Miljonairskind: De geheime verdieping - Ilona de Lange RECENSIE

Recensie: Miljonairskind: De geheime verdieping - Ilona de Lange

Een boek voor kinderen die houden van technische snufjes, humor en een dosis spanning!

Zilver en zijn beste vriend Lennon gaan graag uit op avontuur. Wel proberen even de bodyguard af te schudden als ze gaan spelen. De bodyguard? Jazeker. De ouders van Zilver zijn namelijk multimiljonair! Maar dan mag niemand weten. Daar is hun grote villa voornamelijk ondergronds gebouwd en ziet hun huis er aan de buitenkant gewoon uit zoals andere huizen. Maar Zilver en Lennon vermaken zich ook uitstekend in de geweldige villa. Daar is inmiddels een escape room te vinden, maar ook een glow-in-the-dark-voetbalveld en een slimeball area. Zilver heeft een persoonlijke virtual assistent, Sylvia 2.0 die gezellig met hem kletst en hem overal bij helpt. Wanneer zijn vriend Lennon verliefd lijkt te worden op Jenna, er op school een nieuwe vreemde directrice komt en ze in huis eindelijk gebruik mogen maken van de capsule, die gemaakt is om razendsnel van de ene naar de andere plek te verplaatsen, gebeuren er vreemde dingen. Maar geheimen bewaren is moeilijk, en als dan de capsule op hol slaat en Sylvia gehackt lijkt te zijn wordt het een spannend avontuur!

De geheime verdieping is het tweede deel wat Ilona de Lange heeft geschreven in de reeks over het Miljonairskind. De ouders van Zilver hebben jaren geleden de lotto gewonnen en zijn nu multimiljonair! Maar dat mag niemand weten. Ze wonen in een enorm grote villa, maar ook dat weet niemand. Hun huis ziet er aan de buitenkant gewoon uit als ieder ander huis. Maar ondergronds is er van alles te beleven. Alle technische snufjes die je je maar kunt bedenken zijn er wel aanwezig. Je kunt merken dat Ilona de Lange een grote fantasie heeft, ze beschrijft de situaties zo goed dat je er helemaal een voorstelling bij kunt maken.

Ook maakt de schrijfster gebruik van veel humor en zit er veel vaart in het verhaal. In het begin merk je dat ze enorm veel informatie wil geven. Er wordt veel verteld over Zilver, over zijn ondergrondse huis, zijn vrienden, familie en zijn school. Daardoor lijkt het verhaal in het begin wat onsamenhangend maar als snel komt er een lijn in het verhaal en stijgt de spanning. Ilona de Lange zorgt voor verrassende wendingen waardoor je soms al denkt hoe het boek zal aflopen maar je toch op het verkeerde been wordt gezet. Zeker tegen het eind wil je het boek niet meer wegleggen omdat je wil weten hoe het afloopt.

Het boek is geschreven voor kinderen tussen 9 en 12 jaar. Het sluit goed aan bij deze doelgroep, de schrijfstijl is lekker alledaags en er worden geen moeilijke woorden gebruikt. Ook het thema, het hebben van eindeloos geld zodat je de meest geweldige villa kan bouwen met alle leuke bezigheden erin, is iets wat helemaal past bij deze leeftijd. Welk kind zou dat nou niet willen? Ook het element spanning is aanwezig in dit boek, ook wel iets waar deze doelgroep van houdt. Het is duidelijk niet te spannend of eng, maar het boek geeft je wel het gevoel dat je wil doorlezen!

Illustrator Micky Dirkzwager heeft gezorgd voor de leuke tekeningen bij dit verhaal. Ze zijn eenvoudig van aard maar vullen het verhaal goed aan, en er blijft nog voldoende ruimte over om je eigen verbeelding te laten spreken.

Dit boek heeft veel wat een jeugdboek tot een succes zal maken. Vaart, humor en een dosis spanning zorgen ervoor dat dit boek lekker leest. Waar kinderen het misschien niet meteen uit de kast zullen pakken, omdat de hoeveelheid tekst kan overkomen als veel, zal het de jonge lezer aangenaam verrassen, dat weet ik zeker!

Miljonairskind

1  2  3  4  5

De ongelooflijke (geheime) ondergrondse villa waarin Zilver en Lennon wonen heeft een extra verdieping kregen inclusief escaperoom, Slime Ball Arena, glow-in-the-dark voetbalveld, ondergrondse capsule en een geheim luik waardoor Zilver en Lennon nooit meer te laat op school komen. Ze mogen de capsule eigenlijk alleen náár school nemen, nooit om terug te gaan naar het onderhuis, om ontdekking te voorkomen. Maar geheimen zijn té verleidelijk…

Dan slaat de achtbaan op hol en Zilvers persoonlijke virtuele assistente Sylvia blijkt gehackt. Zilver raakt opgesloten in de Escape Room (niet als spel, maar menens!) en ondertussen is Lennon verdwenen. Hij is ontvoerd! De ontvoerder denkt dat hij Zilver, het miljonairskind te pakken heeft… Kan Zilver zijn beste vriend redden?