De Brief - Kathryn Hughes RECENSIE

Recensie: De Brief - Kathryn Hughes

De Brief van Kathryn Hughes, wordt gezien als het debuut van deze Britse schrijfster, maar het boek is al in 2013 uitgekomen in het Verenigde Koninkrijk. Daarna volgde diverse andere boeken. Pas nu is The Letter in Nederland uitgebracht, onder de titel De Brief.

1939. William Stirling, Billy, zelf een geadopteerd kind, maakt na een korte romance zijn vriendin Christina Skinner zwanger. Niet de toekomst die hij voor ogen had en in de eerste instantie kan hij alleen maar afwijzend reageren. Al hij bij zinnen komt, schrijft hij Chrissie een brief en vraagt haar alsnog ten huwelijk, maar omstandigheden zoals de interventie van de tirannieke vader van Chrissie en de naderende Tweede Wereld oorlog drijven hen uit elkaar.

1973. Christina Craig, ook wel Tina genoemd, wil haar echtgenoot Richard Craig verlaten na een huwelijk van 5 vreselijke jaren. Hij is alcoholist, gokt en is ook nog eens gewelddadig. Na weer eens in elkaar geslagen te zijn, vindt Tina tijdens haar werk in een liefdadigheidswinkel een brief uit 1939. Ze vermoedt dat Chrissie en Billy elkaar waarschijnlijk nooit gevonden hebben en het besef dat Chrissie zwanger was, laat haar een besluit nemen die haar leven voorgoed zal veranderen, omdat de gevolgen van haar besluit zo ingrijpend zijn.

Zeker drie de boeken van Kathryn Hughes gaan over verleden en toekomst die elkaar kruizen en invloed hebben op elkaar. Ze verwerkt in al haar boeken verschillende tijdslijnen en dat werkt duidelijk voor haar. De Brief is geschreven vanuit verschillende perspectieven, dat van de hoofdpersonen. Deel 1 handelt vanuit Billy en Tina, deel 2 vanuit William, Billy's zoon en Tina en deel 3 grotendeels vanuit Chrissie's optiek.

Op de proloog en de epiloog na, die in het heden spelen, speel De Brief zich af in 1939 en 1973/1974. Aanvankelijk spelen de verhalen uit die tijdslijnen zich gescheiden van elkaar af, maar gaandeweg brengt Kathryn Hughes de tijdslijnen op slimme wijze bij elkaar. Als lezer zit je dan al helemaal in de twee verschillende geschiedenissen en heb je de personages al goed leren kennen, waardoor de kruizing van de verhaallijnen goed aanvoelt. Ontroerend zonder zoetsappig te zijn. De thema's in de verhaallijn van De Brief zijn daar trouwens toch te heftig voor.  Kathryn Hughes heeft een fijne heldere schrijfstijl en verwoordt de gedachten van haar personages op beeldende wijze. Hierdoor kun je je als lezer goed inleven, maar ook bepaalde onbegrijpelijke situaties worden duidelijk voor je. Waarom Tina zo lang blijft hangen bij haar gewelddadige man bijvoorbeeld. De wijze waarop Billy handelde in zijn relatie tot Chrissie. En Crissie die haar kind moet afstaan, waardoor de jongen als William Lane opgroeit in Amerika. Doordat William op zoek gaat naar zijn roots komen de twee geschiedenissen op een hele logische manier samen.

De Brief is zeker geen uniek apart verhaal, maar wel een mooi boek om te lezen. Het brengt je weer even terug naar tijden in het verleden, waarin de maatschappelijke positie van vrouwen nog niet zo ontwikkeld en vrijgevochten was en het een stuk moeilijker was om als vrouw je leven op orde te brengen en te houden. Ik geef dit boek 4 hartjes.

Recensie: De Brief - Kathryn Hughes

De brief

1  2  3  4  5

In het verleden van de ene vrouw ligt de toekomst van de andere

1973. Tina Craig werkt zo veel mogelijk om haar gewelddadige man te kunnen verlaten. Tijdens haar werk in een kringloopwinkel vindt ze in de zak van een tweedehands jas een brief, in een verzegelde en ongefrankeerde envelop. Tina opent de envelop en leest de brief - een beslissing die haar leven voor altijd zal veranderen...

1939. Billy Stirling weet dat hij zich als een idioot heeft gedragen, maar hij hoopt dat hij de zaken recht kan zetten. Hij schrijft een brief in de hoop zijn toekomst te kunnen veranderen. Dat lukt - op meer manieren dan hij zich ooit had kunnen voorstellen...

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane