De Gastenlijst - Lucy Foley RECENSIE

Recensie: De Gastenlijst - Lucy Foley

Lucy Foley De Gastenlijst is de tweede thriller van deze Britse schrijfster, die ook al romans en historische fictie op haar naam heeft staan.

Julia Keegan een bekende uitgeefster van het online tijdschrift en TV ster Will Slater gaan trouwen en hun droombruiloft vindt plaats op een eiland voor de Ierse kust. Ze halen hun beste vrienden al de dag voor de bruiloft naar het eiland om daar in het hotel-restaurant te verblijven. Van Julia's kant zijn er haar zus Olivia, die ook haar bruidsmeisje is en haar beste vriend Charlie met zijn vrouw Hannah. Van Wills kant zijn er zijn beste kostschoolvrienden: Johnno, zijn warrige slonzige beste vriend en verder Duncan en Angus en hun vrouwen. De andere gasten zullen de dag van de bruiloft arriveren.

En dan zijn er nog de weddingplanner Aoife en haar man Freddy, die ook eigenaren van het hotel zijn. Een kundig koppel, dat alles in goede banen moet leiden. Het lijkt een gezellig vrolijk gezelschap, maar onderhuids broeit het en zit het helemaal niet goed met de onderlinge verhoudingen. De storm die verwacht wordt op de dag van de bruiloft is zeker niet de enige storm zijn die er zal opsteken.

Lucy Foleys De Gastenlijst is zondermeer een 'lekker weglees' boek. Geschreven in een heldere open schrijfstijl, zonder veel pretenties. Je leest het in principe in één ruk uit, als je er eenmaal helemaal in zit. Verwacht echter geen enge spannende thriller met een dode in het eerste hoofdstuk. Eigenlijk moet ik bekennen dat ik het een beetje vreemd vind, dat dit boek in het genre 'whodunit' valt. Als lezer denk je dat het om een gebeurtenis in het verleden gaat, maar van een moord of een ongeluk weet je nog niets en dus ben je nu niet bepaald met het mysterie van de dader bezig. In de eerste instantie geen Cluedo op de bruiloft dus, denk je...

Ik zie De Gastenlijst dan ook meer als een psychologische thriller met een langzame opbouw naar een toch wel verrassende climax. De manier waarop Lucy Foley die opbouw echter geschreven heeft, is fantastisch. Traag, maar mysterieus en met de nodige verrassende plotwendingen. Het verhaal is geschreven vanuit diverse perspectieven, voornamelijk vanuit die van de bruid, de weddingplanner en een paar van de gasten. De wisselingen van perspectief is per hoofdstuk en de subtiele aanwijzingen uit de verhalen van deze personages vormen langzaam maar zeker een intrigerend geheel.

De gasten op De Gastenlijst hebben allemaal persoonlijke geheimen en delen bewust of onbewust een verleden met de anderen. Een verleden dat ze allemaal angstvallig voor zich houden, maar als lezer kom je er uiteindelijk toch achter wat ze allemaal verzwijgen. Tegen die tijd ga je ook een slachtoffer verwachten en op het eind heb je wel een goed idee wie dat slachtoffer gaat worden. Toegegeven dat is bijna jammer, omdat het toch wel voorspelbaar is. Maar als je denkt te weten hoe het zit, sluit Lucy Foley toch af met een verrassende wending.

De personages geven je vanuit hun perspectief zeker een kijkje in hun situaties en hun verhalen ontvouwen zich, maar op zich blijven de karakters wat vlak. Op dat gebied had er veel meer ingezeten als Lucy Foley dat verder had uitgewerkt.

Al met al is Lucy Foley De Gastenlijst een absoluut goed verhaal op een intrigerende manier gebracht. Omdat het wel een beetje traag is en Lucy Foley met gemak meer diepgang in de personages had kunnen brengen, geef ik De Gastenlijst 4 hartjes. Om er ook bij te zeggen dat het zeker een aanrader is, die je veel leesplezier geeft.

Recensie: De Gastenlijst - Lucy Foley

De gastenlijst

1  2  3  4  5

De razend spannende opvolger van De jachtpartij, voor de fans van Agatha Christie, Ruth Ware en Liane Moriarty

Dertien gasten. Eén lijk.

Jules en Will kunnen hun geluk niet op. Eindelijk is het zover: hun bruiloft op een schitterend eiland voor de Ierse kust. Terwijl de laatste voorbereidingen worden getroffen en de gasten langzaam binnendruppelen, breekt buiten een storm los. Niemand kan nog van het eiland af. Oud zeer steekt de kop op, lang vergeten vetes worden uitgevochten en de stemming op het eiland wordt alsmaar grimmiger. Maar niemand kon vermoeden dat één van de gasten in staat was tot moord.

Iedereen heeft geheimen. Iedereen heeft een motief. Eén van hen zal het eiland niet levend verlaten. Maar wie?