De Duitse erfgename - Anika Scott RECENSIE

Recensie: De Duitse erfgename - Anika Scott

Clara, is de jonge erfgename van de familie Falkenberg. Haar familie is eigenaar van de Falkenbergfabrieken in Essen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden veel dwangarbeiders tewerkgesteld in deze fabrieken. Na de Tweede Wereldoorlog wordt Clara gezocht door de geallieerden, vanwege haar betrokkenheid bij de oorlogsmisdaden van haar vader. Ze slaat op de vlucht, maar na anderhalf jaar keert Clara weer terug in Essen. Ze treft daar een verwoeste stad en ontdekt dat haar beste vriendin is verdwenen. De Engelsen zijn nog altijd naar haar op zoek, dus Clara probeert zich schuil te houden, maar gaat tegelijkertijd op zoek naar haar vriendin. Waar is zij gebleven en waar is haar zoontje Willy?

De Duitse erfgename is de eerste roman van auteur Anika Scott. Voordat Anika Scott naar Duitsland verhuisde, was zij journalist bij The Philadelphia Inquirer en Chicago Tribune. Ze woont met haar gezin in Essen, waar deze roman zich ook grotendeels afspeelt. Anika Scott is geïnteresseerd geraakt in de wederopbouw van Duitsland na de Tweede Wereldoorlog. In Essen staat een monument voor dwangarbeiders, dat de inspiratiebron is geweest voor deze roman.

Wanneer Clara na haar vlucht terugkeert in Essen, is de stad grotendeels verwoest. Auteur Anna Scott geeft gedetailleerde beschrijvingen van de omgeving, waardoor je als lezer het platgebombardeerde Essen met de verwoeste huizen en grote puinhopen zo voor je ziet. De schrijfstijl van de auteur is toegankelijk en de hoofdstukken zijn niet lang en zorgen dat het boek gemakkelijk leest.

Het boek bevat twee verhaallijnen, allereerst de verhaallijn over Clara, maar deze wordt afgewisseld met het verhaal over een jongen die in de oude mijnen bij Essen leeft. Hij leeft nog in de oorlogstijd en heeft niet door dat de oorlog al geëindigd is. In eerste instantie is niet duidelijk wie hij is, maar gedurende het verhaal wordt duidelijk wat zijn identiteit is en hoe hij met Clara is verbonden. De afwisseling van de twee verhaallijnen zorgt voor spanning in het verhaal.

Dit verhaal gaat over familie, vriendschap en overleven ten tijde van oorlog. Clara heeft een goede relatie met haar vader en broers, terwijl de omgang met haar moeder ingewikkeld is. Hoewel Clara en haar familie ogenschijnlijk met Hitler sympathiseerden - vanwege de vele dwangarbeiders die te werk werden gesteld in de fabrieken van de familie - werd er op de achtergrond geprobeerd om goed voor de arbeiders te zorgen. Dit alles kon niet zomaar in de openbaarheid plaatsvinden, dus veel hiervan is onbekend gebleven. Keuzes die in de oorlog gemaakt zijn hebben hun invloed op het leven na de oorlog. Clara wordt hierbij geconfronteerd met de daden van haar familie en van haarzelf en moet na de oorlog zichzelf weer terugvinden. De auteur laat je meeleven met de personages en je hun motieven leert kennen.

Op haar website kondigt auteur Anika Scott een volgend boek aan dat zich ook in de vorige eeuw afspeelt. Of dit boek een relatie heeft met De Duitse erfgename, is niet bekend. Deze roman doet in elk geval uitzien naar haar volgende boek. De Duitse erfgename is een boeiende en aansprekende historische roman.

De Duitse erfgename

1  2  3  4  5

De Duitse erfgename van Anika Scott is een betoverende roman die de betekenis van rechtvaardigheid in twijfel trekt. Verteld vanuit het oogpunt van de "verliezers' van de Tweede Wereldoorlog. De Duitse erfgename van Annika Scott is een meeslepend debuut over een jonge erfgename vlak na de Tweede Wereldoorlog, voor de lezers van Seringenmeisjes.

Clara, de beroemde erfgename van de Falkenbergfabriek, is op de vlucht. Ze wordt ervan beschuldigd weet te hebben van de misdaden die haar vader tijdens de oorlog heeft gepleegd. Jakob raakte zwaargewond aan het Oostfront. Nu de oorlog voorbij is, verdient hij de kost als zwarthandelaar. Hij zet alles op alles om de rest van zijn familie door deze roerige tijden heen te loodsen. Willy heeft zich verschanst in een verlaten mijn, met als enige gezelschap zijn kanarie, nog altijd in de overtuiging dat de oorlog voortduurt. Wanneer Clara terugkeert naar Essen om haar beste vriendin te vinden, ontdekt ze dat de stad en de fabriek in puin liggen. Maar niet alleen de gebouwen zijn beschadigd, iedereen is veranderd. Terwijl ze zich schuilhoudt in de ruïnes van de fabriek, vraagt ze zich af waar ze heen moet gaan en wat er van haar zal worden. Dan ontmoet ze Jakob, maar heeft hij zuivere intenties?

Enthousiaste lezersreacties op Goodreads:

"Elk personage is op zoek naar de waarheid in een tijd waarin mensen je konden verraden voor een stuk brood. Het is meeslepend geschreven en ik ben razend enthousiast.'

"Het verhaal zit vol details en is prachtig geschreven, over de grijze gebieden tussen goed en fout en wat mensen doen om te overleven.'