Familie liegt nooit - Karen M. McManus RECENSIE

Recensie: Familie liegt nooit - Karen M. McManus

Milly, Aubrey en Jonah kennen elkaar nauwelijks, maar hebben één ding gemeen; ze zijn alle drie kleinkinderen van de immens rijke Mildred Story. Hun oma bezit vrijwel alles op een Amerikaans resort eiland, maar heeft meer dan twintig jaar geleden haar vier kinderen onterfd en leeft een teruggetrokken bestaan. Totdat Milly, Aubrey en Jonah plots een brief ontvangen waarin ze uitgenodigd worden de zomer op het resort te komen werken. De een gaat er enthousiaster heen dan de ander, maar ze vertrekken samen in de hoop elkaar én hun oma beter te leren kennen. En bovenal willen ze dolgraag weten wat er in het verleden is gebeurd, aangezien hun ouders zeggen niet te weten waarom ze zijn onterfd. Maar op het resort aangekomen blijkt wel dat de familie Story vele geheimen heeft gekend, en nog kent. Zijn ze wel wie ze zeggen te zijn, en wat is er allemaal in de doofpot gestopt? Milly, Aubrey en Jonah zien het als hun missie om te achterhalen wat hun oma van hen wil en willen graag bij haar in de gunst komen. Om zo uiteindelijk alle familiegeheimen te ontrafelen.

Familie liegt nooit is een echte young adult roman waarin het thema familie erg belangrijk is. De ouders van de drie nichtjes en neef zijn uit elkaar gegroeid, waardoor de kleinkinderen elkaar maar nauwelijks kennen. Al deze gezinnen worden wel gekenmerkt door één mysterie: waarom heeft hun moeder haar drie zonen en dochter onterfd en nooit meer contact opgenomen. De personages zijn vrij stereotyperend; Milly is rijk en populair, Aubrey is sportief maar introvert en Jonah is egocentrisch, of toch gewoon een nerd? Ondanks deze niet al te verrassende persoonlijkheden ga je al snel van de personages houden en nemen ze je in het verhaal mee. Auteur Karen M. McManus heeft daarnaast ook veel aandacht besteed aan de vier kinderen van Mildred Story, drie daarvan zijn de ouders van de nichten en neef.

In Familie liegt nooit wordt regelmatig van perspectief gewisseld om zodoende de personages en hun bevindingen te leren kennen, maar maakt ook af en toe een sprong terug in de tijd naar Allison, de moeder van Milly. Op deze manier laat McManus de lezers kennismaken met de karakters van Allison en haar broers, en geeft wat meer over de gebeurtenissen van vierentwintig jaar geleden prijs. Dit heeft ze goed gedaan om de lezers zo meer verwikkeld te laten raken in de familiemysteries. Daarentegen is het wel jammer dat McManus erg kort door de bocht gaat over die vier kinderen. Zo stelt ze, eens een donkaard, altijd een donkaard. En eens een rokkenjager, altijd een rokkenjager. Daarmee zegt ze eigenlijk dat men in twee decennia niet verandert. Terwijl McManus met de goed geschreven en zeer verrassende ontknoping zoveel meer daarmee had kunnen doen.

De roman Familie liegt nooit komt in eerste instantie wat traag op gang. Het verhaal verveelt zeker niet, maar je kunt wel het boek even wegleggen met het vertrouwen dat het verhaal op je wacht tot jij er weer aan toe bent. Ook is het hier en daar wat voorspelbaar. Tegen de tweede helft komt het verhaal daarentegen echt lekker op dreef, wordt het verhaal spannend en wil je in één ruk door naar de ontknoping. Hierin stelt McManus haar lezers zeker niet teleur en van voorspelbaarheid is ook niet langer sprake. Al met al zijn de personages dus niet per se het sterkste punt van Familie liegt nooit, maar leest het verhaal verder ook wel heel goed weg. Wel wat jammer dat het boek zo'n inspiratieloze titel heeft gekregen, dat had zeker wat meer aandacht verdiend.

Familie liegt nooit

1  2  3  4  5

Intrige, bedrog en lang verborgen familiegeheimen

Jonah, Milly en Aubrey Story zijn neef en nichten, maar ze kennen elkaar amper en ze hebben zelfs hun oma nog nooit ontmoet. Deze rijke vrouw leeft een teruggetrokken bestaan en onterfde hun ouders voordat ze werden geboren. Dus wanneer ze alle drie een brief ontvangen waarin ze worden uitgenodigd om in de zomer op haar resort op een klein eiland te komen werken, zijn ze verrast… en nieuwsgierig.

Hun ouders zijn het over één ding eens: niet gaan is geen optie. Dit zou de kans kunnen zijn om weer bij hun grootmoeder in de gunst te komen. Maar wanneer ze op het eiland aankomen, wordt meteen duidelijk dat zij andere plannen met hen heeft. En langzaam maar zeker begint het drietal te beseffen hoe mysterieus – en duister – het verleden van hun familie is.

De hele Story-familie heeft geheimen. Wat hen jaren geleden uit elkaar heeft gedreven is nog niet voorbij – en deze zomer zullen Jonah, Milly en Aubrey de gruwelijke waarheid ontdekken.

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben