Sterker dan elk afscheid - Enrico Galiano RECENSIE

Recensie: Sterker dan elk afscheid - Enrico Galiano

Sterker dan elk afscheid vertelt het verhaal van Michele, ooit op weg naar een schitterende carrière als keeper, maar blind geworden bij een ongeluk, waardoor hij zijn dromen vaarwel heeft moeten zeggen, en Nina, een hoogsensitief meisje dat nog altijd haar weg in de wereld probeert te vinden na het overlijden van haar vader. De twee ontmoeten elkaar in de trein en worden verliefd. Maar op een dag verbreekt Nina alle contact en laat ze Michele gebroken achter. Terwijl Nina een tattoo laat zetten vertelt ze haar verhaal aan de tatoeëerster Flo, maar al snel blijkt dat Nina iets achterhoudt.

Op de cover van Sterker dan elk afscheid wordt Enrico Galiano 'de Italiaanse John Green' genoemd en dat klopt in dit geval helemaal. Met een gelijkwaardige schrijfstijl, de wat excentrieke personages, bijzondere liefdesrelatie en het onverwachte geheim dat op de achtergrond aanwezig is, is Sterker dan elk afscheid meteen een heel interessante mix. Galiano weet de personages zich heel kwetsbaar te laten opstellen, waardoor het verhaal heel open is en de lezer zich goed kan inleven in de hoofdpersonages.

Daarnaast wisselt het boek van perspectief tussen Nina en Michele, waardoor je beide kanten van het verhaal heel goed meekrijgt. Je leest over de opbloeiende verliefdheid, maar ook over hun persoonlijke problemen. Maar terwijl Michele zich volledig vrijgeeft als hij aan het vertellen is, houdt Nina informatie achter. Deze geheimzinnigheid is een rode draad door het eerste deel van het boek, want als lezer wil je weten waarom Nina het contact verbroken heeft en wat haar tweede 'Big-bang moment' is, zoals Michele en Nina grote levensveranderende gebeurtenissen noemen, oftewel, het grote geheim dat ze achterhoudt.

De verhaallijn is heel goed bedacht, als is het op sommige momenten een beetje voorspelbaar, maar dat is niet hinderlijk. Tegelijkertijd is Sterker dan elk afscheid op sommige momenten ook juist heel onverwacht en dat zorgt voor een hele mooie samenhang in het boek. Het verhaal leest ook lekker vlot en de lezer wordt snel meegetrokken in het verhaal.

Sterker dan elk afscheid heeft ook prachtige personages die allesbehalve volmaakt zijn, waardoor ze heel realistisch overkomen. Allereerst is er Michele, die vijf jaar voor de start van het verhaal blind geworden is door een auto-ongeluk. Hij is heel openhartig over hoe hij worstelde met het verlies van zijn zicht, het moeten opgeven van zijn grootste droom en hoe zijn leefwereld daardoor veranderde. Naast Michele is er natuurlijk Nina, een eveneens uniek personage. Als de lezer haar voor het eerst ontmoet, lijkt ze vrolijk en een echte wereldverbeteraar, toch heeft Nina ook haar worstelingen. Ze heeft moeite om haar hoogsensitiviteit een plekje te geven en de lezer voelt hoe het gewicht van haar geheim op haar drukt.

Een minpunt aan Sterker dan elk afscheid is dat Nina richting het einde van het boek vreemde keuzes maakt, waardoor ze minder sympathiek wordt voor de lezer. Toch dragen deze rare wendingen wel bij aan het verhaal en dat is mooi. Het einde van het boek geeft hierdoor vooral een boodschap van vergevingsgezindheid en hoop mee en dat is prachtig.

Sterker dan elk afscheid van Enrico Galiano is heerlijk en uniek boek. Het leest vlot, de verhaallijn is heel origineel. Sommige plotwendingen zijn wat voorspelbaar, maar andere juist weer heel onverwacht, waardoor het boek mooi in evenwicht blijft. De personages zijn ook prachtig en realistisch. Ondanks dat Nina tegen het einde van het boek veel van haar sympathie verliest, is het einde heel hoopvol en dat is mooi. Kortom, Sterker dan elk afscheid is een echte aanrader.

Sterker dan elk afscheid

1  2  3  4  5

Van Enrico Galiano, bekend van De bijzondere woorden van Gioia, verschijnt een nieuwe, meeslepende jongerenroman: Sterker dan elk afscheid. In dit boek schrijft Galiano op weergaloze wijze over een ontmoeting die het leven van twee jongeren vergoed zal veranderen.

De 18-jarige Michele was ooit een veelbelovende keeper. Nu moet hij zijn weg zoeken met een blindenstok. Door een auto-ongeluk raakte hij in één klap zijn zicht kwijt. Nina is 17 jaar en is hoogsensitief. Sinds haar vader is overleden, woont ze alleen met haar strenge moeder.

De twee ontmoeten elkaar tijdens hun dagelijkse treinrit naar school en raken verliefd op elkaar. Maar op een dag verbreekt Nina alle contact en Michele is radeloos. Terwijl Nina in een tattooshop een tattoo laat zetten, vertelt ze aan Flo, de oudere, ruige eigenaar, over de ontmoeting. Al snel ontdekt Flo dat Nina iets achterhoudt…