Apocalyps - Marissa Meyer RECENSIE

Recensie: Apocalyps – Marissa Meyer

In dit derde en laatste deel van de Renegades-trilogie is Nova vastbesloten om haar oom te gaan redden. Nu ze de helm van Ace heeft weten te stelen van het rebellenhoofdkwartier maken de anarchisten eindelijk kans om de strijd te winnen. Adrian is ondertussen bezig met een klopjacht op Nachtmerrie. Hij weet zeker dat zij zijn moeder heeft vermoord. Het net rondom Nova begint zich steeds sneller te sluiten en ze merkt dat het steeds moeilijker wordt om alle leugens vol te houden om zich onder de rebellen te kunnen begeven. Maar Nova raakt ook steeds meer in de war. Zijn de rebellen echt wel zo slecht als ze altijd heeft gedacht? En zijn de denkbeelden en handelingen van de anarchisten wel allemaal juist?

Het langverwachte laatste deel van de Renegades-serie van Marissa Meyer is eindelijk in het Nederlands verschenen! Na het spectaculaire eind van het vorige deel zijn de verwachtingen voor Apocalyps hooggespannen en Marissa Meyer weet deze verwachtingen helemaal waar te maken. Vanaf de allereerste bladzijde zit je gelijk weer in het verhaal. Af en toe herhaalt de auteur wat belangrijke gebeurtenissen uit het vorige deel, zodat je geheugen weer even opgefrist wordt. Dit is ontzettend fijn, zeker als het alweer even geleden is als je het tweede boek hebt gelezen.

Vanaf de eerste pagina van Apocalyps zit er al actie in het verhaal en dit gaat het hele boek lang eigenlijk zo door. Van het begin tot het eind zit je op het puntje van je stoel en het is vrijwel onmogelijk om het boek weg te leggen als je er eenmaal aan begonnen bent. Er gebeurt in dit boek namelijk ontzettend veel. Niet alleen merk je als lezer dat Nova steeds meer moeite heeft om haar ware identiteit geheim te houden, maar je merkt ook dat er een groot gevecht aan zit te komen. Daarnaast heeft Marissa Meyer al vanaf het eerste boek een aantal vraagstuken open gelaten die in dit boek antwoord moeten krijgen. Door deze combinatie weet ze het boek constant spannend te houden. Door de actievolle scènes af te wisselen met wat rustigere scènes waar nieuwe informatie onthuld wordt, blijft het gehele boek ontzettend boeiend. Daarnaast weet de auteur een aantal fantastische plotwtisten in het verhaal te verwerken. Sommige van deze twisten had je misschien wel verwacht, maar ze weet de lezer zeker ook een aantal keer volledig te verrassen! Met open mond lees je verder over de onthullingen die zich voor je ogen ontvouwen.

Na al twee boeken in deze wereld te hebben gelezen ken je de karakters stuk voor stuk erg goed. De auteur heeft alle karakters zo levendig en uitgebreid beschreven dat ze bijna een soort vrienden van je zijn geworden. Doordat ook Apocalyps weer geschreven is vanuit het perspectief van zowel Adrian als Nova leer je ook in dit boek weer de gedachtegang van beide karakters kennen. En ondanks dat de karakters zo van elkaar verschillen is het onmogelijk om niet van beide karakters te gaan houden. Het kan niet anders dan dat je Adrian en Nova in je hart sluit.

Marissa Meyer bouwt in Apocalyps op naar een spectaculaire ontknoping en vanaf dan is het helemaal onmogelijk om het boek weg te leggen. Na het dichtslaan van het boek is het bijna alsof je afscheid moet nemen van een aantal goede vrienden. In het laatste hoofdstuk weet Marissa Meyer nog een twist in het verhaal te gooien en ondanks dat het verhaal van deze trilogie is afgerond, lijkt ze hiermee wel te hinten naar een mogelijk vervolg. Er zouden in deze wereld nog genoeg verhalen verteld kunnen worden. Ik zou nog wel een keer terug willen keren naar Gatlon City.

Kortom, Apocalyps van Marissa Meyer is misschien wel het beste deel uit de trilogie en weet de lezer te raken, te verbazen en te verwonderen. Het boek krijgt dan ook 5 hartjes.

Recensie: Apocalyps – Marissa Meyer

The Renegades 3 - Apocalyps

1  2  3  4  5

Het epische slot van de Rebellen-trilogie zit vol intrige en actie, tot de laatste, schokkende geheimen zijn onthuld.
    Nova en Adrian proberen hun identiteit nog steeds uit alle macht geheim te houden. Terwijl het gevecht tussen hun alter ego's en hun bondgenoten doorgaat, komt hun grootste vijand Gatlon City opeisen. Nova en Adrian zijn genoodzaakt om met leugens en bedrog hun dierbaren te beschermen. Hun grootste angsten dreigen werkelijkheid te worden, en als ze de kloof tussen helden en schurken niet kunnen dichten, zullen ze alle verliezen. Ook elkaar.