Op het eerste gezicht - Nick Hornby RECENSIE

Recensie: Op het eerste gezicht - Nick Hornby

Op het eerste gezicht gaat over de 42-jarige Lucy die net gescheiden is van haar aan alcoholverslaafde man. Samen met haar twee kinderen probeert ze het leven weer op te pakken. En dan ontmoet ze in de lokale slagerij de 22-jarige Joseph. Hij komt op haar kinderen passen en er ontstaat iets tussen Lucy en Joseph. Maar hun verschillen in komaf, leeftijd en huidskleur zorgen voor een uitdaging. Hoe gaan zij hiermee om?

Dit boek gaat over de relatie tussen twee mensen die veel van elkaar verschillen in meerdere opzichten. Niet alleen in leeftijd, een onderwerp dat veel in het boek terugkomt. Maar ook in huidskleur en komaf. Dit is een belangrijk aspect in Op het eerste gezicht. Joseph heeft een donkere huidskleur en dat zorgt voor aardig wat onbegrip en vooral ook racisme in het boek. Lucy leeft in de hogere klasse en gaat met veel rijke mensen om. Deze mensen hebben een duidelijke eigen mening over 'mensen zoals Joseph'; donkere huidskleur en van arme komaf, en die mening komt goed naar voren in het boek. Hierdoor ervaar je een hiërarchie onder de personages.

Op het eerste gezicht heeft ook een politiek randje, want naast racisme zit er nog een actueel onderwerp in het boek, namelijk de brexit. Het referendum zorgt voor nog meer verdeeldheid tussen personages. Joseph weet nog niet of hij voor of tegen uittreden gaat stemmen. In het boek komen daarom allebei de kanten goed naar voren. In hetzelfde jaar waren ook de Amerikaanse verkiezingen, ook dit wordt in het boek behandeld.

Nick Hornby heeft het boek geschreven vanuit het perspectief van Lucy en Joseph. Hierdoor word je meegezogen in het verhaal en zie je door hun ogen hoe zij hun relatie ervaren en hoe ze omgaan met de meningen van hun omgeving, aangezien iedereen er wat over te zeggen heeft. De verschillende perspectieven zorgen ervoor dat je meeleeft met de personages en dat je ze beiden goed leert kennen. Allebei de personages zijn goed uitgewerkt. Lucy kwam over als een vrouw die weet wat ze wil, maar dat ook nog aan de buitenwereld moet durven laten zien. Joseph komt wat afstandelijker over en is nog wat meer aan het uitzoeken wat hij precies wil in het leven.

Nick Hornby heeft een formele schrijfstijl en schrijft ook veel met dialogen. Deze dialogen waren af en toe wat stroef en de redenering van personages waren niet altijd goed te volgen. Hun gedachten gingen regelmatig alle kanten op, waardoor het verwarrend werd. Daarnaast gebruikt Nick Hornby veel metaforen, waardoor sommige dingen verduidelijkt worden, maar het op andere momenten het verhaal daardoor juist warrig maakt. Er wordt ook regelmatig gegeneraliseerd, zoals dat alle jongeren niet aan de toekomst willen denken. Dit en nog meer van zulke dingen komen door het hele boek voor. Maar toch weet Nick Hornby je mee te nemen in het verhaal van Lucy en Joseph, met een einde dat bij het boek en de personages past.

Op het eerste gezicht is een roman die gaat over twee individuen met verschillende levens en samen een ontwikkeling doormaken. Dus hou je van een mooie roman met een bijzondere relatie tussen twee personen en een politiek randje, dan is dit het boek voor jou.

Op het eerste gezicht

Nick Hornby

17 september 2020

ISBN 9789025459642
    Uitgever Atlas
    344 pagina's

Atlas

1  2  3  4  5

De 43-jarige Lucy ligt in scheiding. Wat in eerste instantie het perfecte huwelijk leek tussen twee mensen die bijna alles gemeen hebben (achtergrond, leeftijd, politieke voorkeuren en andere interesses) is geëindigd in een regelrechte ramp. Terwijl haar ex zich verder wentelt in zijn alcoholisme wordt Lucy – geheel tegen haar eigen verwachtingen in – spoorslags verliefd op Joseph, hulpkracht bij de plaatselijke slager in Lucy's chique wijk in Noord-Londen. De liefde is geheel wederzijds. Alleen hebben zij ogenschijnlijk niets gemeen. Joseph is van arme komaf, laagopgeleid, twintig jaar jonger, en zwart. Tegen de achtergrond van de Brexit – en de scheidslijnen die deze blootlegt tussen Lucy's bemoeizuchtige vriendenkring en de omgeving waar Joseph vandaan komt – tekenen zich de asymmetrieën in hun relatie nog scherper af.
    En toch voelt het precies goed.