Het dorpje Happiness - Holly Martin RECENSIE

Recensie: Het dorpje Happiness - Holly Martin

Nu haar relatie voorbij is, is Willow toe aan een nieuwe start. Wanneer ze een advertentie tegenkomt om een jaar lang gratis in het dorpje Happiness te komen wonen, lijkt haar dat de perfecte oplossing. Maar het charmante, knusse dorpje van de advertentie is niet wat het lijkt. Huizen zijn verwaarloosd, veel winkeltjes staan leeg en ook de bewoners doen de naam van het dorpje geen eer aan. Wanneer ze echter makelaar Andrew Harrington ontmoet – die zelf sinds kort in Happiness woont en er alles aan wil doen om het dorp in oude glorie te herstellen – besluit ze te blijven en samen met het de uitdaging aan te gaan.

Het dorpje Happiness is het eerste deel van de Happiness-tweeluik van Holly Martin. We volgen Willow die, nadat haar ex haar aanzoek heeft afgewezen, toe is aan rust en het een uitlezen kans vindt om een jaar lang gratis te wonen en het dorp te verblijden met haar kaarsenwinkel. Al snel komt ze erachter dat de advertentie iets te rooskleurig was en besluit ze samen met Andrew, de makelaar en het manusje-van-alles in het dorp, de inwoners van een portie geluk te voorzien. Samen gaan ze aan de slag met het opknappen van de huizen en hebben ze voor alle bewoners een verrassing in petto. En hoewel ze zich had voorgenomen voorlopig geen man te willen, blijkt Andrew toch wel erg interessant...

Holly Martin heeft met Het dorpje Happiness een heerlijke en verrassende feelgoodroman geschreven. Het goedkoop wonen in een andere plaats/ander land is helemaal in trek tegenwoordig en Martin heeft daarmee een leuke invalshoek te pakken. De twee hoofdpersonages, Willow en Andrew, zijn interessant en geen standaard personages. Willow werkt als kaarsenmaker en opent in het dorpje haar winkel. Andrew is een goedzak die iedereen in het dorp van dienst is, maar toch graag wat op de achtergrond blijft. Wanneer Willow achter de reden waarom komt, is ze verrast, maar ook vastbesloten zijn last te verlichten. Holly Martin heeft met name van Andrew een erg interessant personage weten te maken door bepaalde aspecten toe te voegen die je niet veel terugziet in verhalen. Omdat het verhaal zo nu en dan wisselt in perspectief tussen Willow en Andrew, leer je beide personages en hun beweegredenen steeds beter kennen.

Het verhaal bouwt zich op een mooie manier op en je ziet zowel de personages als het dorp voor je ogen tot bloei komen. De kleurige huisjes in het dorp, het vrolijke geroezemoes van de inwoners wanneer er eindelijk iets spannends gebeurt, het vervallen, maar interessante kasteel... het is een plaatje dat je zo voor je ziet. Het verhaal is voornamelijk geschreven vanuit het perspectief van Willow, maar wisselt zich zo nu en dan af met het perspectief vanuit Andrew. Hierdoor leer je beide personages en hun beweegredenen steeds beter kennen.

Hoewel misschien niet alles even realistisch is – zo ontwikkelt de relatie tussen Willow en Andrew zich wel erg snel – weet Holly Martin met haar vlotte en humoristische schrijfstijl je vanaf de eerste pagina mee in het verhaal te slepen. Tot en met de laatste pagina weet ze je te boeien en leef je mee met Willow, Andrew en de andere personages. Personages die pas later aan bod komen, maar zeker net zo interessant zijn om meer van te willen weten.

Het dorpje Happiness van Holly Martin is een fijn en ontspannend feelgoodverhaal dat een glimlach op je gezicht tovert. Het brengt zeker Happiness met zich mee! Met een leuke invalshoek, interessante personages en een heerlijke schrijfstijl wordt het lastig dit boek naast je neer te leggen. Gelukkig kunnen we nog langer van alle personages genieten in het volgende deel!

Happiness-serie 1 - Het dorpje Happiness

1  2  3  4  5
    (4 stemmen)

Willow, de hoofdpersoon in 'Het dorpje Happiness' van Holly Martin, heeft behoefte aan een nieuwe start. Haar relatie is net voorbij en iedereen in het dorpje waar ze woont, heeft er een mening over. Als Willow een advertentie ziet om een jaar lang gratis in het dorpje Happiness te wonen, lijkt het een droom. Ze pakt haar koffers en vertrekt. De droom blijkt te mooi om waar te zijn: het dorpje is lang niet zo lieflijk als op de foto's en de meeste pittoreske pandjes bevinden zich in erbarmelijke staat. Maar Willow geeft niet zomaar op en gelukkig staat ze er niet alleen voor.