Een vreemde in de wereld - Simon Stranger RECENSIE

Recensie: Een vreemde in de wereld - Simon Stranger

Simon Stranger vertrekt op een riskante zeiltocht, maar moet met spoed naar huis wanneer hij bericht krijgt dat zijn vader in het ziekenhuis ligt. Jan van Riebeeck vertrekt eveneens op een tocht over zee, maar hij is op weg om handelspost Kaap de Goede Hoop te stichten. Adele woont in een arme zwarte wijk die gesloopt moet worden en verliest haar huis. Noah is een zwarte jongen die geadopteerd is door welvarende witte ouders.

Een vreemde in de wereld van Simon Stranger verteld meerdere verhaallijnen in één boek. Zo verteld de schrijver onder andere over zijn reis naar Afrika, zijn zeiltocht, het ontmoeten van zijn biologische grootouders en over zijn zieke vader. Doordat deze stukjes vanuit het ik-perspectief zijn geschreven, krijg je inzicht in Simon Strangers gedachtegang en leer je hem kennen. Daarnaast maakt het duidelijk wanneer je over hem leest, want de verhaallijnen van Jan van Riebeeck, Adele en Noah zijn in de derde persoon geschreven.

Hun verhalen zijn anders dan die van Simon Stranger zelf. Van Riebeeck, Adele en Noah bevinden zich immers in een compleet andere tijdlijn en situatie. Toch past het geheel goed bij elkaar door een aantal raakvlakken tussen de personages en de schrijver, en de verhaallijnen zijn bovendien interessant en aangrijpend. Er zijn namelijk zware thema’s in het boek opgenomen, zoals rassendiscriminatie en ontheemdheid, wat dit geen luchtig boek maakt.

Zoals gezegd bevat Een vreemde in de wereld dus best een aantal verschillende lijntjes. Ook zijn er stukjes van andere schrijvers in het boek opgenomen, zoals gedeeltes uit de dagboeken van Mandela en van Riebeeck, evenals een foto, een songtekst en citaten. Simon Stranger weet dit echter allemaal goed in elkaar te vervlechten, waardoor de overgangen soepel lezen. Zijn manier van schrijver is origineel en prachtig gedaan, maar door de opbouw zal het misschien niet elke lezer aanspreken. Een vreemde in de wereld bevat namelijk niet één chronologisch verhaal, maar springt van verhaallijn naar verhaallijn.

Een vreemde in de wereld verteld meerdere en soms best heftige verhaallijnen in één boek. De manier waarop Simon Stranger dit tot één geheel heeft gewoven is erg goed gedaan, maar zal niet elke lezer aanspreken. Ik geef dit boek 4 hartjes.

Een vreemde in de wereld

1  2  3  4  5

In 1662 sticht Jan van Riebeeck de eerste Europese handelspost op Kaap de Goede Hoop. Hij denkt vreedzaam te gaan onderhandelen met de lokale bevolking.