Overleven na de Holocaust - Ruth Gruener RECENSIE

Recensie: Overleven na de Holocaust - Ruth Gruener

Ruth Gruener is de vrouw van Jack Gruener, de man die de hoofdrol speelt in De jongen die tien concentratiekampen overleefde. Dit boek werd geschreven door Alan Gratz, die ook het voorwoord in de autobiografie van Ruth heeft geschreven.

Alan Gratz begint zijn voorwoord met zijn bewondering uit te spreken voor de twee meest liefdevolle mensen die hij kent en het verleden wat zij met zich mee dragen. Dit zet meteen de toon voor de rest van Overleven na de Holocaust, die het verhaal van Ruth Gruener vertelt en het boek dat zij zelf heeft geschreven. Na dit indrukwekkende voorwoord volgt een prachtig proloog met 'denk je eens in dat je 12 uur lang in een koffer moet doorbrengen.' Dit raakt je direct als lezer en Ruth Gruener grijpt je aandacht vast.

Het verhaal gaat over de vijfjarige Joodse Ruth die opgroeit met twee ouders in een liefdevol gezin in Lviv. Op dat moment vallen de Duitsers het toenmalige deel van Polen binnen en start de oorlog. Ruth moet onderduiken en komt bij verschillende adressen terecht. Zo moet ze zich jarenlang verborgen houden en leven in kleine ruimten, in ijskoude omgevingen en toch blijft ze dankbaar dat mensen haar hebben gered van de dood. Je volgt Ruth in haar leven in de tijd van de Holocaust en haar tweede leven met een nieuwe identiteit in Amerika. Uiteraard met het verleden dat haar blijft achtervolgen.

De schrijfstijl van Ruth Gruener is prachtig. Ze heeft een duidelijke schrijfstijl met niet al te veel details, maar juist voldoende om een beeld te vormen van de vreselijke situatie uit haar verleden. Ondanks dat er weinig details verteld worden, mis je niks: je wordt toch meegesleept door haar verhaal en de gebeurtenissen. Het lijkt echt alsof iemand het verhaal tegen je aan het vertellen is.

Ook is het een gemakkelijke schrijfstijl: geen lange zinnen of moeilijke woorden. Bij de lastige woorden geeft ze een korte uitleg. Dit is perfect voor het niveau van de doelgroep - jongeren - voor wie Overleven na de Holocaust in eerste instantie bedoeld is. Samen met een groot lettertype en meer regelafstand, dan een volwassen roman, maakt dit de leesbaarheid precies goed voor de doelgroep. Toch is dit boek echt niet alleen maar interessant voor jongeren.

Dit verhaal van Ruth Gruener is een parel die eigenlijk iedereen moet horen of lezen. Het begint met het heden en de functie die Ruth nu doet: het vertellen van haar verhaal aan jongeren én tijdens rondleidingen bij het Museum of Jewish Heritage in New York. De positiviteit waarmee ze schrijft, klinkt door in haar zinnen. Die positiviteit die zij in haar vreselijke verhalen door laat klinken is bewonderenswaardig. Zelfs wanneer ze vertelt dat de oorlog voorbij is en er een gewonde Duister door haar vader geholpen wordt, terwijl geen enkele omstander hulp biedt, schrijft zij: 'Door dit verhaal maakte hij me duidelijke hoe belangrijk het is om mensen los te zien van de groep waarbij ze horen. Alle mensen zijn individuen en ieder individu verdient respect.'

Een hoopvol boek, niet te lezen zonder een traan. Zeker bij het bekijken van de foto's van Ruth aan het einde van het boek. Een foto van Ruths klas is hier te vinden. Een klas met een stuk of 25 kleuters. Het onderschrift vertelt je dat de enige van deze kinderen die niet is vermoord, Ruth is. Hier wordt je even stil van en de impact van de Holocaust komt onvermijdelijk bij je binnen.

Een hele kleine kanttekening is dat je iets van het verhaal over haar man Jack mist, hij heeft een kleine bijrol in Overleven na de Holocaust. Waarschijnlijk moet je daarvoor het boek De jongen die tien concentratiekampen overleefde, lezen. Toch mis je de liefdevolle samenkomst tussen hen beiden en werd dit wat snel verteld, waardoor je toch eigenlijk heel erg benieuwd bent naar het leven van hen beiden. Maar een fantastische reden om eens zijn boek te gaan lezen, natuurlijk.

Een lach en vele tranen, dat geeft Overleven na de Holocaust je. Ruth voelt aan het eind van het verhaal als jouw vriendin, waar je bijna voor naar New York wil afreizen. Het is fantastisch dat ook jongeren over de gebeurtenissen kunnen lezen en dat ook zij iets over de oorlog te weten komen. Toch is het verhaal van Ruth Gruener een topper voor iedereen. Een boek over haar worsteling met haar identiteit, de verloren jaren die ze probeert in te halen en haar krachtige boodschap die ze door de pagina's meer en meer laat blijken. Met haar eind waarin ze met haar woorden hoop en kracht geeft aan de mensheid.

Overleven na de Holocaust

1  2  3  4  5

Ruth Gruener is pas vijf jaar oud als Duitsland Polen binnenvalt. Als Joods gezin zijn zij en haar ouders constant in gevaar en ze moeten dan ook jarenlang onderduiken. Ruth en haar ouders weten de oorlog te overleven en zijn dolgelukkig om weer vrij te zijn, maar worstelen met het herpakken van hun levens. Nu ze in Polen niets meer te zoe¬ken hebben, vertrekken ze naar Amerika, voor een nieuwe start. Daar blijft Ruth vechten tegen de nachtmerries en flashbacks van haar le¬ven tijdens de Tweede Wereldoorlog.
    Overleven na de Holocaust is niet alleen het aangrijpende verhaal van een Joods meisje in de Tweede Wereldoorlog, maar laat ook zien met wat voor moeilijkheden iemand te maken krijgt in de lange nasleep van een groot trauma. Ruth Gruener is de vrouw van Jack Gruener, de hoofdpersoon uit het boek De jongen die tien concentratiekampen overleefde.