Bestemming: Parijs! - Mirjam Mieserius RECENSIE

Recensie: Bestemming: Parijs! – Mirjam Mieserius

In Bestemming: Parijs! volg je de Parijse avonturen van drie vrouwen wiens paden kruisen tussen hun zoektocht naar liefde, moed, en durven zijn wie je werkelijk bent. Zo besluit Chloe een bezoekje te brengen aan Parijs, omdat haar verloofde Peter niet met haar mee wil. Sofia runt een delicatessenwinkel in Parijs, maar draagt een geheim met zich mee dat ervoor kan zorgen dat ze alles kan verliezen wat ze liefheeft. En tot slot is er Lizzy nog, die naar Parijs is gekomen om een wereldberoemde muze te worden. Maar tegen welke prijs?

Bestemming: Parijs! is de debuutroman van Mirjam Mieserius. De schrijfster woont in Rotterdam, maar verblijft ook regelmatig in Parijs waar ze de parttime Parisienne uithangt. En dat is te merken. Niet alleen de liefde, maar ook de passie en het plezier in het leven spat van de pagina's af.

Zoals al eerder is aangegeven volg je in Bestemming: Parijs! de avonturen van drie vrouwen die elkaar in eerste instantie niet kennen. Doordat het verhaal verteld wordt vanuit drie personages, moet je als lezer in het begin even in het verhaal komen. Wie is wie ook alweer? Het is dan ook superfijn dat je op de achterflap het verhaal afzonderlijk van de drie personages kunt lezen. Gelukkig duurt dit maar even en zit je al snel helemaal in het verhaal.

Alle personages in het boek zijn goed uitgewerkt door de schrijfster en komen allemaal evenveel aan bod. Doordat de personages zo goed zijn uitgewerkt, leer je ze als lezer stuk voor stuk goed kennen. De uiterlijke omschrijving van de personages had alleen wat vaker en/of uitgebreider aan bod mogen komen. Bij enkele personages was het namelijk lastig om er een voorstelling bij te maken hoe ze eruitzien. Maar die eigen invulling maakt het aan de andere kant ook weer extra leuk. Op deze manier kan je je eigen fantasie erop loslaten!

Mirjam Mieserius weet je in Bestemming: Parijs! echt op sleeptouw te nemen door de prachtige stad. Dit komt vooral doordat de schrijfster een goed beeld weet te schetsen van Parijs doordat ze vaak in deze stad te vinden is. Wat het extra leuk maakt is dat je hierdoor niet alleen de toeristische kant van Parijs leert kennen, omdat je door de ogen van 'de locals' in het boek op wat meer onbekende plekken komt in de stad. Doordat Mirjam Mieserius alles zo beschrijvend weet te vertellen heb je na het lezen van Bestemming Parijs! het gevoel dat je zelf door de Parijse straten hebt gelopen en daarbij de geur van vers gezette koffie en croissants hebt geroken. Het voelt allemaal heel echt.

Bestemming: Parijs! van Mirjam Mieserius is een ontroerend boek vol spannende avonturen dat je in één keer uit wilt lezen. Na het lezen voelt het alsof je alleen op citytrip bent gegaan naar Parijs en terug bent gekomen met een heleboel verhalen en nieuwe vriendinnen voor het leven. Dit is nou echt op vakantie gaan met een boek! Hopelijk gaan we nog heel veel van deze schrijfster horen, want dit smaakt naar meer.

Bestemming: Parijs!

1  2  3  4  5

Chloe heeft een passie voor lezen en reizen. Haar verloofde Peter niet. Chloe besluit om dan maar in haar eentje in Parijs in de voetsporen te treden van haar geliefde schrijver Hemingway. Daar ontmoet ze de Franse bouquiniste en schrijver Guillaume die haar meeneemt op avontuur. Er gaat voor Chloe een heel nieuwe wereld open, maar dan staat Peter op de stoep met een verrassing… Sofia heeft alles voor elkaar. Ze runt een delicatessenwinkel in Montmartre, heeft een geweldig appartement in Le Marais en haar vriendje Jean-Luc houdt immens veel van haar. Toch is niet alles rozengeur en maneschijn in Sofia’s leven. Sofia draagt een geheim met zich mee wat ze angstvallig voor iedereen verborgen houdt. Maar geheimen komen altijd uit en Sofia dreigt alles te verliezen wat haar lief is. Lizzy heeft San Francisco achter zich gelaten om in Parijs een wereldberoemde muze te worden. Met een flinke dosis zelfvertrouwen duikt ze direct na aankomst het Parijse kunstenaarsleven in en hoopt de waardering te krijgen waar ze zo wanhopig naar op zoek is. Lizzy schuwt daarbij geen grens, ook niet die van zichzelf, wat haar uiteindelijk duur komt te staan. De paden van de vrouwen kruisen elkaar tijdens hun zoektocht naar liefde, moed en durven zijn wie je werkelijk bent.