Onvindbaar - Kathy Tailor RECENSIE

Recensie: Onvindbaar - Kathy Tailor

Na het overlijden van haar moeder een half jaar geleden, stort haar vader zich op zijn werk en hij besluit dat Freya beter af is op een internaat. Maar slechts een paar dagen na haar komst, verdwijnt haar klasgenoot Maria spoorloos. De meeste leerlingen gaan er vanuit dat ze zelf is weggelopen en zoeken er niets achter. Maar Freya heeft het gevoel dat er iets niet klopt. Wanneer ze samen met kamergenoot en vriendin Terri op onderzoek uitgaat, raakt ze steeds verder verwikkeld in de geheimzinnige verdwijning van Maria, en niet iedereen is daar even blij mee. Gelukkig heeft ze de knappe Leo nog, alleen jammer dat hij haar docent is...

Onvindbaar is het eerste boek van schrijfster Kathy Tailor en valt onder het genre (mysterieuze) young adult. Het boek begint met een korte, maar spannende proloog die je direct nieuwsgierig maakt naar wat er gaat komen. Vervolgens volgen we Freya die net is aangekomen bij haar nieuwe verblijfplaats.

Freya is logischerwijs het meest belangrijke personage in dit boek. Kathy Tailor heeft dit personage niet per se heel uitgebreid uitgewerkt, maar wel op een mooie manier. Door haar doen en laten kom je achter de gevoelens van een jong meisje dat nog maar net haar moeder verloren heeft, en de auteur weet dit op een mooie wijze neer te zetten. Hierdoor roept ze ook een gevoel van medeleven op. En hoewel Freya niet altijd doordachte keuzes maakt en soms behoorlijk naïef is, is ze wel een prettig personage om over te lezen.

Daarnaast komen we meer te weten over enkele klasgenoten, haar vriendin en kamergenote Terri en leraar Leo Seidler. Deze personages zijn niet echt uitgediept, maar wat je te weten komt is genoeg ter ondersteuning van Freya en de zoektocht naar Maria. Bijzonder om te zien is dat het personage van Maria, hoewel ze al meteen op het begin verdwijnt, tot leven komt dankzij de geschiedenis die Tailor aan haar toegekend heeft. Dit is mooi gedaan. Niet alle personages komen even goed tot hun recht en sommige personages komen op bepaalde punten niet helemaal geloofwaardig over. Dat is jammer.

De plot is misschien niet heel origineel, maar wel interessant en prima uitgewerkt. Echter komt de spanning pas laat op gang. Pas vanaf ongeveer de laatste 100 pagina's komt er meer actie in het verhaal en bouwt de spanning zich op. Niet dat het verhaal daarvoor niet lekker leest; integendeel. Door de vlotte schrijfstijl en de korte hoofdstukken leest het boek erg makkelijk weg en Tailor weet je genoeg te boeien om je nieuwsgierig te houden. Maar toch had er voor een thriller/mysterie net wat meer – en eerder – spanning in mogen zitten. Daarnaast heb je op een gegeven moment wel een vermoeden van wat er wellicht gebeurd kan zijn en klopt dit voor een groot deel ook. Toch weet de auteur je op het einde te verrassen met een bijzondere plottwist.

Kathy Tailor heeft in Onvindbaar humor op een mooie manier verwerkt. Zo kom je achter geheimen van klasgenoten die je hardop doen lachen. 10 punten voor creativiteit hier! Naast humor zie je ook ook maatschappelijke thema's als verslaving, mishandeling en misbruik terug. Zonder dat het er te zwaar bovenop ligt, lopen deze thema's als een soort rode draad door het verhaal.

Onvindbaar is een fraai debuut van Kathy Tailor. Hoewel het verhaal soms wat voorspelbaar is en de spanning pas redelijk laat op gang komt, weet ze met de plottwist op het einde veel goed te maken. Een veelbelovend auteur die nieuwsgierig maakt naar haar volgende boeken!

Recensie: Onvindbaar - Kathy Tailor

Onvindbaar

1  2  3  4  5

Wat is er gebeurd met het meisje dat spoorloos verdween?
    Freya begint het nieuwe schooljaar op een kostschool in de bossen. Haar moeder is een halfjaar geleden overleden en haar vader verwerkt zijn verdriet door zich volledig op zijn baan te storten. Hij heeft dan ook besloten dat Freya beter af is op een kostschool.
    Al na een paar dagen verdwijnt haar klasgenoot Maria. De meesten zoeken er niets achter, het zal wel aandachttrekkerij zijn. Maar Freya heeft het gevoel dat er iets niet klopt. Samen met haar nieuwe vriendin Terri gaat ze op onderzoek uit. Wat kan er gebeurd zijn? Weet Maria's ex-vriend meer? En waarom had ze contact met een drugsdealer?
    Freya raakt steeds dieper verwikkeld in de intriges en geheimen rond de verdwijning van Maria. Niet iedereen is even blij met haar bemoeienis. Gelukkig heeft ze de knappe Leo nog, alleen jammer dat hij haar docent is…