Wat zou Justyce doen? - Nic Stone RECENSIE

Recensie: Wat zou Justyce doen? – Nic Stone

Wat zou Justyce doen? van Nic Stone is het vervolg op Wat zou Martin doen? In dit boek volgen we niet Justyce, zoals in deel 1, maar volgen we het verhaal van de jongen Quan. In tegenstelling tot Justyce komt hij niet van een goede achtergrond en heeft hij in zijn vroege jeugd thuis veel meegemaakt (zo had zijn stiefvader erg losse handjes). Door een misverstand op school denken zowel zijn leraar als zijn moeder dat hij tijdens een toets waar hij heel hard voor geleerd heeft, heeft afgekeken. Doordat Quan geen goede achtergrond heeft komt hij steeds meer in de problemen terecht. Hij steelt eerst om voor eten te zorgen voor zijn broertje en zusje en later sluit hij zich aan bij een gang. Uiteindelijk komt hij zelfs terecht in een schietpartij en wordt hij verdacht van moord. In het jeugddetentiecentrum besluit hij om brieven te schrijven naar Justyce.

Wat zou Justyce doen? is zoals gezegd het vervolg op het boek Wat zou Martin doen? Alhoewel het boek over het algemeen los te lezen is, is het wel aan te raden om toch eerst Wat zou Martin doen? te lezen. We leren Quan namelijk al eventjes kort kennen in het eerste deel en in dit tweede deel maken Justyce en een aantal andere karakters uit het eerste boek hun opwachting. Je mist toch wel wat van het verhaal als je de achtergrond hiervan niet kent.

Het verhaal dat Nic Stone heeft neergezet is indringend en schrijnend. Het legt heel goed de problemen van het Amerikaanse rechtssysteem bloot, maar vooral ook de ongelijkheid tussen de witte en zwarte bevolking in Amerika. Als een donkere jongen iets steelt is hij meteen een ‘crimineel’ en ‘delinquent’, terwijl een witte jongen alleen maar op zijn vingers wordt getikt en vervolgens wordt vrijgelaten. Daarnaast lijkt het systeem voor jongens zoals Quan in Amerika zo gemaakt te zijn dat ze altijd in de gevangenis terecht zullen komen. Deze kinderen krijgen geen hulp. Er wordt meteen een label op ze geplakt, zoals ‘probleemjongeren’ en het liefst zo snel mogelijk in de gevangenis gestopt. Deze oneerlijkheid raakt je als lezer en het is des te schrijnender dat dit ook echt gebeurd in Amerika. Je voelt het onrecht van de bladzijdes druipen en je kan niet anders dan boos worden om het rechtssysteem dat zo nadelig uitpakt voor deze kinderen.

In het voorwoord laat auteur Nic Stone weten dat een aantal jongeren haar geschreven hebben om dit verhaal te schrijven. Zij vertelden dat hoeveel ze ook genoten hebben van Wat zou Martin doen? dat dat verhaal voor hun niet realistisch was. Veel jongeren hebben niet zo’n achterban als Justyce, waardoor dat verhaal voor hen niet realistisch was. Nic Stone vertelt dat ze voor dit verhaal ook met veel jongeren in jeugddetentiecentra heeft gesproken en dat maakt dit verhaal zo realistisch. Van het taalgebruik tot de gevoelens en gedachtes van Quan, je hebt het gevoel alsof het allemaal echt gebeurd (wat tot op zekere hoogte natuurlijk ook zo is).

Het verhaal is ontzettend sterk geschreven en heeft uiteindelijk een mooie boodschap. Toch heeft dit boek mij net niet zo erg weten te raken als Wat zou Martin doen? Dit komt doordat het verhaal van Quan voornamelijk door middel van herinneringen verteld wordt. Quan vertelt, tussen het schrijven van de brieven door, wat er in zijn verleden gebeurt is. Vanaf toen hij erg jong was, tot het moment dat hij in de gevangenis terecht kwam. Doordat je de gebeurtenissen niet ‘live’ meemaakt maar meer als flashbacks en herinneringen leest, word je iets minder meegezogen in het verhaal dan als het direct zou gebeuren.

Desalniettemin heeft Nic Stone met Wat zou Justyce doen? een ontzettend belangrijk en noodzakelijk boek geschreven dat het Amerikaanse rechtssysteem blootlegt en die jongens zoals Quan een stem geeft. Het is zo belangrijk dat de verhalen van deze kinderen, die niemand hebben om op terug te vallen en niemand hebben die in hen gelooft, gehoord worden. Wat zou Justyce doen? krijgt van mij dan ook 4 hartjes.

Wat zou ... doen? - Wat zou Justyce doen?

1  2  3  4  5

Het verbluffende vervolg op de # 1 New York Times-bestseller Wat zou Martin doen?

In dit langverwachte vervolg op haar bestseller werpt Nic Stone een kritische blik op de gebrekkige praktijken en ideologieën die Afro-Amerikaanse jongens en minderheden in het Amerikaanse rechtsysteem discrimineren.

Vernell LaQuan Banks en Justyce McAllister groeiden allebei op in zuidwest Atlanta, een paar straten van elkaar. Jaren later loopt Justyce door de roemruchte zalen van Yale en zit Quan achter de tralies van een jeugddetentiecentrum.

Door middel van flashbacks en brieven aan Justyce – de hoofdpersoon van Wat zou Martin doen? – krijgt Quans verhaal vorm. Problemen thuis en misverstanden op school leiden tot ontmoetingen met de politie en moeilijke beslissingen. En dan is er een dode agent en een wapen met Quans vingerafdrukken erop. Hoe kan het dat een doodgewone jongen als Quan zomaar verzeild raakt in een moordzaak? Quan weet het zelf ook niet.

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben

• Melodie van verlangen - Anne van der Valk