Levy en het witte wonderdoosje - Lara Reims  RECENSIE

Recensie: Levy en het witte wonderdoosje - Lara Reims

'Au!' Wat was dat waar ze over was gestruikeld? Er ligt een witte ronde doos op straat. Uit nieuwsgierigheid kijkt Levy wat erin zit. Het lijkt op een doosje, maar Levy gelooft niet dat het open kan. Ze stopt het opvallend witte doosje in haar zak. Het witte doosje heeft een bijzondere aantrekkingskracht op Levy. Het geeft haar een soort van steun en moed. Ze heeft het niet zo gemakkelijk, ze wordt gepest op school en heeft moeite met de scheiding van haar ouders. Een tijdje na de vondst van het witte doosje, gebeuren er ineens vreemde dingen. Zouden die iets met dat doosje te maken kunnen hebben?

De schrijfster Lara Reims maakt met Levy en het witte wonderdoosje haar debuut als jeugdboekenauteur. Lara Reims is bekend van haar Remi-trilogie, waarvan het eerste deel 'Upgrade' genomineerd werd door de Jong Jury-debuutprijs 2019.

Levy en het witte wonderdoosje gaat over het leven van het meisje Levy. Ze is bijna twaalf jaar en wordt gepest op school. Zo zorgt ze er bijvoorbeeld elke dag voor dat ze geen minuut te vroeg op het schoolplein is, om er zo voor te zorgen dat niemand haar ziet, zodat ze niet gepest kan worden. Het pesten is niet het enige waar ze mee zit, ze heeft moeite met concentreren door dat ze te druk is in haar hoofd.  Haar ouders zijn gescheiden en die hebben het beide te druk met hun eigen leven. Het witte doosje wordt Levy haar missie. Samen met haar enige goede vriend Robin gaat ze op onderzoek uit.

Je wordt als lezer meteen het verhaal ingetrokken door de directe introductie van het mysterieuze witte doosje. Je krijg het gevoel alsof je midden in een verhaal valt. Dat maakt je als lezer benieuwd naar hoe het verder gaat. Je blijft het verhaal ook gemakkelijk doorlezen door de relatief korte hoofdstukken. Ook het gebruik van korte zinnen maken het verhaal gemakkelijk te lezen. Dat er af en toe een cursief geschreven telefoonbericht of geschreven briefje in het verhaal voorbij komt, maakt het geheel levendig.

In de daaropvolgende hoofdstukken leer je Levy al snel kennen door de vele gedachten die ze heeft.  Ze heeft stemmetjes in haar hoofd en heeft veel last van concentratieproblemen. Ook komt al snel in het verhaal naar voren dat ze flink gepest wordt op school. Een hele tijd blijft er veel onduidelijk over het witte doosje. Het doosje is er wel de hele tijd, maar het verhaal richt zich in het eerste deel voornamelijk over het leven van Levy.

Op een gegeven moment gebeuren er onverklaarbare dingen, en wordt er zo meer spanning in het verhaal gebracht.
De gebeurtenissen volgens elkaar echter niet snel op waardoor er niet veel snelheid in het verhaal
zit. Heel spannend wordt het verhaal ook niet. Uiteindelijk komt er wel meer duidelijkheid over het mysterieuze doosje. Het verhaal neemt aan het eind een bizarre wending.  Het eindigt in een heel andere sfeer dan je in begin van het verhaal zou verwachten.

Het meisje met haar eigentijdse realistische problemen komt uiteindelijk in een vreemde, fictieve situatie terecht waaruit ze lerin kan trekken. De boodschap van de schrijfster is duidelijk en realistisch, maar jammer genoeg komt de boodschap niet voort uit een realistische setting wat de lezer het idee kan geven dat de 'oplossing' fictie is.

Levy en het witte wonderdoosje is een boek met een boodschap. Geschreven voor kinderen om eens te lezen wat er zoal in het hoofd van een meisje zoals Levy om kan gaan..

Levy en het Witte Wonderdoosje

1  2  3  4  5

Daar ligt het. Op straat. Een klein, wit, glanzend doosje. Voor Levy kan bedenken dat je nooit zomaar iets van de straat op moet pakken, zit het al in haar zak. Het helpt haar de dag door. Een gewone schooldag, met sommen die ze fout doet omdat ze even aan iets anders dacht. Met de stemmen van de kinderen om zich heen. De stemmen die zeggen dat ze niks kan. Die schreeuwen, en schelden. Steeds legt ze dan even haar hand om het doosje dat aanvoelt als een gladde kastanje. Wat zou het zijn?

Dan beginnen er vreemde dingen te gebeuren. Ze krijgt een raar bericht op de computer bij haar vader. En een gek sms'je op de telefoon die ze van haar moeder heeft gekregen, voor als Levy bij haar vader is. Na een wonderlijke ontmoeting komt Levy erachter hoe ze het doosje open moet maken. En hoe het haar kan helpen.

Een verhaal over jong zijn in een veranderende wereld, over pesten, ouders, schuld en vriendschap. Over de oplossing die er altijd is. Als je je best maar doet.