Van steen en been - Bérengère Cournut RECENSIE

Recensie: Van steen en been - Bérengère Cournut

Van steen en been geschreven door Bérengère Cournut gaat over Uqsuralik en het leven van de Inuit. Als jong meisje wordt ze door een scheur in het ijs gescheiden van haar familie. Vanaf dat moment staat ze er alleen voor om te overleven. Gelukkig schiet haar trouwe hond Ikasuk met haar vier jonkies haar te hulp en weet ze hoe ze moet jagen en verzamelen voor haar eten. Onderweg komt ze verschillende andere groepen tegen waar ze zich bij aansluit en waar haar leven zich verder ontwikkelt.

Van steen en been is een verhaal die heel ver van ons vandaan lijkt te staan door de compleet andere wereld waarin het zich afspeelt. Net als een sprookje of een mythe, omdat die wereld zo primitief is in vergelijking met hoe de mens nu leeft. Het is ondenkbaar dat we opzoek moeten naar ons eten, terwijl het sluiten van supermarkten voor ons het dichtstbij komt. Des te interessanter om te lezen hoe de Inuit zorgen voor hun voedselvoorziening, het stillen van hun honger bij een hongersnood, het maken van kleding tegen de kou en het onderlinge samenleven die ook met frustraties gepaard kan gaan. Daarnaast is de tekst in het boek gekoppeld aan de liederen vol verhalen die worden gezongen. Liederen over gebeurtenissen en personages die aan elkaar worden gezongen of iets toevoegen aan het verhaal en zorgen voor een luchtige afwisseling.

In het verhaal worden verschillende jaren van de hoofdpersoon Uqsuralik beschreven, waarin je met grote sprongen vooruitgaat. De schrijfstijl is prettig en het verhaal leest vlot door de korte zinnen. Ook kunnen de stukken tekst erg raadselachtig zijn, waardoor je sommige passages toch moet herlezen. Het hoofdpersonage van het verhaal is Uqsuralik, het meisje en later de vrouw met de zachtheid van een hermelijn en de handigheid van een beer. Echter komt dit personage koud over. Alhoewel ze haar familie kwijtraakt en aangrijpende gebeurtenissen meemaakt, blijft ze in het beschrijven van haar gevoel op afstand. Dit maakt haar moedig en steenhard. Ook dus door de beschrijving van de personages voel je dat deze wereld ver van je afstaat als lezer. De personages, behalve Uqsuralik, hebben één karaktertrek die domineert en op die manier leer je ze kennen zonder verder de diepte in te gaan. Tradities maken de daden van de personages voor hen 'logisch', terwijl je als lezer dieper wil ingaan op hoe de personages zich erbij voelen. Wel leer je ook de menselijke negatieve trekken kennen, zoals jaloezie, wraak en het vertellen van leugens. Dit geeft het verhaal interessante wendingen.

Van steen en been geschreven door Cournut is een mooi verhaal, maar bovenal informatief. Het zorgt ervoor dat je langer stilstaat bij natuurverschijnselen die worden veroorzaakt door de opwarming van de aarde. Een warmer klimaat heeft niet alleen invloed op de temperatuur, maar ook weer op de jacht en de vangst. Voor ons is dit geen directe dreiging, maar wel voor mensen die ervan afhankelijk zijn: de Inuit. Van steen en been is een verhaal die als een droom aan je voorbijgaat, maar die eenmaal uitgelezen een grote impact op je heeft.

Van steen en been

1  2  3  4  5

De Inuit zijn nomadische jagers die al duizenden jaren door het noordpoolgebied zwerven. Tot voor kort waren hun overlevingskansen afhankelijk van de dieren waarop ze jaagden, de stenen die nog boven de bevroren grond uitstaken en de planten en bessen die in de middernachtzon groeien. Ze delen hun immense territorium met een groot aantal dieren, maar ook met geesten en de elementen. Maar hun bestaan is de laatste jaren onzeker geworden door de klimaatverandering.
    Op een avond wordt een jonge Inuitvrouw door een scheur in het ijs gescheiden van haar familie. Plotseling bevindt Uqsuralik zich alleen in de schemer en de poolkou. Om te overleven heeft ze geen andere keuze dan verder te gaan en een toevluchtsoord te zoeken. En dus begint ze, in extreme omstandigheden, aan een zoektocht door de uitgestrekte noordpoolgebieden, die haar binnenwereld zal onthullen.