De Genesissleutel - Jeroen Windmeijer RECENSIE

Recensie: De Genesissleutel - Jeroen Windmeijer

Jeroen Windmeijer neemt een ietwat speciale plaats in binnen het thrillerlandschap. Zijn mix van geschiedenis en religie maakt hem een van de meest vooraanstaande reli-thrillerschrijvers. De Leidse trilogie plaatste hem op de kaart en nu scoort hij ook internationaal. De Genesissleutel is zijn tweede boek dat zich afspeelt in Zuid-Amerika;

Als Angel en Luz, twee toeristische gidsen, een proefvlucht maken boven de Nazca-woestijn in Peru merken ze naast de historische tekeningen plots een uitgeputte man op. Ze brengen hem naar het ziekenhuis. Het gaat om Padre Tomas van de nabijgelegen parochie; hij is helemaal verward en ontslaat zichzelf al vlug uit het ziekenhuis. Hij wordt achtervolgd door vreemde mannen die geweld niet uit de weg gaan. Angel en Luz vinden zijn notitieboekje met vreemde schetsen en aantekeningen. Wie zijn de ‘hemelse bezoekers’ waarover hij het heeft? Al gauw raken ze verstrikt in een spannende zoektocht naar Padre Tomas. Ook zijn de medepriesters van de parochie worden erbij betrokken en ontdekken dat Tomas een groot geheim heeft ontrafelt dat de hele ontstaansgeschiedenis van de wereld zal veranderen.

De Genesissleutel opent op een aparte, maar boeiende manier: een nieuwsuitzending over een inslaande meteoriet. Daarna volgen korte hoofdstukken elkaar op. Dat zorgt voor een grote spanningsboog die de hele tijd wordt aangehouden. Ook de zeer geloofwaardige en sympathieke karakters van Angel en Luz zorgen voor een aangename leeservaring. Windmeijer doorspekt al zijn romans ook met een schat aan informatie over de geschiedenis. Zo leert de lezer enorm veel bij over de beroemde Nazca-tekeningen en kan je het als het ware ook een beetje als toeristische gids lezen. Windmeijer is ook een meester in het vermengen van feit en fictie en dat exploreert hij in De Genesissleutel ook ten volle. Hij brengt een hele nieuwe theorie over het ontstaan van de aarde en de mensheid en onderbouwt die met zo overtuigende argumenten dat een mens gaat twijfelen. De uitgebreide literatuurlijst en geraadpleegde websites zorgen ervoor dat je als lezer ook daadwerkelijk zaken gaat checken. Zeer controversiële theorieën gaat hij niet uit de weg en verwerkt hij soms direct, soms omfloerst in zijn verhaal. Sommige echte thrillerfans zullen de veelheid aan informatie die Windmeijer meegeeft overdreven en misschien storend vinden, maar wie echt geïnteresseerd is in culturele en historische achtergrond vindt dit boek een pareltje. Los van deze informatie blijft De Genesissleutel in de eerste plaats een spannende en vlot lezende thriller met goed uitgewerkte personages en een ingenieus plot. Bovendien zet het je aan tot een kritische blik en doet het je nadenken over een alternatieve geschiedenis van de oorsprong van de mens. Na De offers is De Genesissleutel het tweede boek in Windmeijers Zuid-Amerikatrilogie. De boeken kunnen echter gerust apart gelezen worden.

De Genesissleutel

1  2  3  4  5

Midden in de woestijn rondom de mysterieuze Nazca-tekeningen in Peru ligt een man in de brandend hete zon. Hij is uitgedroogd en stamelt wartaal uit: "Waar zijn de doden? Open het oog!' In zijn notitieboekje staan vreemde schetsen, Bijbelcitaten en aantekeningen over "bezoekers'.

Als de Nederlandse toeristengids Ángel en zijn Peruaanse collega Luz de man vinden, worden ze ongewild het middelpunt in deze zaak. Wat was de man in hemelsnaam op het spoor? Door wie werd hij achtervolgd? Of door wát? Tijdens hun spectaculaire zoektocht door de woestijn wordt de sluier van het mysterie opgelicht en krijgen ze zicht op een alternatieve geschiedenis van de mensheid... Maar is de wereld daar klaar voor?