Één leven - Megan Rapinoe RECENSIE

Recensie: Één leven - Megan Rapinoe

Al op jonge leeftijd raakte Megan Rapinoe gebeten door het voetbal. Samen met haar tweelingzus werd ze alsmaar beter en kwam ze in het vizier van grotere clubs. Dit leidde tot Olympisch goud en twee keer winst op een WK. Het voetbalicoon met een groot rechtvaardigheidsgevoel wil ook naast het voetbalveld het verschil maken. Als voorvechtster voor sociale veranderingen strijdt ze onder andere voor lhtbi-rechten. Met haar autobiografie wil ze andere mensen inspireren om uit hun eigen schaduw te stappen.

Één leven is een autobiografisch verhaal van een erg getalenteerde atlete. Je hoeft echter niet gebeten te zijn door voetbal of sport in het algemeen om het boek te lezen. Megan Rapinoe haalt vele onderwerpen aan. Ze tackelt racisme, vertelt over opgroeien in een groot gezin, haalt aan hoeveel gevolgen daden op het voetbalveld hebben etc. Door de grote verscheidenheid aan onderwerpen slaagt ze erin voor elke lezer boeiend te zijn.  Haar woordkeuze en omschrijvingen zijn origineel en beeldend, bijvoorbeeld "Je moest wel dom, blind en Oost-Indisch doof zijn om daar niets van mee te krijgen".

Megan Rapinoe heeft een erg ontwapenende schrijfstijl. Ze komt toegankelijk en authentiek over. De inkijk in haar leven wordt op een spontane manier verteld, in een eenvoudige schrijfstijl. Één leven is opgedeeld in zeventien hoofdstukken waarbij er per hoofdstuk dieper wordt ingegaan op een bepaalde gebeurtenis of periode uit het leven van Megan Rapinoe. Het verhaal is vlot geschreven waardoor je wil met plezier blijft verder lezen.

In het boek worden er verschillende maatschappelijk relevante onderwerpen aangesneden. Zo vertelt de auteur in hoofdstuk vier over haar oudere broer Brian die afwisselend periodes in en uit de gevangenis doorbracht en de impact daarvan op hun ouders. In een ander hoofdstuk vertelt ze over de gevolgen nadat ze geknield had tijdens het volkslied, als protest tegen het racismeprobleem dat erg aanwezig is in de Verenigde Staten. Megan Rapinoe neemt hierbij ruim de tijd om de context van haar acties te duiden waardoor je beseft dat haar daden niet onnadenkend zijn. Doordat ze je vertelt hoe zij bij een bepaalde mening is gekomen, ga je zelf nadenken over de onderwerpen die ze aansnijdt. Megan Rapinoe komt zeer oprecht over in Één leven. Wanneer ze zegt dat elk van ons voor echte verandering kan zorgen, geloof je haar.

Één leven is een vlot geschreven autobiografie van een topatlete, een inspiratie op en naast het voetbalveld.

Recensie: Één leven - Megan Rapinoe

Één leven

1  2  3  4  5

‘Stap over je eigen schaduw. Wees meer, wees beter, wees groter, doe meer dan je kunt.’ Dat is de boodschap van Megan Rapinoe, een van de meest getalenteerde atleten ter wereld. Met het Amerikaanse vrouwenvoetbalelftal behaalde ze olympisch goud en won ze tweemaal een WK. Maar ook naast haar succes op het voetbalveld is Rapinoe een grootheid. Ze is voorvechter van vrouwenrechten en drijvende kracht achter sociale veranderingen. Ze strijdt voor gelijke behandeling en betaling, en voor lhbti-rechten.
    Deze fenomenale atleet met een groot rechtvaardigheidsgevoel schreef een autobiografie voor iedereen die van sport houdt of een rechtvaardiger wereld nastreeft. Of allebei.