Heartstream - Tom Pollock  RECENSIE

Recensie: Heartstream - Tom Pollock

Amy maakt gebruik van de app Heartstream sinds ze weet dat haar moeder ongeneeslijk ziek is. Op die manier kunnen Amy's volgers haar emoties voelen en het heeft haar enorm populair gemaakt. Wanneer Amy na haar moeders crematie weer thuiskomt, staat er een vrouw in de keuken met een bomgordel om haar midden. Wat wil deze vrouw van Amy? Is ze een doorgedraaide fan?

De titel Heartstream spreekt aan en de cover draagt daar zeker aan bij. Tijdens het lezen van de eerste bladzijden wordt de technologie rondom de futuristische app Heartstream uitgelegd en wordt het aan Amy's leven gekoppeld. Toch is het bijzonder dat naarmate het verhaal vordert, Heartstream steeds minder ter sprake komt en de app in het geheel van het verhaal eigenlijk maar een minimale bijrol vervult.

Zet Tom Pollock de lezer zo op een verkeerd spoor? Ja en nee. Tijdens het lezen wordt al snel duidelijk dat een deel van het verhaal zich afspeelt in het verleden en het is wachten op het moment dat deze twee verhaallijnen samenkomen in het heden. Voor dat moment, weet je eigenlijk al bijna volledig hoe het allemaal in elkaar zit en het is dan ook geen echte verrassing meer als het uitgesproken wordt. De personages uit heden en verleden blijven allemaal vrij vlak, ook al zijn ze extreem, en komen daardoor 'eenvoudig' over en neigen ze meer naar het karikaturale. Dat zorgt ervoor dat je je er als lezer ook moeilijk aan kan hechten. De enige uitzondering hierop is misschien Amy, maar ook zij blijft te weinig uitgewerkt.

Heartstream bevat een aantal ernstig getroebleerde personages en dat is zorgwekkend. Het geheel boet daardoor in aan geloofwaardigheid en er blijven veel losse eindjes over door de impact die bepaalde acties hebben en waarbij de afwerking dan toch te wensen overlaat. Tom Pollock heeft erg zijn best gedaan om spanning, emotie en originaliteit te verweven, maar de fijne balans die nodig is om het dan allemaal smaakvol bij elkaar te laten komen is niet helemaal gevonden. Het resulteert dan ook in een soort bombardement van de lezer, waardoor deze wat afgestompt raakt.

De schrijfstijl van Tom Pollock past goed bij het verhaal en is nergens storend. Toch voegt de stijl ook weinig toe en ervaar je ook hier het gemis aan diepgang. Natuurlijk wordt er uiting gegeven aan veel emoties, maar het raakt je niet tijdens het lezen. Het grote voordeel van de leesbaarheid van de schrijfstijl is de snelheid waarmee Heartstream gelezen kan worden, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Heartstream is niet helemaal het boek dat je verwacht op basis van korte inhoud en cover. Vanaf ergens halverwege wil je gewoon weten hoe het afloopt, maar verliest het verhaal zijn verdere magie, voor zover die al aanwezig was. Tom Pollock heeft een origineel verhaal bedacht, maar de uitwerking mist zijn effect en daardoor kan Heartstream de lezer niet blijven boeien. Op een winterse zondag zal het voor sommige lezers een middag vertier bieden, maar binnen het Young Adult genre zijn er betere boeken om de tijd te verdrijven.

Recensie: Heartstream - Tom Pollock

Heartstream

1  2  3  4  5

"Heartstream' is een bloedstollende Young Adult thriller van de auteur van "Wit Konijn / Rode Wolf', over de gevaren van social media en obsessie.

Beroemd
    Cat is verliefd. En niet op zomaar iemand. Ze heeft een relatie met de leadzanger van een van de allergrootste bands ter wereld. Als de fans van de band erachter komen dat hun idool een relatie heeft, zullen ze woedend zijn. Cat houdt de relatie angstvallig geheim, maar dan wordt ze zwanger…
    Social media
    Amy is beroemd. Ze is een enorm fenomeen op Heartstream, een app waarmee je al je diepste gevoelens met je fans kunt delen. Amy streamt zelfs hoe ze zich voelt tijdens de begrafenis van haar moeder.
    Als Amy na de begrafenis van haar moeder thuiskomt, staat er een onbekende vrouw in haar woonkamer. Ze is van top tot teen behangen met explosieven. Ze weigert te vertrekken voordat ze Amy heeft gesproken. Wat zou ze willen?
    Wit Konijn / Rode Wolf
    Wit Konijn / Rode Wolf is een al even spannende thriller van Tom Pollock. Een regelrechte pageturner voor tieners en oudere thriller-liefhebbers, die het Beste Boek voor Jongeren 2019 werd!