Het zusje van - Carlie van Tongeren RECENSIE

Recensie: Het zusje van - Carlie van Tongeren

Wanneer Liv's oudere broer Alex Zoë, een meisje van haar school, aanrijdt en dodelijk verwond, komt Liv's hele leven overhoop te liggen. De eerste dagen is de angst voor de gezondheid van Alex overheersend, hij is namelijk zelf ook zwaargewond geraakt, maar op maandag moet ze weer naar school en daar is de impact van de dood van Zoë goed voelbaar. Wat nog beter voelbaar is, is de haat die iedereen tegenover haar voelt...

Het zusje van klinkt eigenlijk best optimistisch als titel, maar niets aan dit verhaal is luchtig. Dat is gelukkig al uit de korte inhoud op te maken, dus je beseft als lezer wel waar je aan begint. Toch weet Carlie van Tongeren precies de juiste snaar te raken en hou je het amper droog tijdens het lezen. Van Tongeren is met Het zusje van niet toe aan haar debuut, verre van. Haar eerste stappen als auteur waren met chicklits, maar ondertussen lijkt ze (succesvol) overgestapt op Young Adult.

Uitgeefdirecteur Myrthe Spiteri geeft in haar voorwoord vrij weinig weg van de impact die het verhaal maakt op de lezer. Wat ze wel duidelijk uitlegt, is dat dit het eerste boek in een nieuwe reeks is, Blossom Books Shorties, voor 'lezers die niet zo van dikke boeken houden'. Als die allemaal zo diep onder je huid kruipen in een beperkt aantal pagina's, dan belooft dat veel goeds.

Carlie van Tongeren neemt de lezer mee in de gevoelswereld van Liv. De onzekerheid, de angst, het verdriet, maar ook een stukje vriendschap en moed. Het merendeel van de hoofdstukken is geschreven vanuit het oogpunt van Liv en geven de lezer inzicht in hoe vijandig een dagelijkse omgeving kan worden. En terwijl Liv wacht tot de storm overwaait, probeert ze niet meegezogen te worden, maar alles wat ze doet lijkt de storm alleen maar te voeden tot het een orkaan wordt met een uiterst vernielende kracht.

De jongeren, en wat de leerkrachten denken wordt in het midden gelaten, lijken niet te beseffen dat ze Liv veroordelen voor iets waar ze geen schuld in heeft. Natuurlijk heeft iedereen het recht om boos en verdrietig te zijn, maar Liv is méér dan 'het zusje van' en dat is iedereen uit het oog verloren. Van Tongeren creëert een explosieve situatie die heel mooi verschillende waarden en normen onder de loep legt. Door steeds kleine tijdssprongen te maken, kijkt ze ook verder dan die eerste dagen, maar laat ze de consequenties over een wat langere periode ook zien.

Waar Carlie van Tongeren niet veel aandacht aan besteedt in Het zusje van, is de thuissituatie van Liv. Natuurlijk komt het wel aan bod, dat Liv's ouders eigenlijk niet met hun aandacht bij haar zijn, maar de focus ligt op school en hoe er daar op haar gereageerd wordt. Het boek is opgebouwd uit korte hoofdstukken die geschreven zijn in een erg toegankelijke stijl. Daardoor lees je Het zusje van in een paar uur uit. Het thema is zo intrigerend en het verhaal is zo goed bedacht, dat je als lezer niet kan nalaten om te denken dat er eigenlijk nog veel meer in had gezeten, als de auteur zichzelf 300 bladzijden meer had gegund om het op te schrijven. Nu is het ingekort en ligt de focus op de leesbaarheid, en emotie.

Enkele hoofdstukken zijn geschreven vanuit het oogpunt van Alex, maar dat is lang niet voldoende om hem als personage volledig te doorgronden. Dat is voor het verhaal ook niet strikt noodzakelijk en deze scènes geven eerder een uiting aan het schuldgevoel waar Alex mee te kampen heeft.
Het zusje van is een emotionele tocht door een uiterst delicaat onderwerp. Het verdient heel veel respect dat Carlie van Tongeren dit aangedurfd heeft en de manier waarop mist zijn doel niet. De eenvoudige zinnen en gedistilleerde scènes brengen alleen het strikt noodzakelijke onder de aandacht. Geen makkelijke opgave en het zal niet elke lezer bevallen, maar toch erg indrukwekkend.

Blossom Books Shorties 1 - Het zusje van

1  2  3  4  5

'Het zusje van' gaat over Liv: een gewoon meisje op een gewone school, waar ze gewoon gelukkig is. Tot haar broer Alex in het ziekenhuis belandt door een auto-ongeluk. Niet alleen is Alex zwaargewond, het meisje dat hij aanreed heeft het niet overleefd. Zoë heette ze, en ze zat bij Liv op school.
    Vanaf dat moment is Liv niet langer Liv, maar 'het zusje van'. Van die dronken automobilist die de lieve, vrolijke Zoë heeft doodgereden. Ze wordt genegeerd, nagewezen en lastiggevallen. Alsof zij die avond achter het stuur zat. En dan heeft ze ook Alex nog: hij blijft haar broer, maar moet ze voor hem opkomen terwijl ze wat er met Zoë gebeurd is net zo erg vindt? En wie komt er eigenlijk voor haar op?