in eerste instantie denkt.

Ria Lazoe heeft een vlot leesbare jeugdroman geschreven. Ze heeft heel goed de sfeer van de naoorlogse tijd weergegeven. Ook al is de oorlog voorbij, het dendert nog best lang door. En dat is iets wat we ons niet altijd realiseren.

‘In de barakzaal ontstond geroezemoes. De bezoekers pakten hun tassen uit en legden hun kostbare waren op de tafels. De begerige blikken van zowel gevangenen als bewakers ontgingen Ziska niet. Ze leegde haar tas en legde brood, kaas en sigaretten voor haar vader neer. Zijn doffe ogen lichtten op. Ze pakten even elkaars handen vast. Afscheid nemen. Halve beloftes om gauw terug te komen. Bij iedereen hier in het zaaltje ging het op dezelfde manier, alleen het kleine meisje met de vlechtjes huilde.’ (p.40)

Met De E van Eva heeft Ria Lazoe een spannend en realistisch verhaal geschreven. Je wordt het boek ingezogen; de geheimen, het verraad, maar ook vriendschap en verliefdheid maken het verhaal compleet. Het is zeer realistisch geschreven; als lezer heb je een voorstelling van de tijd na de Tweede Wereldoorlog en de problemen die speelden. Een aanrader voor jongeren vanaf ongeveer 14 jaar.

Recensie: De E van Eva - Ria Lazoe

De E van Eva

Ria Lazoe

17 juli 2020

ISBN 9789044838886
    Uitgever Clavis
    223 pagina's

Clavis

Young Adult

1  2  3  4  5

Het vervolg op 'Het pistool' en 'Er mag zoveel niet'. Een verhaal over geheimen, verraad, vriendschap en vertrouwen. Vanaf 14 jaar.
    1946 is een verwarrend en verrassend jaar. De zestienjarige Ziska moet het nog steeds zonder haar ouders stellen, want haar moeder is ziek en haar vader zit in een strafkamp. Daar vertelt hij haar een geheim. Het heeft te maken met een knikkerzak, waarop de letter E staat. Haar vriend Jan helpt haar ernaar te zoeken, maar ze vinden meer vragen dan antwoorden. En dan is er dat vreemde meisje, dat ruzie maakt met Ziska's vader. Wat heeft zij met de knikkerzak te maken?