Professor S. en de gestolen breinbril - Erik Scherder RECENSIE

Recensie: Professor S. en de gestolen breinbril - Erik Scherder

Wanneer er bij Brian en Zhé een nieuwe jongen in de klas komt, denkt deze al gauw dat ze hem voor de gek houden. Hij gelooft niet dat de opa van Zhé een beroemde professor is die een breinbril uitgevonden heeft. De jongen, Tycho, voelt zich voor de gek gehouden en hij denkt dat dat misschien wel komt omdat hij in een rolstoel zit. Al snel komt Tycho er achter dat de opa van Zhé echt een beroemde uitvinder en al gauw raken de drie goed bevriend. Tycho tennist op topniveau en de kans is groot dat hij mee mag doen aan de Para-Olympische in Japan. Maar er is grote concurrentie!  En wanneer de opa van Zhé ontvoert lijkt te zijn gebeuren er allemaal vreemde dingen. De drie gaan op onderzoek uit, op zoek naar opa en natuurlijk naar de verdwenen breinbril!

De personages in Professor S. en de gestolen breinbril van Erik Scherder zijn erg goed neergezet. Omdat het verhaal begint met de ruzie tussen de hoofdpersonen leef je meteen met ze mee. Brian en Zhé zijn al langer bevriend en wanneer ze Tycho leren kennen trekken ze graag met z'n drieën op. Samen met hun hondje Pavlov houden ze wel van avonturen. Het is mooi hoe beschreven wordt dat Tycho op topniveau tennist ondanks dat hij in een rolstoel zit. Met zijn handicap laat hij zien dat je je dromen nooit op moet geven. Ook wordt de vriendschap tussen deze drie benadrukt. Ze zijn erg hecht samen.

Omdat Professor S. en de gestolen breinbril geschreven is in een vlotte schrijfstijl, leest het boek erg makkelijk. Het tempo ligt aardig hoog en je gaat als een speer door het verhaal.

Het boek is opgebouwd uit korte hoofdstukken die je meenemen door het verhaal. Vooraf aan het verhaal krijg je een uitleg over de buiten en binnenkant van je brein. Een aantal moeilijke begrippen zoals de Hippocampus of de basale ganglia worden in eenvoudige taal toegelicht. Daarna start het eerste hoofdstuk en zit je eigenlijk meteen in het verhaal. Ieder hoofdstuk wordt opgevolgd door een aantal hersenfeitjes die niet alleen te maken hebben met de hersenen maar bijvoorbeeld ook over het zenuwstelsel. We komen daardoor veel te weten over wat bijvoorbeeld een dwarslaesie is maar ook over doofheid, empathie en vergeven. Ieder hoofdstuk eindigt met een waanzinnig weetje van professor S.

Mooi hoe hier de combinatie is gemaakt tussen informatieve stukken en het spannende avontuur wat onze hoofdpersonen beleven.

Ondanks dat er een heleboel moeilijke begrippen aan bod komen voelt het boek niet een keer als 'moeilijk'. Alles wordt zo duidelijk uitgelegd en de kleurrijke illustraties van Mariëlla van de Beek maken het allemaal nog meer helder. Op een speelse manier laten de tekeningen zien wat er met de tekst bedoeld wordt.

Professor S. en de gestolen breinbril van Erik Scherder is het tweede boek in de reeks over Professor S. Het eerste deel gaat ook over Zhé en Brian maar je hebt het eerste deel niet nodig om het tweede boek te kunnen lezen. Het is echt een opzichzelfstaand verhaal wat makkelijk leest. Mocht je nou erg nieuwsgierig zijn geworden en zin hebben in nog meer breinweetjes? Dan zou ik zeker deel 1 ook lezen!

Ik ben enthousiast over dit unieke boek. Professor S. en de gestolen breinbril is dus niet alleen reuzespannend, maar ook nog eens super leerzaam! Een aanrader voor kinderen (en alle anderen) die wel houden van een avontuur en nieuwsgierig zijn naar de werking van je brein!

Professor S. en de gestolen breinbril

1  2  3  4  5

Nadat Brian en Zhé weer veilig zijn teruggekeerd uit Breinstein, komt er een nieuwe jongen bij hen in de klas. Tycho kan supergoed tennissen en zit door een dwarslaesie in een rolstoel. Zijn grote droom is zich te plaatsen voor de Paralympische Spelen in Japan. Professor S. heeft net een goede uitvinding gedaan die hem daarbij kan helpen. Met deze breinbril kan de professor in Tycho's hersenen kijken om zo te zien hoe hij zich nog verder kan verbeteren. Maar een paar dagen later zijn de professor en de breinbrillen opeens verdwenen. Wie heeft de brillen gestolen en de professor ontvoerd? Brian, Zhé en hondje Pavlov doen er alles aan om te voorkomen dat de breinbrillen in verkeerde handen vallen…