Geintje - Domenico Starnone  RECENSIE

Recensie: Geintje - Domenico Starnone

'Ik weet vandaag gewoon niet of ik bang ben óm die kleine, of dat ik bang ben vóór die kleine.'

Verstand komt met de jaren. Bij de hoofdpersoon in Geintje van Domenico Starnone duurt het wel erg lang voordat hij tot inzicht komt.

Dat het uitgerekend een kind van vier jaar is dat zijn opa de ogen opent, mag men wel een goede grap noemen! Daniele Mallarico, ooit een beroemde illustrator, overlopend van zelfingenomenheid, krijgt op zijn vijfenzeventigste ongenadig op zijn donder van zijn kleinzoon Mario. Deze kleine wijsneus zorgt ervoor dat Daniele beseft dat zijn hele leven langs hem heen geglipt is en dat hij niet met een laatste, groots werk de wereld zal laten zien wie hij is.

Scherzetto van Domenico Starnone verscheen bij ons in 2020. Manon Smits tekende voor de mooie vertaling. Scherzetto (grapje, spel) werd bij haar Geintje. De titel is bijzonder goed gekozen. Starnone is namelijk beslist niet wars van geintjes. Publiekelijk wond deze schrijver, die in Italië tot de literaire grootheden gerekend wordt, zich behoorlijk op toen de bestsellerauteur van de Napolitaanse romans, Elena Ferrante, niet op het toneel wilde verschijnen bij een prijsuitreiking. Later werd het onomstotelijke bewijs geleverd dat Domenico Starnone (Napels 1943) schuilging achter het pseudoniem Ferrante. Een ander geintje van hem was de roman Strikken waarmee hij een felle reactie schreef op de jaren eerder uitgegeven roman Dagen van verlating van Elena Ferrante.

Daniele Mallarico is op zijn twintigste Napels ontvlucht en woont sindsdien in Milaan. Zijn dochter vraagt hem om een paar dagen op te passen op Mario, omdat zij en haar man naar een congres moeten. Maar Daniele is nog herstellende van een operatie en voelt zich verre van fit. Bovendien heeft hij een belangrijke opdracht: een verhaal van Henry James van illustraties voorzien. Met grote tegenzin zegt hij toe op de kleine te zullen passen.

In Napels, uitgerekend in het huis van zijn jeugd moet hij de confrontatie aangaan, niet alleen met zijn herinneringen aan Napels en aan zijn grimmige, gokverslaafde vader, maar vooral met zijn kleinzoon, die, wijsneus als hij is, de rollen omdraait: hij past op opa.

Meteen bij aankomst zegt Mario tegen zijn opa dat zijn illustraties te donker zijn en deelt hiermee de eerste klap uit. Hierop volgt een voortdurende strijd tussen de twee en de situatie dreigt uit de hand te lopen. Om die te redden haalt Daniele een geintje uit. De kleine is snel van begrip en neemt het spel over. Buitengesloten op het balkon, zes verdiepingen hoog, eind november, onder windvlagen en ijskoude regenbuien, gaat Daniele door een zeer diep dal: de confrontatie met zichzelf.

Geintje van Domenico Starnone is een kunstwerkje op zichzelf. In prachtige taal gegoten worden belangrijke thema's besproken, zoals de relatie binnen het huwelijk, binnen het gezin, de ambities die ouders met hun kinderen hebben, de ouderdom die met gebreken komt en zelfonderzoek. De schrijver werkt deze thema's uit met twee hoofdpersonages en nog geen handvol bijpersonages. We kijken diep in de ziel van Daniele. Wat we van de kleine Mario te weten komen, is gekleurd, immers vanuit het perspectief van de ik-verteller Daniele.

De roman is een fijne mix van diepe, donkere gedachten van de angstige, oude man, de kinderlogica van Mario, van veel humor, vlotte dialogen en pakkende beeldspraak, zoals: 'zodat ik het gevoel kreeg dat ik werd vastgegrepen door de meubels en de muren' en 'Zijn antwoord kwam direct, als de flitsende uithaal van een slang.'

Na de roman komt een appendix, getiteld De Jolly Joker, met aantekeningen en schetsen van Daniele Mallarico, bedacht voor de novelle Geintje. De aantekeningen hebben veel weg van dagboeknotities.

Tot zover zal de gemiddelde lezer veel plezier beleven aan deze leuke en goed geschreven roman van Starnone. Wie er nog meer uit wil halen, doet er goed aan het interessante voorwoord te lezen van Jhumpa Lahiri die ingaat op het verband tussen Geintje en het beroemde spookverhaal The Jolly Corner van Henry James, en dan de roman opnieuw te lezen.

Recensie: Geintje - Domenico Starnone

Geintje

Domenico Starnone

25 augustus 2020

ISBN 9789025459826
    Uitgever Atlas
    176 pagina's

Atlas

1  2  3  4  5

De ouders van de kleine Mario moeten naar een congres, of misschien hebben ze gewoon tijd met z'n tweeën nodig om ongehinderd ruzie te kunnen maken. Dus wordt hun kind overgelaten aan de zorg van een vrijwel onbekende opa. De oude, kwakkelende, ooit beroemde illustrator Daniele woont al jaren in Milaan maar groeide vroeger op in de Napolitaanse woning waar Mario nu alleenheerser is. Tussen de vier muren van Danieles ouderlijk huis (waar bepaalde schimmen uit zijn jeugd nooit ver weg zijn) ontwikkelt zich in een tijdspanne van tweeënzeventig uur een vermakelijke machtsstrijd tussen een vermoeide, verstrooide opa en een vierjarige, wijsneuzige ondeugd. Ondertussen wordt Daniele bestookt door beelden uit zijn verleden, en houdt hij zijn hart vast wat betreft zijn toekomst.