Nachtverhaal - Paul Biegel RECENSIE

Recensie: Nachtverhaal - Paul Biegel

Deze klassieker van Paul Biegel vertelt het sprookjesachtige verhaal van een huiskabouter die elke nacht stilletjes het hele huis in de gaten houdt. Op een stormachtige nacht krijgt hij bezoek van een fee. De huiskabouter is in eerste instantie wat wantrouwig, maar de fee vertelt hem elke nacht een stukje van haar levensverhaal en dat is zó spannend dat hij steeds meer wil horen. Dit verhaal neemt de huiskabouter zo in beslag dat hij alles om zich heen vergeet en nergens meer aan toekomt. Dat merkt de oude vrouw bij wie hij in de villa woont ook, net zoals Rat en Pad die in de kelder wonen. En dit zorgt voor een nog spannender avontuur dan het nachtverhaal van de fee.

Paul Biegel heeft met Nachtverhaal een sprookjesachtige fantasie geschetst die geen grenzen kent. Het verhaal is beeldschoon, maar ook super spannend. Biegel schreef dit verhaal al in 1992 en in 2020 is een mooie herziene uitgave verschenen met prachtige kleurrijke illustraties van Charlotte Dematons. Dat het verhaal 28 jaar geleden is geschreven, haal je soms uit kleine dingen in het boek.

'Vooral nu er alleen nog een oude grootmoeder in het huis woonde, ging hij iedere nacht rond om te zien of er geen kaars was blijven branden, of een lamp was vergeten uit te doen, of er niet nog een vonk gloeide in de haard of in de asbak, of alle gaspitten waren uitgedraaid, of er geen kraan drupte, geen leiding lekte, de deuren op slot zaten – en hij joeg alle muizen weg, kssjt ksjjt, dan gingen ze.' (P.8.) Ik denk dat er maar bij weinig kinderen nog een asbak in huis staat. Misschien weten ze wel helemaal niet wat dat is?

Nachtverhaal kent eigenlijk twee verhalen. Het verhaal van de huiskabouter en zijn huisgenoten en het levensverhaal van de fee. Een verhaal in een verhaal eigenlijk. Elk hoofdstuk begint en eindigt met de belevenissen van de huiskabouter; daartussen staat het spannende verhaal van de fee.

Paul Biegel heeft een beeldende en prikkelende schrijfstijl. Je ervaart de fantasie, je voelt de spanning. Ook maakt hij op zijn tijd gebruik van humor in zijn verhaal. Zo is bijvoorbeeld de tong van Pad te lang en dat hoor je (en lees je dus). 'Hou je viezje leugenaarsjbek jijj!' krijste Pad. (P.8) Dit is met name heel grappig als je het boek voorleest. Dan kan je dit natuurlijk lekker na lispelen. Tot hilariteit van de kinderen natuurlijk. Het gehele boek is overigens geschikt om voor te lezen, door de opbouw in episodes en de levendige dialogen.

Nachtverhaal is met recht een sprookje te noemen. Het verhaal handelt over reuzen en tovenaars, er komen koningen en feeën in voor, pratende dieren en natuurlijk de huiskabouter. Dit gemixt met de nodige spanning en wat humor op zijn tijd is het een boek wat veel kinderen zal aanspreken.

Nachtverhaal van Paul Biegel is rijk aan taal, rijk aan fantasie en eigenlijk zou iedereen dit sprookje moeten lezen. Jong en oud.

Recensie: Nachtverhaal - Paul Biegel

Nachtverhaal

1  2  3  4  5

In een stormachtige nacht krijgt een kabouter bezoek van een prachtige fee met een gebroken vleugel. Hij weet niet of hij haar wel kan vertrouwen, maar ze vertelt elke nacht een stukje van haar levensverhaal en stopt steeds precies als het spannend wordt. Dus dan moet ze nog een nachtje blijven, zodat ze verder kan vertellen. Het is een griezelig, spannend en wondermooi verhaal, en de kabouter wil graag meer horen...