No time like the future -  Michael J. Fox RECENSIE

Recensie: No time like the future -  Michael J. Fox

No time like the future is het nieuwste boek van Michael J. Fox.

Michael J. Fox is een Amerikaans/Canadese acteur, die op jonge leeftijd al bekend werd als Alex Keaton in de televisieserie Family Ties, maar bij de meesten van ons vooral bekend en beroemd is als Marty McFly in de Back to the Future reeks. Michael J. Fox carrière was al op zijn top en alles was prachtig tot er bij hem in 1990 op 29-jarige leeftijd Parkinson werd geconstateerd. Een hele nare ingewikkelde ziekte met vele gezichten. Het is een aantasting in de hersenen en uit zich o.a. doormiddel van trillende handen, verstijving van spieren en depressies tot vastgenageld staan op de vloer en geen initiatief meer tonen. En iedereen gaat er ook anders mee om.

Rasoptimist als Michael J Fox blijkt te zijn, heeft de acteur en auteur inmiddels een manier gevonden om met deze ziekte om te gaan. Hij heeft als gevolg van zijn ziekte het acteren in films en series moeten opgeven. Hij deed daarna voornamelijk nog de stemmen in animatiefilms, met af en toe een gastrol in een serie. Maar hij zet zich voornamelijk in om bekendheid te geven aan de ziekte Parkinson en fondsen te werven om geneesmiddelen en behandelingen te vinden tegen deze ziekte, via zijn Michael J. Fox Foundation. Hij heeft inmiddels ook drie boeken op zijn naam staan, met als debuut: Lucky Man.

In Lucky Man beschreef Michael J. Fox zijn leven na de constatering van Parkinson. Het geweldige gelukkige thuisfront dat hem steunt; zijn vrouw Tracy Pollan en 4 kinderen. Zijn struggle met die ongeneselijke ziekte en de beperkingen die hem opgelegd zijn daardoor. Maar ook het beseft dat hij ondanks zijn ziekte werkelijk een gelukkig man is, die een nieuwe weg in het leven gevonden heeft.

Al Michael J. Fox's boeken zijn geschreven met veel passie en humor en No time like the future is daarop geen uitzondering. No time like the future gaat inderdaad ook over de toekomst. Een blik op zijn sterfelijkheid in die toekomst en het besef van Michael J. Fox dat zijn bestaan in deze toekomst veilig gesteld is.

Het begint nogal heftig met een enorme terugval, waardoor Michael J. Fox zichzelf in 2018 ineens verlamd op de keukenvloer vindt. Hij bleek een tumor in de ruggengraat te hebben. Goedaardig en verwijderbaar, maar vanwege de Parkinson is de revalidatie daarna heel zwaar en duurt het erg lang. Fox raakt nogal gedeprimeerd en ziet het even allemaal niet meer zitten. Ineens komt het besef hard binnen, dat hij nu al zo lang met Parkinson leeft dat het wel eens erger kan worden en zeker zijn levensverwachting zal inkorten. Ineens beseft hij dat zijn sterfelijkheid steeds dichterbij komt. En laten we eerlijk zijn, dat geldt toch voor ons allemaal.

Als je No time like the future leest, ga je er zelf ook over nadenken. Hoe hebben we geleefd, wat hebben we bereikt, zullen we voortleven in de gedachten van onze nabestaanden? Wat zal de toekomst voor ons en voor hen brengen? Zijn we voorbereid? En vooral...leven we nu werkelijk op dit moment of stellen we dat alleen maar uit tot in de toekomst?

Michael J. Fox deelt in No time like the future met ons zijn kijk op het leven en op tijd. Met de hoop en de kracht van vriendschap en liefde, die hij ondervindt van zijn naasten. Het is de optiek van een zeer veerkrachtige man, met optimisme en veel humor naar voren gebracht. Een prachtig hoopvol verhaal.

Nergens wordt het een klaagzang of duister, maar ook niet vaag esoterisch of belerend. Fox is en blijft realistisch en maakt de dingen niet mooier dan ze al of niet zijn. Op het eind zie je ook dat Michael J. Fox een man is die werkelijk goed kan relativeren. Er is een nawoord waarin hij de Covid -19 pandemie aanhaalt en ons allemaal er op wijst dat er wel ergere dingen zijn in het leven.

Ik ben zondermeer onder de indruk van No time like the future, het verhaal van Micheal J. Fox en zijn kijk op de dingen. Zijn stijl van schrijven is open, humoristisch met een heerlijke zelfspot, waardoor het verhaal ondanks de ernst van gebeurtenissen toch luchtig blijft. Zondermeer 5 hartjes.

No time like the future

Michael J. Fox

17 november 2020

ISBN 9789021423722
    Uitgever Volt
    272 pagina's

Volt

Biografie

1  2  3  4  5

De hele wereld kent hem als Marty McFly in de Back to the Future-films, als Alex P. Keaton in Family Ties, als Mike Flaherty in Spin City of als een van de vele andere personages die Michael J. Fox vertolkte. Hij werd echter niet alleen beroemd door zijn werk als acteur, maar ook door zijn gevecht tegen de ziekte van Parkinson. Met hart en ziel zet hij zich in voor meer bekendheid van de ziekte en levert hij een belangrijke bijdrage aan het onderzoek naar een remedie.
    Nu hij al decennia met parkinson leeft heeft hij een manier gevonden om ermee om te gaan. Maar als hij in 2018 een tumor in zijn ruggengraat blijkt te hebben en na een spoedoperatie opnieuw moet leren lopen, wordt zijn veerkracht nogmaals op de proef gesteld. En wanneer hij na maanden van zware revalidatie eindelijk weer kan lopen maar vervolgens hard ten val komt, kan hij het niet meer opbrengen om positief te blijven en pakken donkere wolken zich samen.

In zijn boek deelt Michael J. Fox zijn persoonlijke verhaal over zijn strijd; over hoop, angst, veerkracht en sterfelijkheid en zijn perceptie van tijd. Ontroerend en bedachtzaam, maar ook met zijn zo kenmerkende gevoel voor humor, biedt No time like the future een fascinerende reflectie op het leven, hoop en de kracht van vriendschap en liefde.

• Hotel Happiness 2: Zomer in Hotel Happiness - Floortje Sanders