De sluipschutter - Kuo-Li Chang RECENSIE

Recensie: De sluipschutter - Kuo-Li Chang

Naast roerbak chef is Alex ook sluipschutter. Hij krijgt de opdracht om een Taiwanese hoogwaardigheidsbekleder te vermoorden in Rome. De opdracht van Alex was succesvol, maar al snel wordt hij zelf het doelwit. Ondertussen krijgt rechercheur Wu in Taiwan te maken met een moord op een marinier. Ondanks de afstand lijkt de moord op de marinier te maken te hebben met de moord op de hoogwaardigheidsbekleder. Maar wat is de connectie en lukt het Wu om in de twaalf dagen die hij nog over heeft tot zijn pensioen de moord op te lossen?

De sluipschutter is een Aziatische thriller, die zich afspeelt in Taiwan en Italië. Kuo-Li Chang neemt zijn lezers mee op reis door deze landen en geeft je een goede inkijk in de cultuur van Taiwan. Vooral de eetcultuur wordt vaak genoemd, wat op een gegeven moment echt vervelend is. Het ene moment zit je volop in het onderzoek naar de moorden en vervolgens zit je een aantal pagina's over eten te lezen. Dat leidde erg af van de plot. Kuo-Li Chang besteedde onnodig lang aandacht aan onbelangrijke details en daarom liep de verhaallijn niet soepel en was het zelfs chaotisch te noemen. De lezers moeten zich in de eerste helft van De sluipschutter echt even door de hoeveelheid informatie heen worstelen. Het is dan ook pas in de tweede helft van het boek voordat je het idee krijgt dat je er een beetje inzit. Wat daar ook een rol in speelt zijn de namen die Kuo-Li Chang gebruikt voor zijn personages. Hij maakt gebruikt van (bij)namen die erg op elkaar lijken. Vooral in het begin kan dit nogal verwarrend zijn en je zit dan ook regelmatig terug te bladeren als je er even niet uitkomt. Kuo-Li Chang heeft een bijzondere schrijfstijl, hij maakt veel gebruik van dialoog. Maar hij geeft niet goed aan door wie iets gezegd wordt. Je moet dus echt goed je aandacht erbij houden, want voor je het weet ben je de draad even kwijt. Omdat er veel gebruik wordt gemaakt van dialoog bleven de personages oppervlakkig. Je leert geen van de personages echt kennen, alleen Alex leren we een beetje kennen door de flashbacks die je krijgt naar zijn verleden. Van Wu krijgt de lezer helemaal geen achtergrondverhaal. Wat je ook mist bij de personages zijn emoties, ze komen heel zakelijk over en de lezer krijgt dan ook niet snel een band met de karakters.

Al met al is De sluipschutter een boek dat vooral erg chaotisch overkomt. Er zit geen diepgang in het verhaal en de gebeurtenissen spelen zich af zonder noemenswaardige spanningsboog. De hoeveelheid onbelangerijke details in het boek zorgen ervoor dat de plot compleet ondergesneeuwd raakt. Een aanrader is De sluipschutter dan ook niet.

Sluipschutter - De sluipschutter

1  2  3  4  5

Het rustige bestaan van roerbakchef én sluipschutter Alex wordt ruw onderbroken wanneer hij een Taiwanese hoogwaardigheidsbekleder moet omleggen in Rome. De aanslag is succesvol, maar hij is nog maar net terug in thuisbasis Manarola of hij wordt onder vuur genomen door een voormalig legermaatje.

Aan de andere kant van de wereld is rechercheur Wu begonnen aan de laatste twaalf dagen tot zijn pensioen. Nog één opdracht en hij is klaar: de dood van een marinier als zelfmoord aanmerken. Maar Wu ziet meteen dat dit om moord gaat. En dan bereikt hem ook nog het nieuws uit Rome.

De twee zaken lijken met elkaar verbonden... maar hoe?