De geheime orde - Daniel Silva RECENSIE

Recensie: De geheime orde - Daniel Silva

Meestal betekent twintig boeken in een reeks dat het nieuwe er een beetje af is en dat er wat sleet komt op de formule. Dat is zeker niet het geval bij de Gabriel Allon-thrillers van Daniel Silva. De Geheime Orde is het twintigste boek rond meesterspion Gabriel Allon, maar het lijkt erop dat de boeken steeds beter worden. De Geheime Orde neemt in de reeks een beetje een aparte plaats in. Het boek sluit niet onmiddellijk aan bij de actualiteit zoals de vorige boeken waar telkens de link werd gelegd met de tanende invloed van de Verenigde Staten als grootmacht, terroristische aanslagen van Islamfundamentalisten of Russische inmenging in andere landen. Anders dan de andere Allon-boeken draait het bovendien deze keer niet om het team, maar staat Allon er alleen voor. Hij krijgt enkel de hulp van een oude vriend.

Gabriel Allon, ondertussen hoofd van de Israëlische geheime dienst, is aan vakantie toe en trekt met vrouw en kinderen naar haar geboortestad Venetië. Al gauw krijgt hij te horen dat zijn vriend, paus Paulus VII, overleden is aan een hartaanval. Aartsbisschop Luigi Donati, zijn secretaris, twijfelt aan deze doodsoorzaak en vraagt Allon om helderheid te brengen in deze zaak. Wat volgt is een spannende zoektocht naar de ware toedracht van de dood van de paus. Het leidt de lezer naar de ontdekking van een vergeten en verdwenen evangelie dat een nieuw licht schijnt te werpen op het oude antisemitisme van de christenen. Boosdoener van dienst is de zogenaamde Orde van Sint-Helena, een verzameling conservatieve, traditionele christenen die nauwe banden onderhouden met populistische nationalisten verspreid over Europa en de wereld. Allon en Donati doen er alles aan om het complot bloot te leggen en te verhinderen dat de nieuwe pausverkiezing beheerst wordt door de orde.

De Geheime Orde is geen actiethriller met veel kunst- en vliegwerk. Hoewel er af en toe wel wat actie in voorkomt, is het vooral een intelligente thriller met een interessante invalshoek. Het thema biedt een inkijk in de historiek van de bijbelstudie waardoor het geheel misschien een beetje belerend overkomt. Dat wordt ruimschoots goedgemaakt door de interessante en zeer geloofwaardige personages met wie de lezer zich makkelijk kan vereenzelvigen. De link met de actualiteit is ook niet helemaal zoek. Daniel Silva vergelijkt de opkomst van de xenofobie met het antisemitisme door de eeuwen heen. De opkomst van heel wat extreemrechtse nationalisten en populisten in Europa (en de wereld) wordt hier geportretteerd in de tekening van de leden van de Orde van Sint-Helena. Enige gelijkenis met bestaande figuren valt niet te ontkennen. Daniel Silva bereidt de lezer ook al voor op wat komt en hoe het verder zal gaan met zijn personage Allon. De zaadjes zijn gelegd voor een leven na de Israëlische geheime dienst. Daniel Silva staat garant voor ijzersterke en intelligente thrillers en is zeker nog niet uitgeschreven, ook Gabriel Allon kan nog een tijdje mee.

De geheime orde

1  2  3  4  5

De nieuwe thriller van bestsellerauteur Daniel Silva zit wederom boordevol actie en internationale intrige, waar meesterspion en kunstrestaurateur Gabriel Allon zich met overgave in stort.

Met tweeëntwintig thrillers op zijn naam heeft Daniel Silva lezers wereldwijd vermaakt met mysterieuze plots en ijzingwekkende cliffhangers. Aan de hand van diverse personages en afwisselende locaties neemt Silva de lezer mee in verschillende complotten.

En nu is hij terug met De geheime orde: een blockbuster van een thriller met een verhaal dat je niet meer loslaat. Gabriel Allon reist af naar het Vaticaan waar hij samen met zijn vriend, aartsbisschop Luigi Donati, een mysterie moet oplossen.

Een must-read voor de fans én voor lezers die verre reizen willen maken zonder hun stoel te verlaten.