De vervlogen helft - Brit Bennett RECENSIE

Recensie: De vervlogen helft - Brit Bennett

De tweelingzussen Desiree en Stella groeien op in een klein dorpje, die niet eens ergens op de kaart te vinden is. Een dorp waarbij je huidskleur een belangrijke rol speelt om geaccepteerd te worden door de gemeenschap. De gemeenschap kijkt neer op mensen met een donkere huidskleur. Desiree en Stella voldoen enigszins aan de eisen van de gemeenschap, ze zijn niet echt donker. Al denken de blanke mensen er anders over, als hun vader zonder reden wordt vermoord. Op hun zestiende besluiten de zussen samen weg te lopen. Ze belanden in New Orleans en zoeken daar een baan. Ze hebben niet veel maar ze hebben elkaar. Maar na verloop van tijd verdwijnt Stella en blijft Desiree alleen achter. Vanaf dat moment is er geen contact meer tussen de zussen en leiden ze beide totaal andere levens. Desiree keert jaren later met haar zwarte dochter terug naar het dorp waaruit ze vluchten. Stella leidt een leven vol leugens, ze gaat door het leven als witte vrouw en vertelt haar man niets over haar verleden. Zal het de tweelingzussen lukken om de weg naar elkaar terug te vinden?

De vervlogen helft is een boek met een sterk thema. Rassendiscriminatie in die tijd speelt een belangrijke rol en is door Brit Bennett goed beschreven. De eerste paar hoofdstukken zijn wat langdradig en het is dan ook echt even goed opletten en doorbijten. Zodra het boek een sprong maakt in de tijd wordt het makkelijker en lees je het boek zo uit. Bennett heeft een beeldende schrijfstijl, ze weet het verhaal echt sfeer mee te geven. Er had alleen wel wat meer dialoog in gemogen zodat je als lezer je beter kan inleven in de personages. Afwisselend lezen we in De vervlogen helft over de levens van Stella en Desiree en later ook over de levens van hun dochters en de mensen om hun heen. Het boek bevat veel personages maar toch wordt het niet verwarrend, Bennett laat alles naadloos samen komen. Behalve dan de rol van de moeder die is compleet ondergesneeuwd onder het veelvoud aan personages. Het einde van De vervlogen helft kwam nogal abrupt over, dit had nog net even iets beter uitgewerkt kunnen worden. Zeker bij een boek met dit thema verwacht je gewoon een indrukwekkend einde.

Bennett heeft met De vervlogen helft een boeiend verhaal geschreven. Ze geeft het boek sfeer mee en weet daarmee haar lezers vast te houden tot einde. De personages zijn allemaal interessant en door dat het verhaal zich afspeelt in verschillende tijden zie je ze gewoon ontwikkelen gedurende het verhaal. Ondanks dat het even duurt voordat je in het verhaal zit en het einde nogal teleurstellend was omdat het zo abrupt was, raad ik wel aan om dit boek te gaan lezen. Al is het alleen omdat De vervlogen helft zo belangrijke thema heeft.

De vervlogen helft

1  2  3  4  5

Indrukwekkende roman over ras, het lot en de bijzondere band tussen tweelingzussen

De tweelingzussen Desiree en Stella Vignes zijn elkaars spiegelbeeld. Op zestienjarige leeftijd lopen ze samen weg van de kleine, zuidelijke zwarte gemeenschap waarin ze zijn opgegroeid, maar al snel scheiden hun wegen. Eenmaal volwassen lijkt hun spiegelbeeld te zijn vervlogen. Niet alleen de invulling van hun dagelijks leven verschilt, alles is anders: hun families, hun gemeenschap, hun identiteit.

Jaren later leeft een van de zussen met haar zwarte dochter in hetzelfde zuidelijke stadje dat ze ooit probeerde te ontvluchten. De ander gaat door het leven als witte vrouw en vertelt haar witte echtgenoot niets over haar verleden. Maar gescheiden door vele kilometers en evenzoveel leugens blijft het lot van de tweeling vervlochten. Wat zal er met de volgende generatie gebeuren, wanneer de paden van hun eigen dochters zich kruisen?