Ruimte - Walter van den Berg RECENSIE

Recensie: Ruimte - Walter van den Berg

Dimphy leeft samen met een man die haar mishandeld. Met haar zoon Wesley slaat ze voor hem op de vlucht.

Jaren later schrijft Wesley een zelfhulpboek. Dit succesvolle boek leidt tot bekendheid en veel mensen komen naar een lezing om Wes te horen praten. Maar wanneer Wes tijdens zo’n sessie een ongelukkige grap maakt, heeft dit vergaande gevolgen. In een veelbekeken tv-show doet Wes vervolgens nog een onhandige uitspraak, waarna hij opnieuw op de vlucht slaat.

Ruimte van Walter van den Berg is een heftig boek met zware thema’s. Het gaat over de gevolgen van mishandeling en over zelfdoding. De lezer brengt veel tijd door met Dimphy en Wes en zij zijn beide duidelijk getekend door wat ze hebben meegemaakt. Hoewel Wes écht flink ongelukkige uitspraken doet en zichzelf daardoor niet bepaald geliefd maakt, voel je als lezer toch met hem mee. Dit maakt dat je geïnvesteerd raakt in Wes’ complexe personage, ondanks dat je de publieke boosheid wel snapt. Dimphy hangt erg aan haar zoon en het verleden. Haar worsteling is anders, maar niet minder heftig dan die van Wes. Dat ook haar verhaallijn wordt verteld, versterkt Wes’ verhaallijn. Het is namelijk duidelijk dat de schrijver het licht wil schijnen op de onderliggende oorzaken van een drama, en op deze manier komt goed naar voren hoe diep zoiets kan liggen en hoe het betrokken levens op verschillende manieren kan beïnvloeden.

Walter van den Berg heeft een bijzondere schrijfstijl, met weinig leestekens en dialogen die daardoor niet altijd direct als dialogen herkenbaar zijn. Dit is even wennen en niet elke lezer zal dit prettig vinden lezen, maar het past wel goed bij het verhaal en de belevingswereld van Dimphy en Wes. Bovendien weet Ruimte vrij vlot de interesse van de lezer te wekken omdat niet direct alle kaarten op tafel worden gelegd, waardoor je blijft lezen. Je wilt weten wat Wes precies heeft gezegd, wat er is gebeurd en hoe het zo ver heeft kunnen komen.

Het laatste hoofdstuk vormt een prachtig einde, omdat Wes zelfontwikkeling doormaakt en iets gaat begrijpen dat hem voorheen niet duidelijk was.

Al met al is Ruimte een pittig boek dat duidelijk maakt welke vergaande gevolgen trauma’s kunnen hebben. Walter van den Berg heeft dit op boeiende wijze op papier gezet en als lezer leef je mee met de personages. 4 hartjes voor Ruimte.

Hierbij wel een trigger warning door de heftige thema’s zoals huiselijk geweld en zelfdoding.

Recensie: Ruimte - Walter van den Berg

Ruimte

1  2  3  4  5

Dimphy en haar zoontje vluchten van haar gewelddadige vriend omdat ze besluit haar tragedie achter zich te laten. Vijfentwintig jaar later wil ze die beslissing vieren met haar zoon, maar hij is op dat moment verwikkeld in een eigen tragedie. Zijn succesvolle zelfhulpboek heeft niet het effect dat hij voor ogen had: in een veelbekeken tv-show maakt hij zichzelf met één uitspraak volksvijand nummer 1.

Ruimte gaat over hoe beslissingen bepaalde gebeurtenissen tot gevolg lijken te hebben, en over de daadwerkelijke kiem van die gebeurtenissen.