Powervrouwen - Richard Zuiderveld RECENSIE

Recensie: Powervrouwen - Richard Zuiderveld

"Pff, waarom gaan die geschiedenislessen toch altijd alleen maar over mannen?!" Mogelijk herken je dit wel van jezelf, je kind, jongere of leerlingen. Richard Zuiderveld besloot daar verandering in te brengen. Powervrouwen is een boek met 35 spannende verhalen over bijzondere vrouwen in de geschiedenis. Leerzaam, maar ook leuk voor meisjes én jongens.

Richard Zuiderveld is geschiedenisdocent in het voortgezet onderwijs. Samen met Aant-Jelle Soepboer schreef hij al de serie Vet oud! met in totaal vijf bundels vol met avontuurlijke verhalen uit de geschiedenis. Powervrouwen is, net als deze serie, een fantastisch boek, dus hopelijk gaat het ook een prijs binnenslepen.

Powervrouwen is aantrekkelijk vormgegeven, zowel de binnen- als de buitenkant is gevuld met illustraties en uiteraard ook historische afbeeldingen. Ieder hoofdstuk is ongeveer 4 à 5 pagina's. De manier van schrijven is enorm prettig en kindvriendelijk. De intro's van ieder hoofdstuk nodigen je uit om verder te lezen en voor je het weet, heb je alweer een hoofdstuk uit. Verder heeft het boek wist je datjes en sluit ieder hoofdstuk af met een korte samenvatting met de titel "Hoe loopt het af?" Kortom, wanneer je dit voorleest hangt het publiek aan je lippen. Oudere kinderen kunnen het ook zelf lezen.

Wie zijn dan zoal deze 35 powervrouwen? Sommige zul je al kennen, zoals Cleopatra, Helena van Troje, Marie Antoinette en Anne Frank. Maar wist je ook dat Pocohontas echt heeft bestaan en niet zomaar een Disney figuur is? Het is tof dat er juist ook namen tussen zitten die niet iedereen bekend voor zal komen of die je wel herkent, maar er eigenlijk weinig over kan vertellen. Wie weet steek je er als volwassene ook nog wat van op!

De laatste jaren zijn er natuurlijk volop boeken uitgebracht over vrouwen in de geschiedenis. Hoe scoort Powervrouwen in vergelijking met deze boeken? Een absoluut pluspunt is dat het boek van een Nederlandse schrijver is, wat zorgt voor een Nederlands perspectief. Een minpunt is dat het boek daarmee wel erg Nederlands is en er weinig aandacht is voor meer diversiteit in de reeks van powervrouwen. Zo is er een verhaal over Maria (de moeder van Jezus) en komt het islamitische geloof alleen terug in een wist je datje in dit hoofdstuk.

Al met al is het een mooi en avontuurlijk boek, waarmee we meisjes en vrouwen kunnen laten beleven dat er ook heel lang geleden als powervrouwen waren.

Powervrouwen

1  2  3  4  5

Cleopatra, Boudica, Mochizuki, Pocahontas en Marie Curie, het zijn namen van legendarische vrouwen die de wereld veranderden. Ons verleden zit boordevol meeslepende verhalen, maar waarom lezen we zo vaak over mannen? Deze vraag van een leerling zette Richard Zuiderveld aan tot het schrijven van dit prachtige boek over 35 historische vrouwen. Ontdek het verleden door de ogen van prinsessen, ninja's, piraten en wetenschappers. Powervrouwen is een schitterend boek vol avontuurlijke verhalen, die worden aangevuld met interessante weetjes en prachtige illustraties. Een leuk én leerzaam boek voor meisjes én jongens.

"Ten aanval!' roept Boudica terwijl ze van de heuvel rent. Haar leger volgt trouw. Duizenden Britse krijgers dalen als een lawine op de vijand neer. Hun overweldigende gebrul en getoeter vult haar hart met kracht en trots. Toch lijken de vijandige Romeinen niet onder de indruk. Ze staan kalm, met hun schilden vooruit. Een levende muur van metaal en leer. "Er klopt iets niet,' mompelt Boudica en ze stopt met rennen. Maar het is te laat: ze is met haar leger in de val gelopen.

De achttienjarige Isabella staat te trillen op haar benen en haar hart klopt in haar keel. Voor haar ligt een brief. Ze heeft hem al een paar keer gelezen, maar ze kan het nog steeds niet geloven. De knappe prins Ferdinand van Aragon wil haar ontmoeten. Ze wil hem ook dolgraag zien, maar er is één probleem: hij is de vijand van haar halfbroer, de koning. Wat moet ze doen?