De dieren van Lockwood Manor - Jane Healey RECENSIE

Recensie: De dieren van Lockwood Manor - Jane Healey

Wanneer de Tweede Wereldoorlog aan het uitbreken is moet Hetty ervoor zorgen dat een groot deel van de opgezette dieren uit het Natuurhistorisch museum in Londen een nieuwe veilige thuis vinden. Daarom wordt alles ondergebracht in Lockwood Manor. Toch blijkt de museumcollectie allesbehalve veilig te zijn in het oude landhuis.

De dieren van Lockwood Manor is een prachtig verhaal dat zich afspeelt met de oorlog op de achtergrond, maar waarbij het vooral draait om een bijzondere museumcollectie en twee sterke vrouwen in een onderdrukkende maatschappij. In het grote Lockwood Manor gebeuren vreemde dingen. Opgezette dieren worden 's nachts ongezien verplaatst en raken zelfs vermist in de vele kamers van het huis. Al snel wordt gedacht aan geestverschijningen en dit geeft het verhaal dan ook een duistere en licht bovennatuurlijke insteek.

Jane Healey heeft een heel mooie schijfstijl waarbij ze zowel de omgeving van het verhaal als de ingewikkelde onderlinge relaties mooi omschrijft. Ze maakt vaak gebruik van lange zinnen en woorden die actueel waren in de tijd waarin het boek zich afspeelt. Toch is het taalgebruik niet zo moeilijk en maakt dit het lezen niet minder aangenaam. De dieren van Lockwood Manor is zonder twijfel wel een boek waarbij je kan genieten van het lezen. Neem je tijd om dit bijzondere verhaal op jou te laten afkomen.

De hoofdpersonages in De dieren van Lockwood Manor zijn Hetty, die de museumcollectie probeert veilig te stellen, Lord Lockwood en zijn dochter Lucy. Daarnaast werken er een hele hoop bedienden in de Manor die het huis proberen draaiende te houden ten dienste van de rijke familie. Het verhaal zelf wordt verteld vanuit Hetty en Lucy, twee sterke vrouwen die leven in een tijd die nog niet klaar is voor hun initiatief en vooruitstrevendheid. Zowel beide vrouwen als hun onderlinge relatie worden mooi uitgewerkt. Verder komen er veel namen aan bod van personages die wel een rol spelen maar die we niet echt leren kennen. Dit kan ervoor zorgen dat het verhaal soms toch wat moeilijker te volgen is.

Al speelt De dieren van Lockwood Manor zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog, toch wordt dit gegeven eerder als een soort roddel gebruikt. De oorlog wordt niet uitgebreid geïntegreerd in het verhaal en daar mist het soms iets van diepgang. Uiteindelijk draait alles voornamelijk om de museumcollectie die beschermt moet worden, zowel tegen de oorlog als tegen de bewoners van Lockwood Manor. Dit allemaal terwijl twee vrouwen hun best doen om uit de onderdrukking van de mannen te raken. Jane Healey heeft hiermee zonder twijfel een bijzonder verhaal afgeleverd.

De dieren van Lockwood Manor is een prachtig geschreven roman over twee sterke vrouwen in een tijd waarin zij nog ondergeschikt waren aan de man. Het verhaal van de museumcollectie die gered moet worden is bijzonder en origineel in een setting met de oorlog op de achtergrond.

De dieren van Lockwood Manor

Jane Healey

24 september 2020

ISBN 9789403117010
    Uitgever Cargo
    352 pagina's

Cargo

1  2  3  4  5

Augustus 1939. Vanwege het uitbreken van de oorlog krijgt de dertigjarige Hetty Cartwright de opdracht om alle opgezette dieren van een natuurhistorisch museum in Londen te evacueren naar Lockwood Manor. Het oude vervallen landhuis is echter volledig ongeschikt als bewaarplaats voor de waardevolle collectie. De driftbuien van Lord Lockwood en een plaag van muizen en ratten bezorgen Hetty slapeloze nachten. Maar als de dieren op onverklaarbare wijze verplaatst worden, of zelfs compleet verdwijnen, begint Hetty helemaal onrustig te worden. Ze heeft het gevoel dat iets, of iemand, haar door de donkere gangen achtervolgt. Lucy, de dochter van Lord Lockwood, lijkt de sleutel te zijn tot alle geheimen van Lockwood Manor. Ze heeft last van ernstige paniekaanvallen en woont, na de dood van haar moeder, al jaren afgezonderd in het oude landhuis.