Een tijd voor genade - John Grisham RECENSIE

Recensie: Een tijd voor genade - John Grisham

Op een doodgewone zondag wordt het stadje Clanton in de Amerikaanse staat Mississippi opgeschrikt door de dood van politieman Stuart Kofer. Stu is in zijn bed doodgeschoten door de zestienjarige zoon van zijn vriendin. Het vervolg lijkt een uitgemaakte zaak: de dader van zo'n koelbloedige moord krijgt de doodstraf. Zeer tegen zijn zin wordt advocaat Jake Brigance opgezadeld met de verdediging van de jonge Drew. In een kleine gemeenschap waarin iedereen elkaar kent, maak je jezelf niet populair door een politiemoordenaar te verdedigen. Maar hoe meer details over de omstandigheden van de moord aan het licht komen, hoe meer Jake ervan overtuigd is dat Drew geholpen moet worden. Daarmee zet hij zijn eigen carrière en reputatie op het spel, en zelfs zijn eigen leven...

In 1988 debuteerde John Grisham met A Time to Kill, in het Nederlands verschenen als De Jury en later als Een tijd om te doden. De rest is geschiedenis, want inmiddels is Grisham een grote naam met een bibliografie die bijna vijftig titels lang is. Zijn boeken zijn in meer dan veertig talen vertaald en wereldwijd zijn er ruim driehonderd miljoen exemplaren verkocht. Ook is een aantal titels verfilmd. Nu, dertig jaar na Een tijd om te doden, keert Grisham terug naar het begin van zijn carrière met een vervolg op zijn debuut: Een tijd voor genade.

Het verhaal speelt zich af in 1991, vijf jaar na de gebeurtenissen in het vorige boek. Net als in de voorganger is advocaat Jake Brigance de hoofdpersoon van Een tijd voor genade. Toen verdedigde Jake met succes een vader die de verkrachters van zijn dochtertje doodschoot – maar wel met allerlei bedreigingen en onrust voor zijn gezin tot gevolg. Inmiddels is het stof van die heftige periode wat neergedaald, maar de zaak is nog steeds top of mind – ook voor Grisham, die er regelmatig naar verwijst. Personages worden bijvoorbeeld geïntroduceerd met hun betrokkenheid bij het proces toentertijd. Dat maakt Een tijd voor genade wel heel expliciet een 'tweede boek', terwijl het verhaal verder prima los van het vorige deel te lezen is.

Grisham staat bekend om zijn juridische thrillers en laat ook in Een tijd voor genade weer zien veel kennis van het Amerikaanse rechtssysteem te hebben. Wat ook niet gek is voor iemand met een juridische achtergrond, maar die hele gedetailleerde uiteenzettingen maken het boek soms wel wat droog. Zeker ook omdat in sommige hoofdstukken het perspectief om de paar alinea's wisselt en de personages regelmatig alle ins en outs van het proces met elkaar doornemen, wat de vaart uit de vertelling haalt. Sowieso heeft Grisham veel woorden nodig om zijn verhaal te vertellen. Beschrijvingen bevatten vaak minimaal drie bijvoeglijk naamwoorden of zijn soms een hele alinea lang waarbij zelfs de kleur op de parkeersticker op de voorruit van de auto van de buurvrouw benoemd wordt.

Toch toont Grisham zich een vaardig schrijver. Een tijd voor genade geeft een fascinerend inkijkje in het diepe zuiden van de Verenigde Staten. Al meteen in de eerste hoofdstukken schetst Grisham, zelf opgegroeid in Mississippi, het beeld van de hillbilly-wereld waarin zijn verhaal zich afspeelt. Een heel ander Amerika dan het moderne, strakke en ruimdenkende New York dat we vaak op tv zien. Al lijkt Grisham iets te vaak het gevoel te hebben dat hij moet benadrukken dat hier ook gewone mensen wonen, hij weet absoluut sympathie te wekken voor de hardwerkende Amerikaan in het minder hippe deel van de VS.

Ook de zaak die Grisham zijn lezer voorschotelt in Een tijd voor genade is interessant. Je leest meteen aan het begin van het boek hoe Drew de moord op Stu begaat, maar de uitkomst van zijn proces blijft spannend. Ondanks dat Grisham iets te veel laat doorschemeren aan de kant van zijn hoofdpersoon Jake te staan, door de grote overmacht aan tegenstanders kan het lange tijd nog alle kanten op. En dan gebeurt er ook nog zoveel buiten de rechtbank, dat het zeer begrijpelijk is dat Een tijd voor genade ruim zeshonderd pagina's dik geworden is. Een flinke pil die niet voor iedereen zal zijn. Maar voor de Grisham-liefhebber is er veel te genieten, inclusief de suggestie dat de laatste letter nog niet geschreven is over Jake Brigance...

Een tijd voor genade

1  2  3  4  5

In een sensationele moordzaak die de inwoners van Clanton, Mississippi tot op het bot verdeelt, staat één man tussen een zestienjarige verdachte en de doodstraf: advocaat Jake Brigance.

Drew Gamble wordt beschuldigd van de moord op een politieman in Clanton, een plaatsje in de staat Mississippi. Een groot deel van de plaatselijke bevolking ziet een slepende rechtszaak niet zitten. Waarom zou je, als gerechtigheid maar één ding kan betekenen: de doodstraf. Maar advocaat Jake Brigance, die Drews zaak heeft toegewezen gekregen, denkt daar anders over. Hoe meer hij te weten komt over de zaak, des te sterker hij ervan overtuigd raakt dat zijn cliënt – die slechts zestien jaar oud is – gered moet worden. Maar met zijn hardnekkige pogingen de onderste steen boven te krijgen, zet hij zijn carrière en de veiligheid van zijn gezin op het spel.