Het mysterieuze huis op de heuvel - Mikkie Lish RECENSIE

Recensie: Het mysterieuze huis op de heuvel - Mikkie Lish

Spencer en Hedy worden in Het mysterieuze huis op de heuvel door hun ouders naar hun opa gebracht. Daar zullen ze de kerstvakantie doorbrengen. In het huis mogen ze nergens aankomen, opa was namelijk goochelaar er verzameld de vreemdste objecten. Al snel maken de kinderen kennis met een kibbelend hertenhoofd en berenkleed, ontvangt Hedy een mysterieuze boodschap en blijken er ook wat geesten te zijn die graag hun duit in het zakje doen.

Het mysterieuze huis op de heuvel is geschreven door Mikkie Lish en Kelly Ngai. Het duo woont behoorlijk ver van elkaar vandaan. Lish is een Amerikaanse en Ngai komt uit Australië. Het oorspronkelijke idee was om een tv-serie te schrijven, maar het werd een boek (dat nu waarschijnlijk ook een serie wordt). Het vervolg voor dit boek is al klaar en zal hopelijk ook in het Nederlands worden uitgegeven.

Spencer en Hedy beleven een bijzonder avontuur. Aanvankelijk hebben ze weinig zin in hun verblijf, maar wanneer ze denken dat ze het geheim rond de verdwijning van hun oma kunnen oplossen, verandert dat de zaak. Hedy is nogal ondernemend en samen met haar nichtje Jelly trekt ze op onderzoek uit. Ze is nieuwsgierig en vaak dapperder dan ze denkt. Spencer is wat meer terughoudend, maar wanneer zijn zus in gevaar is, laat hij zich niet kennen. De toevoeging van de pratende dieren is leuk gevonden. Ze zijn grappig en eigenwijs. Ze voegen een vleugje humor toe aan het geheel.

Lish en Ngai hebben met Het mysterieuze huis op de heuvel een verhaal geschreven dat zonder al te veel moeite de aandacht weet te behouden. Het leest erg vlot en bevat een goede mengeling van spanning, mysterie en avontuur. De kinderen weten niet goed wat ze van hun opa moeten denken en tijdens hun speurtocht naar de waarheid ontmoeten ze een hele reeks vreemde snuiters waarvan de ene het al wat beter bedoelt dan de andere. Het huis zelf is door alle voorwerpen die er in gestouwd zijn, een rare locatie. De auteurs weten de omgeving en de personages treffend te beschrijven, waardoor het niet moeilijk is om het voor je te zien.

Het mysterieuze huis op de heuvel is een sfeervol boek. Er zit een dosis misleiding en kattenkwaad in waardoor het heerlijk leest. De broer-zus-relatie tussen Hedy en Spencer is erg herkenbaar, ze kibbelen, maar kunnen ook niet zonder elkaar. Het huis van opa is een wereld op zich en er wordt getoverd met fantasie. Dit verhaal mag er zeker zijn en al speelt het zich af in de kerstperiode, ook buiten die periode is het heerlijk genieten.

Het mysterieuze huis op de heuvel

1  2  3  4  5

Het mysterieuze huis op de heuvel is een magisch, spannend en spookachtig verhaal over een stoere broer en zus en een spannend familiemysterie.

Wanneer broer en zus Spencer en Hedy berichten op stoffige fotolijsten ontvangen, verandert Kerstmis in het griezelige huis van hun opa op slag in een missie om het mysterie van de verdwijning van hun oma op te lossen. Houdt hun opa misschien iets voor hen achter? Met de hulp van een (pratend) hertenhoofd, een (ook pratend) berenkleed en andere (momenteel) lichaamloze geesten moeten Spencer en Hedy het opnemen tegen waterspuwers, raven en mysterieuze magiërs om achter de waarheid te komen.