Shine - Jessica Jung RECENSIE

Recensie: Shine - Jessica Jung

De zeventienjarige Rachel Kim wordt, terwijl ze met haar familie in Amerika woont, gerekruteerd als K-pop trainee voor DB Entertainment. Een droom die voor haar uitkomt, maar ze moet wel met haar ouders en zusje naar Korea verhuizen. Rachels moeder stemt onder strenge voorwaarden in, namelijk dat Rachel wel haar school moet afmaken, alleen in het weekend mag trainen en thuis moet blijven wonen. Rachel voelt zich daardoor een buitenbeentje, maar dat weerhoudt haar er niet van hard te werken en aan alle eisen van DB Entertainment te voldoen. Ze zet alles op alles om te debuteren en in de volgende K-popgroep geplaatst te worden. Haar talent valt op en als er iemand gekozen wordt om met de wereldberoemde K-popster Jason te mogen samenwerken, wil ze uitblinken. Helaas denken haar mede trainees daar anders over en maken ze Rachel het leven zuur.

In de nieuwe Young Adult roman Shine worden lezers meegenomen in de populaire K-pop. Een Koreaans muziekgenre dat langzaam de wereld verovert. Aan de hand van het fictieve hoofdpersonage Rachel laat auteur Jessica Jung, zelf ook bekend van haar K-pop carrière bij de groep SNSD, zien hoe hard de K-popwereld is en hoe hard je moet werken om je talenten kenbaar te maken. Rachel is pienter en niet vies van hard werken, maar heeft het ook niet altijd even makkelijk. Maar duidelijk is wel dat ze heel veel geluk heeft, speciale behandelingen krijgt en ook weet dat ze deze krijgt. Emotioneel pingpongt het personage tussen 'dit is overweldigend en ben ik goed genoeg' en een groter ego van 'ik weet wat ik kan en niemand staat me in de weg'. Hiermee wil Jung laten zien dat jonge meiden mogen dromen van een glamour carrière en er hard voor kunnen werken, ondanks enige onzekerheid of bescheidenheid. Toch is het wat lastig om je echt te verbinden met Rachel, omdat je je haar leven en situatie niet echt voor je kunt zien. Maar het jonge zusje weet zeker een plekje in je hart te veroveren.

Gelukkig heeft Shine ook nog wat fijne romantiek. Het personage Jason is om als lezer verliefd op te worden; hij is prachtig, charmant en arrogant. De perfecte ster dus. Jung laat door middel van de samenwerking tussen deze personages zien hoe ongelijk en oneerlijk de wereld van K-pop kan zijn voor mannen en vrouwen. Iets dat we maar al te goed kunnen geloven en daarom is het jammer dat hier niet meer aandacht aan is besteed. Daarentegen gaat veel aandacht uit naar Rachel en haar rivalen die haar het leven zuur maken. Deze rivalen zijn en blijven de 'bitches' in het boek en ook wordt steeds duidelijker dat uiteindelijk niemand te vertrouwen is. Dat maakt alle andere personages naast Rachel erg eendimensionaal en het is twijfelachtig wat nu precies het thema en motto van Shine is. Want helaas heeft niet iedereen zoveel voorrechten en een familie die voor je naar de andere kant van de aardbol verhuist zodat jij je dromen kunt waarmaken. Wél hadden we meer willen lezen over die harde wereld en de ongelijkheid, niet alleen over pesterijtjes onderling.

Toch is Shine geen moment saai en ben je als lezer absoluut benieuwd naar wat Rachel in het volgende hoofdstuk beleeft en hoe haar carrière zal gaan verlopen. Jessica Jung heeft een fijn tempo weten vast te houden en vanaf de eerste pagina's zit je al helemaal het verhaal. Jung weet je door haar beschrijvingen goed mee te nemen in de context. Hoewel het hier en daar toch wat voorspelbaar was en je als lezer soms al een paar stapjes verder vooruit hebt gedacht dan de letters op het papier, is het toch ook weer een verademing dat Shine niet eindigt in een liefdesverhaal, maar een Young Adult is over moed en daadkracht. We zijn zeker benieuwd of en hoe dit verhaal zich nog verder gaat afspelen.

Recensie: Shine - Jessica Jung

Shine

1  2  3  4  5

Juicy YA-roman over de ongekend populaire 'perfecte' K-popwereld

Debuut van Jessica Jung, K-poplegende en voormalig zangeres van een van de meest invloedrijke K-popmeidengroepen aller tijden: Girls Generation.

Wat zou jij opgeven om je dromen waar te maken? Voor de zeventienjarige Koreaans-Amerikaanse Rachel Kim is het antwoord op die vraag: bijna alles. Zes jaar geleden werd ze gerekruteerd door een van de grootste K-poplabels van Seoel, dat een aantal van 's werelds populairste sterren heeft voortgebracht. De regels zijn simpel: train 24/7. Wees perfect. Date niet. Makkelijk toch?

Helaas niet. Rachel begint zich af te vragen of ze wel sterk genoeg is om door te kunnen breken en niet gebroken zal worden door een industrie die erop gericht is om mooie meisjes te controleren en te commercialiseren. Vooral wanneer ze gevoelens krijgt voor K-popster Jason Lee. Hij is niet alleen charmant, sexy en belachelijk getalenteerd. Hij is ook de eerste die echt begrijpt hoe graag ze een ster wil worden.

Jessica Jung neemt je mee in de luxe, hypergekleurde en bizarre wereld van K-pop, waar de inzet hoog is en voor één meisje de prijs van succes – en liefde – misschien nog wel hoger is.