Hoe dan ook - Kara McDowell RECENSIE

Recensie: Hoe dan ook - Kara McDowell

Paige heeft het moeilijk om keuzes te maken en het lijkt dus onmogelijk om te beslissen hoe ze de kerst zal doorbrengen. Met haar moeder in New York of met haar beste vriend, Fitz, in zijn familiehuis in de bergen. New York lijkt een droom die uitkomt, want ze wil al haar hele leven weg uit het saaie dorp in Arizona. Maar ze kan Fitz, haar beste vriend en de jongen waar ze al jarenlang smoorverliefd op is, toch niet zomaar achterlaten? Wat als hij (voor de zoveelste keer) verliefd wordt op een ander meisje?

Hoe heerlijk is het, als keuzes maken je ongelooflijk veel stress oplevert, dat je dan geen keuze hóeft te maken? Paige ervaart dit in Hoe dan ook op twee manieren, enerzijds een app die ze kan raadplegen als ze dreigt niet te kunnen beslissen, anderzijds een ongelukkige valpartij waardoor haar leven lijkt op te splitsen in twee parallelle werelden. Beide 'hulpmiddelen' spelen een grote rol in het verhaal, maar voelen af en toe ongeloofwaardig aan en dat komt het geheel niet ten goede. Het gebruik van de app roept enigszins frustratie op bij de lezer. Je vraagt je af waarom Paige zou luisteren naar een app en het zorgt er voor dat je haar wat onbeholpen vindt.

De hierboven genoemde opsplitsing heeft tot gevolg dat het verhaal afwisselend vanuit 'beide werelden' verteld wordt. De kleine illustratie aan het begin van elk hoofdstuk maakt duidelijk waar dit deel zich zal afspelen, maar er zit een duidelijke om-en-om logica in waardoor je nooit in de war raakt. De beide verhaallijnen lopen gelijk in tijd en ook dat biedt enige houvast.
Het is op zich een leuk en origineel idee, voor het vertellen van het verhaal, maar de uitwerking ervan laat wel ernstig te wensen over, zeker naar het einde van het boek toe. Als je Hoe dan ook dichtslaat dan heb je toch een gevoel van teleurstelling. Er zijn gewoonweg teveel losse eindjes overgebleven. McDowell had deze zeker beter kunnen wegwerken en dat had veel meer voldoening opgeleverd bij de lezers. Het lijkt nu alsof de auteur niet meer wist hoe ze alles moest afronden en het daarom maar op deze manier heeft aangepakt. Zonder de extra uitleg op de achterflap tast je tijdens het lezen ook een klein beetje in het duister hier en daar.

Kara McDowell stelt de angststoornis van Paige centraal in Hoe dan ook. Erg mooi om deze problematiek onder de aandacht te brengen, want net zoals Paige, zullen veel jongeren die eraan lijden, niet weten wat ze er aan moeten doen. De paniekaanvallen zorgen ervoor dat Paige zich vaak buitengesloten voelt en dat is een heel normale reactie. Zonder psychische hulp van buitenaf is het voor een tiener ook erg veel om te verwerken en dat laat de auteur erg goed zien in dit verhaal. Toch zit er ook een valkuil aan dit hoofdpersonage en de manier waarop de auteur haar schetst. De geloofwaardigheid laat ook hier af en toe te wensen over en er wordt overvloedig gebruik gemaakt van clichés.

Hoe dan ook is een Feelgood in een YA-jasje. De stijl van McDowell is uiterst toegankelijk en moeiteloos te lezen. Dit is natuurlijk ook de kracht van vertaler Els van Son. Ze bewaart dit aspect van McDowell's schrijfstijl erg goed. De zinsbouw en woordkeuze zijn door het hele boek consistent ongecompliceerd en dit zorgt ervoor dat je je als lezer nergens irriteert aan het taalgebruik. Ondanks het 'zware' thema is er voldoende plaats voor romantiek en humor en dat maakt van Hoe dan ook een erg luchtig boek.
De conclusie is dus dat Hoe dan ook geschikt is om even te ontsnappen aan de dagelijkse druk(te). Je voelt je prettig tijdens het lezen en zolang je je niet teveel vragen stelt bij hoe geloofwaardig alles is en hoe Paige precies in deze situatie beland is en vooral hoe ze er weer úit raakt, dan heb je een leuke leeservaring.

Recensie: Hoe dan ook - Kara McDowell

Hoe dan ook

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Een heerlijke YA-roman voor de feestdagen over liefde en keuzestress

De gemiddelde persoon neemt zo'n 35.000 beslissingen per dag. Dat zijn er ongeveer 34.999 te veel voor Paige Collins, die elke keer weer bang is dat ze de verkeerde keus maakt. Wat als het haar bestemming is om een beroemde kunstenaar te worden, maar ze haar talent verspilt en voor drama kiest? Wat als er een koolmonoxidelek is in het kunstlokaal, en iedereen dood neervalt? (Heftig, maar mogelijk!)

Niet zo gek dus dat Paige als ze moet kiezen tussen twee lastminute opties voor haar kerstvakantie, verlamd raakt door de angst dat ze de verkeerde optie kiest. Moet ze met haar beste vriend (en stiekeme crush) Fitz meegaan naar het romantische vakantiehuisje van zijn familie in de bergen? Of moet ze met haar moeder meegaan naar New York, een stad waar Paige haar hele leven al over droomt?

Op het moment dat Paige ongeveer ontploft van de keuzestress, grijpt het lot in. Paige glijdt uit op een gladde supermarktvloer en vanaf dat moment leidt ze twee paralelle levens. In het ene vertrekt ze naar New York, een stad waar ze verliefd op wordt... en waar ze valt voor de charmes van haar onverwachte stadsgids. Het andere leidt naar de bergen waar Paige eindelijk een kans lijkt te hebben bij Fitz... tot haar angsten alles dreigen te verpesten.

Voordat Paige haar happy ending kan beleven moet ze haar angsten zien te accepteren én overwinnen. En ze zal moeten inzien dat je niet perfect hoeft te zijn om liefde te verdienen.