Het huis zonder einde - Daniëlle Bakhuis RECENSIE

Recensie: Het huis zonder einde - Daniëlle Bakhuis

Het is Halloweenavond en Samira gaat samen met twee van haar vrienden naar het Woud van Westerdam. Iedereen in Westerdam weet dat je uit het Woud weg moet blijven, want er gaan de meest verontrustende verhalen over de ronde, net als over het verlaten landhuis aldaar. Maar op Halloween mogen bezoekers een kwartier door de kamers lopen. En geen seconde langer. Samira vindt het uiteindelijk toch erg spannend en zodra ze binnen is bekruipen haar allerlei angsten. Wat is echt en wat is opgezet? Ze verliest alle realiteit en besef van tijd. En is dat kleine meisje met holle oogkassen nu een actrice, of toch Bloody Mary? Samira weet alleen maar dat ze zo snel mogelijk het landhuis uit moet. Maar zal het landhuis nog wel uit haar gaan?

Het huis zonder einde is een zenuwslopende jeugdhorror die je vanaf de eerste pagina's in het verhaal weet te zuigen. Auteur Daniëlle Bakhuis start het verhaal op de avond van Halloween, vlak voordat Samira vertrekt naar het Woud van Westerdam. Daarmee zorgt Bakhuis ervoor datje direct in het verhaal zit en ook niet lang hoeft te wachten op enige spanning. Door het verhaal vanuit de ik-personage te schrijven ervaar je als lezer nog intenser hoe Samira haar Halloweennacht ervaart. Daarnaast zit het verhaal vol met urban legends, de meesten wel bekend voor de lezers. Door de vermenging van urban legends en realiteit zorgt Bakhuis ervoor dat je zelfs als lezer gaat twijfelen aan wat echt is of niet. Heb jij wel eens geprobeerd drie keer Bloody Mary te zeggen in de spiegel?

Overigens is het hoogtepunt van spanning al vrij snel bereikt in Het huis zonder einde. Het bezoek aan het landhuis is uiteindelijk nog vrij kort en zodra Samira 's nachts thuiskomt ben je pas halverwege het verhaal. Hoewel het verhaal ook daarna nog enige spanning kent, hadden de scènes in het landhuis nog nét wat langer mogen zijn. Daarnaast is Het huis zonder einde een vrij kort verhaal, waardoor je in een hele korte tijd het personage moet leren kennen en je toch wat minder verbonden bent als lezer. Van karakterontwikkeling is daardoor ook weinig sprake. Misschien hadden we toch wat meer over Samira's verleden en over haar vader en oma willen weten.

Maar Bakhuis weet absoluut haar lezers te vermaken en ervoor te zorgen dat je Het huis zonder einde in één ruk uit wilt lezen. Een extra leuke toevoeging is de brief die ze als intro aan haar lezers heeft gericht en het formulier dat de bezoekers van het landhuis ter plekke moeten invullen over hun angsten. Hiermee is de eerste nieuwsgierigheid al gewekt en de toon gezet en kun je als lezer gewoon niet wachten om te beginnen met lezen. Al met al is Het huis zonder einde een erg spannende jeugdhorror met de juiste elementen en spanning, ideaal voor (jonge) lezers die wel van een beetje kriebels houden.

Het huis zonder einde

1  2  3  4  5

Dit horrorverhaal kan je je nachtrust kosten...

'Wat kijk je bang,' zegt het meisje. 'Je ziet eruit alsof je een geest ziet.'
    Voor de derde keer vraag ik het en nu zonder te stotteren.
    'Wie ben jij?'
    Ik kijk in haar donkere, lege oogkassen. Ze houdt haar hoofd schuin en schenkt me een lieve glimlach.
    'Je weet wie ik ben,' zegt het meisje. Haar stem is slepend, alsof de woorden aan elkaar plakken.
    'Je hebt me drie keer opgeroepen.'

Iedereen in Westerdam weet het: het Woud van Westerdam moet je mijden zodra het donker is. 's Nachts schijnen er vreemde, onverklaarbare dingen te gebeuren. Maar wanneer Samira en haar vrienden met Halloween de unieke kans krijgen om in het verlaten landhuis te kijken, wint de nieuwsgierigheid het van de angst. Ze zijn gewaarschuwd: wie te lang in het huis blijft, begint dingen te zien die er niet zijn…

Van de auteur van De eliminatie, De executie en Clownsnacht:

'Dat Bakhuis een fan is van Stephen King is goed te merken aan haar verhalen, waarin ze de spanning tot het randje weet op te voeren.' Pjotr van Lenteren