De beproevingen van Apollo 5 - De toren van Nero - Rick Riordan RECENSIE

Recensie: De beproevingen van Apollo 5 - De toren van Nero - Rick Riordan

De beproevingen van Apollo zijn bijna over: slechts Nero en Python zijn nog over om verslagen te worden. Gelukkig hoeft Lester (Apollo) niet alleen te strijden, want Meg en vele andere van zijn vrienden zijn bereid hun leven te geven om de wereld te redden. Dit is het einde van het verhaal; maar zal het de voormalige god lukken om zijn plekje op Olympus terug te verdienen?

Apollo moet de laatste beproeving door zien te komen op aarde, want alleen dan kan hij zijn leven als god terugverdienen. Hiervoor moet hij niet alleen slagen in zijn missie, maar óók nog overleven - en die twee dingen lijken niet hand in hand te gaan. Alle opties die hij heeft, hebben namelijk een tamelijk lage overlevingskans voor hem. Dat heeft een halfgod of voormalig god nooit tegengehouden in de verhalen van Rick Riordan, dus dat komt goed uit voor ons als lezers!

"[...] Na vele tragedies hadden we in Kamp Jupiter gezegevierd over twee van de drie boosaardige keizers van het Triumviraat: Commodus en Caligula. Maar het ergste moest nog komen [...] Nero Claudius Caesar, Megs destructieve stiefvader en mijn minst favoriete violist." - pagina 10

Apollo ontvangt in De toren van Nero nieuwe verzen in terza rima: een dichtvorm waarbij de eerste en derde regel op elkaar rijmen, en de middelste zin rijmt op de eerste zin van het volgende vers. Deze komen in etappes, waardoor hij gedurende zijn reis stukjes van de profetie krijgt. Dit maakt je als lezer nieuwsgierig hoe het verhaal verder gaat. Sowieso lukt het Riordan goed om met de voorspellingen verwarring en vraagtekens op te roepen, want voorspellingen zijn nooit wat ze lijken. Door de vele mythologische figuren wordt het verhaal ook ontzettend avontuurlijk, waardoor het niet voorspelbaar is wat er gaat komen. Ook dat is fijn, want voorspelbaarheid neemt een deel van het leesplezier weg in veel situaties. Dat risico loop je in ieder geval niet in de boeken van Rick Riordan!

De toren van Nero is de afsluiting van De beproevingen van Apollo. In vijf boeken heb je kunnen lezen over Apollo in het lichaam van een sterfelijke tiener. Alle boeken waren heerlijk om te lezen, niet alleen avontuurlijk, maar ook ontzettend grappig en meeslepend. Het is dan ook geen opgave om snel door deze verhalen heen te komen.

Met De beproevingen van Apollo is het verhaal mooi afgesloten. Alle losse eindjes zijn afgerond in dit boek. Hoe het afloopt met Apollo zul je zelf moeten lezen. Dat is zeker de moeite waard, want opnieuw zul je een groot deel van de tijd een grote glimlach op je gezicht hebben! Rick Riordan is niet alleen een meester in het verzinnen van verhalen, ook is hij een echte kenner wat betreft de mythologie en weet hij precies hoe hij je aan het lachen moet maken. Hopelijk gaat de beste man nog héél veel boeken schrijven, want wij kunnen niet wachten om ze te mogen lezen!

De beproevingen van Apollo 5 - De toren van Nero

1  2  3  4  5

Het epische laatste deel van De beproevingen van Apollo: De toren van Nero

Zal Apollo (alias Lester Papadopoulos) eindelijk zijn plek op de berg Olympus terugverdienen? De voormalige god en zijn vriendin Meg moeten de profetie volgen die Ella de harpij heeft onthuld. Ze moeten terugkeren naar de plek waar Apollo’s problemen zijn begonnen: Manhattan. Naar de toren van Nero, het glanzende hoofdkwartier van het Triumviraat in het centrum van de stad New York. Daar zal hij het moeten opnemen tegen ’t beest uit de profetie, zijn aartsvijand Python. Maar hoe kan Apollo hem verslaan in de gedaante van hulpeloze tiener?