Mijn vader woont in het tuinhuis - Jacques Vriens RECENSIE

Recensie: Mijn vader woont in het tuinhuis - Jacques Vriens

Lara en Joeri, een tweeling, horen totaal onverwacht dat hun ouders gaan scheiden. Lara tracht nog enigszins om het te begrijpen, maar Joeri kan het niet vatten en reageert dan ook heel boos op het nieuws. Niet alleen voor hun ouders is de scheiding een ingrijpende gebeurtenis, maar ook voor de tweeling zal er heel wat veranderen.

Hoe Lara en Joeri hiermee omgaan, wordt al snel duidelijk doorheen het boek. Gevoelens zoals onzekerheid, verdriet, boosheid, angst... komen de kop opzetten en ze zitten dan ook met heel wat vragen. Ze proberen zoveel mogelijk steun bij elkaar te vinden, maar de emoties lopen ook tussen hen beiden hoog op.

Lara en Joeri zitten dan ook nog eens in groep 8, toch een speciaal jaar waarin ze heel wat beleven op school. Hun leven lijkt wel wat op een achtbaan waar ze doorheen tuimelen.

Jacques Vriens, auteur van Mijn vader woont in het tuinhuis, kan als geen ander een zeer emotioneel onderwerp naar voren brengen. Dit gezien door de ogen van de twee kinderen die de hoofdrol spelen in dit bewogen verhaal. Het verhaal van Mijn vader woont in het tuinhuis is goed opgebouwd en bestaat uit 21 korte hoofdstukken, elk afwisselend gezien door de ogen van de tweeling. Voor de lezer is het telkens zeer duidelijk wie er aan het woord is, vermits de namen van Lara en Joeri telkens als subtitel worden weergegeven met daarbij steeds een zin die door één van beiden gezegd wordt. Hiermee wordt dan ook de verscheidenheid mooi weergegeven van beide kinderen. Hun karakter én hun omgaan met de hele situatie wordt zo heel duidelijk voorgesteld. Fijn om te zien hoe hier twee verschillende standpunten naar voren worden gebracht. Maar hoe verschillend de tweeling ook van karakter is, ze zijn er wel voor elkaar en steunen elkaar door dik en dun.

Heel wat mogelijke veranderingen die een scheiding met zich meebrengen, komen in dit bijzondere verhaal aan bod. Mijn vader woont in het tuinhuis is zeer krachtig opgebouwd. De lezer wordt als het ware meegenomen in dit verhaal en beleeft de scheiding en de veranderingen gezien door de ogen van Lara en Joeri.

Jacques Vriens kan als geen ander een zeer vloeiend geschreven pen hanteren. Het verhaal leest dan ook zeer vlot. Lara en Joeri sturen ook heel wat berichtjes naar elkaar, of naar hun ouders, dit wordt in het verhaal ook heel duidelijk voorgesteld doordat dit steeds in kleine kaders geplaatst werd. Fijn om dit ook in de lay-out van de tekst te verwerken. Iets wat kinderen ook wel zal kunnen bekoren.

In Mijn vader woont in het tuinhuis komen we terecht in verschillende situaties. Bij de tweeling thuis, bij de nieuwe woonplaats van de vader maar ook op school waar er toch ook heel wat plaatsvindt. Het verhaal biedt dan ook enorm veel variatie en is zeer ingenieus opgebouwd. Het eindigt zeer verrassend en emotioneel, maar biedt toch ook een houvast voor kinderen in soortgelijke situaties. Achteraan in het boek kan je nog een nawoord van Jacques Vriens terugvinden die het verhaal wat meer kadert.

Een zeer emotioneel, maar boeiend meesterwerk om te lezen voor kinderen vanaf 10 jaar!

Mijn vader woont in het tuinhuis

1  2  3  4  5

Realistische en humorvolle roman van Jacques Vriens over een gezin in (v)echtscheiding

Lara en Joeri zijn een tweeling en zitten samen in groep acht, ze lijken alleen niet echt op elkaar. Joeri is meer van de daden dan van de woorden. Als hij boos wordt, loopt hij het liefste weg en hij probeert zich er vaak met een grap van af te maken als hij niet weet wat hij moet zeggen. Lara is een stuk rustiger, ze lost ruzies op door erover te praten en durft het met anderen te delen als ze verdrietig is.
    Dan gebeurt er iets binnen het gezin waardoor alles verandert: hun ouders gaan uit elkaar. Broer en zus hebben allebei moeite om zich een houding te geven. Ze zijn boos en verdrietig en zouden hun ouders soms het liefst naar de maan willen sturen, maar aan de andere kant willen ze juist graag bij ze zijn. Terwijl ze een manier zoeken om met de scheiding om te gaan, vinden ze steun bij elkaar. Ook al zijn ze nog zo verschillend, tweelingen helpen elkaar altijd. En gelukkig is groep 8 een bijzonder jaar. Dat helpt hen ook om even afstand te kunnen nemen van alle ingrijpende gebeurtenissen.