Valeria 2: Daters & haters - Elísabet Benavent RECENSIE

Recensie: Valeria 2: Daters & haters - Elísabet Benavent

Valeria's leven staat op het punt volledig te veranderen. Ze gaat scheiden van haar echtgenoot, het boek dat ze over de breuk geschreven heeft, ligt bijna in de winkels, en dan is er ook nog Victor, de man op wie ze hopeloos verliefd werd toen het einde van haar relatie in zich was. Ook in haar hoofd is het chaos. Heeft ze de juiste beslissingen genomen? Gelukkig heeft ze haar vriendinnen, die haar naast advies voorzien van de nodige avonden vol wijn en andere drank. Maar ook zij hebben hun eigen problemen. Lola scharrelt weer met een ex, Carmen probeert haar vriend los te krijgen van zijn moeder en Nerea zou wel eens zwanger kunnen zijn...

De Valeria-boeken van Elísabet Benavent zijn in Spanje mateloos populair. Deel één Seks & sangria diende al als inspiratie voor een eerste seizoen van een Netflix-serie over de vier vriendinnen. Inmiddels is in Nederland deel twee getiteld Daters & haters in vertaling beschikbaar en deel drie, Break-ups & shake-ups, verschijnt in het voorjaar van 2021. Ronkende aanbevelingen als 'te vergelijken met Sex and the City' en 'een gloednieuwe leesverslaving', en een felgekleurde omslag met de hippe actrices uit de Netflix­-serie maken Valeria moeilijk te negeren.

Al lezend is het inderdaad niet lastig te begrijpen waar de populariteit van de boeken van Benavent vandaan komt. Al komt Daters & haters wat moeilijk op gang. De mijmerende Valeria doet in de eerste hoofdstukken denken aan een in haar hoofd levend personage uit meer filosofische Spaanse literatuur. Maar niets is minder waar. Ja, Valeria mijmert en twijfelt wat af, maar Benavent houdt de vaart er in haar boek flink in. Haar kracht is met name het schrijven van scherpe dialogen – begrijpelijk dat iemand daar een tv-serie in zag. Het is bijna alsof je erbij zit terwijl de vriendinnen hun leven bespreken bij een groot glas wijn. Ook in de discussies tussen de meiden en hun mannen spatten de vonken eraf.

En daarbij niet alleen. Benavent schrikt niet van een seksscène meer of minder, en stopt zeker niet kuis bij het moment dat haar personages de slaapkamer betreden. Die halen ze zelfs lang niet altijd en Benavent weet de passie woord voor woord te vangen – met heel wat rode oortjes tot gevolg. Daters & haters neigt daarmee misschien zelfs wel zo veel naar een erotische roman dat de omschrijving 'feelgood' bijna misleidend is voor de nietsvermoedende lezer. Maar dankzij haar vaardige pen zijn die scènes vol passie een goede aanvulling op een verder wat slap verhaal.

Want van de plotopbouw moet Daters & haters het niet per se hebben. Er gebeurt zeker het een en ander in Valeria's leven, en daarnaast volgen we natuurlijk Lola, Carmen en Nerea. Maar zoveel maken zij nu ook weer niet mee noch ontwikkelen hun personages zich echt en geloofwaardig. Ondanks dat Benavent tussen de regels door heus haar best doet serieuze en herkenbare onderwerpen aan te snijden, zijn de vrouwen en met name Valeria bij vlagen gewoon vervelend zeurende vrouwen waarvan je niet snapt waarom ze zo moeilijk doen.

En dan is er nog de soms verwarrende vertelstijl. Want Benavent heeft van Valeria de alwetende verteller van haar eigen verhaal gemaakt – en van dat van haar omgeving. Zo schakelen we soms naar een scène waar Valeria niet bij is, maar wel duidelijk de verteller van is, in ik-persoon zelfs. We hebben met Daters & haters duidelijk te maken met het verhaal van Valeria's volgende boek. Zo is Valeria echt een serie, ook omdat je echt voorkennis mist als je bij deel twee in de serie valt. Maar al heeft Daters & haters plussen en minnen, en is het geen boek dat je nog lang bij zal blijven, toch zal deze vlotte vertelling fans aan zich binden van deel één tot aan deel ... veel!

Recensie: Valeria - Daters & haters - Elísabet Benavent

Valeria 2 - Valeria, daters & haters

1  2  3  4  5

Valeria heeft net haar roman gepubliceerd en wacht nu vol spanning op alle recensies. Tegelijkertijd ligt ze in scheiding met haar man en wacht er ergens in de stad ook nog een minnaar. Gelukkig heeft ze haar beste vriendinnen, maar die hebben zelf ook genoeg aan hun hoofd…
    Elísabet Benavent weet de levens van de vier jonge vrouwen als geen ander te treffen, en schreef een heerlijk herkenbare serie vol zelfspot, humor en plezier.