Handleiding tot het perfecte (nu ja, net haalbare niveau van het) moederschap - Sofie Vanherpe RECENSIE

Recensie: Handleiding tot het perfecte (nu ja, net haalbare niveau van het) moederschap - Sofie Vanherpe

Parenting is a battlefield... maar goed nieuws, want je bent niet alleen. Sofie Vanherpe helpt je in dit boek een handje met haar bruikbare tips en inzichten. Alhoewel, niet alles is even bruikbaar; soms helpt ze je simpelweg even hardop lachen en de luchtigheid van het ouderschap ervaren. Is dit boek een must-have voor elke moeder?

Het boek is ingedeeld in 10 hoofdstukken, namelijk de tien dingen die je moet zien te overleven als moeder. De onderwerpen zijn: jezelf, je kinderen, andere ouders, tijd, opvoeding, hobby's, je seksleven & je relatie(status en dinges, vakantie, school & huiswerk & leerkrachten en zo en hormonen bij je kind (puberteit) & bij jou (aka de midlife). Dit is gelijk opvallend aan het boek. Want, uit de titel en de achterkaft wordt niet duidelijk dat dit boek vooral gericht is op moeders die al oudere kinderen (pubers) hebben. Echter, dat is wel degelijk waar Sofie Vanherpe zich op richt. Het is best wel onhandig dat je hier mogelijk pas achter komt wanneer je het boek open slaat en gaat lezen... en je verwachtingen mogelijk niet worden waargemaakt.

Sofie Vanherpe heeft een luchtige stijl van schrijven. Handleiding tot het perfecte moederschap leest daardoor super gemakkelijk door. Het boek is mooi vormgegeven. Vooral de kleine 'test jezelf' stukjes zijn grappig. Zo kan je testen wat voor hobby-ouder jij bent en hoe jouw stressbarometer er op dit moment uitziet. Het is fijn dat Sofie zichzelf niet zo serieus neemt. Dit helpt jou als ouder om ook even echt te ontspannen. De situaties die ze beschrijft over haar eigen moederschap zijn herkenbaar, maar o zo hilarisch.

Toch is dit boek wel echt iets waar je van moet houden. Sofie Vanherpe is soms te luchtig. Op deze momenten valt het boek regelmatig in herhaling (ja Sofie, je houdt van wijn, we weten het nu ondertussen wel!) en begint ieder hoofdstuk op elkaar te lijken. Dit is het moment waarop ze de lezers mogelijk verliest. Handleiding tot het perfecte moederschap mist hier iets wat andere boeken in dit genre wel hebben: de perfecte balans tussen laagdrempelige luchtigheid & toch het gevoel hebben dat je je tijd zinvol besteed met het lezen van dit boek. En dat gevoel is wel wat we als ouder willen, toch? We hebben immers niet zeeën van tijd als ouder zijnde, maar juist een extreem tekort.

Mama Baas - Handleiding tot het perfecte (nu ja net haalbare niveau van het) moederschap

1  2  3  4  5

Bij de geboorte van je kindje wordt je overspoeld met honderden tips, goede raad en veel hulp. Maar wat als die kinderen uit de luiers zijn en ze ineens kleine grote mensen geworden zijn? Kinderen met een eigen mening, een eigen wil, nieuwe vrienden en veel nieuwe vragen. Hoe ga je daar als ouder mee om en met welke obstakels krijg je sowieso nog te maken?

Sit back, relax and welcome to the jungle.