De zon breekt door - Catherine Cookson RECENSIE

Recensie: De zon breekt door - Catherine Cookson

Maisie is na het overlijden van haar geliefde man alleen overgebleven. De kleine Harold brengt echter geluk in haar leven en ze besluit de jongen te adopteren. Ze hebben het fijn samen en ook lijkt Maisie een nieuwe liefde te vinden. Eindelijk lijkt het leven Maisie weer toe te lachen, maar dan stuit ze op gevaarlijke criminelen en wordt ze ontvoerd. Zal Maisie haar geliefden weer zien?

De zon breekt door is het derde en laatste deel van de trilogie met Maisie in de hoofdrol. Eerdere boeken in deze trilogie waren: Een vriend voor het leven en Achter de wolken. De gebeurtenissen in De zon breekt door staan redelijk op zichzelf, maar in het verhaal wordt regelmatig teruggeblikt op voorvallen of personages uit het vroegere leven van Maisie die in de eerste twee boeken zijn gepasseerd. Het is daarom zeker aan te raden om de eerste twee delen van deze trilogie eerst te lezen, voordat je aan De zon breekt door begint. Dit zorgt ervoor dat je een compleet beeld hebt van het leven van Maisie en de verbindingen en associaties naar het verleden helder zijn.

Maisie is vrouw van in de dertig en heeft een vriendelijk karakter. Ze heeft al veel meegemaakt in haar redelijk jonge leven. Zo heeft ze een ongelukkig huwelijk gekend en haar volgende huwelijk is abrupt geëindigd door het overlijden van haar man. Na dit grote verdriet probeert ze de draad weer op te pakken. Ze heeft gelukkig fijne vrienden om haar heen staan die het beste met haar voor hebben. Daarnaast kan ze haar liefde aan de kleine Harold kwijt en hem een fijne jeugd geven. Het leven lijkt weer fijn, zoals de titel van het boek zegt: De zon breekt door

Het verhaal is levensecht en romantisch en bevat uiteenlopende aspecten van het leven: verdriet, geluk, vooroordelen, angst en onzekerheid. Liefde heeft ook een belangrijke rol in dit verhaal. Maisie heeft een aanbidder, maar heeft zelf moeite haar overleden man te vergeten en haar hart weer open te stellen. In het verhaal merk je de worsteling van Maisie, maar ook het verlangen naar een fijn huiselijk leven en een liefdevol gezin.

Auteur van deze roman is Catherine Cookson (1906 - 1998). Zij begon pas op latere leeftijd met schrijven, maar is uitgegroeid tot één van de meest succesvolle schrijfsters van romantische boeken. Ze heeft wel meer dan honderd romans op haar naam staan. Cookson heeft een fijne schrijfstijl die prettig leest. Het verhaal is meeslepend en door verschillende gebeurtenissen, zoals diefstal en een ontvoering, gaat dit verhaal ook niet vervelen. De personages zijn uiteenlopend en beeldend beschreven, waardoor ze tot leven komen. Het verhaal speelt in de jaren 80 van de vorige eeuw met Londen op de verre achtergrond.

De zon breekt door is een toegankelijk geschreven romantisch verhaal en het slot van een trilogie over een vrouw die op liefdesgebied veel heeft meegemaakt.

Maisie 3 - De zon breekt door

1  2  3  4  5

Hamilton verschijnt voor het eerst in Maisies leven als ze zeven jaar is. Haar bestaan is hard en liefdeloos, maar in haar gedachten staat een wel heel bijzondere vriend haar altijd bij, in voor- en tegenspoed.

Na de dood van haar man blijft Maisie achter met een gebroken hart, bang dat haar leven alle glans verloren heeft. Haar ontmoetingen met Harold, een klein jongetje met een zonnige lach, worden een steeds groter lichtpunt voor haar. Ze besluit hem te adopteren, en durft voorzichtig te hopen dat ze weer geluk kan vinden, en heel misschien wel een nieuwe liefde. Ze heeft zelfs haar vertrouwde vriend Hamilton niet zo vaak meer nodig. Maar een onverwachte ontmoeting met een vreemdeling lijkt de duisternis weer over haar leven af te roepen. Zal de zon ooit voorgoed door kunnen breken over Maisie en de mensen van wie ze houdt?