Bridgerton 5: De hand van de gravin - Julia Quinn RECENSIE

Recensie: De hand van de gravin (Bridgerton deel 5) - Julia Quinn

Na de verhalen over Daphne, Anthony, Benedict en Colin zijn we dan eindelijk aanbeland bij wie voor vele het favoriete personage is uit de familie Bridgerton; Eloise. Ondertussen is Eloise al 28 jaar – in die tijd krijgt ze dan al het stempel van oude vrijster – maar nog altijd op zoek naar een huwelijk vol liefde. Is dat nou zoveel gevraagd?

Zoals gezegd is Eloise Bridgerton een grote favoriet onder de fans van Bridgerton. In de vier eerdere delen hebben we haar al aardig leren kennen. Ze is intelligent, scherp en onuitstaanbaar nieuwsgierig. Wat anderen denken en voor zich houden, zegt zij hardop. Ook is zij absoluut de meest moderne vrouw uit de Bridgerton familie en, uitgezonderd Lady Danbury, misschien wel van alle personages in de boeken. Voordat je start met De hand van de gravin ben je dus waarschijnlijk al enorm gehecht geraakt aan Eloise. Gelukkig is er ook nog genoeg nieuws over haar te ontdekken en weet Julia Quinn ons van de eerste tot aan de laatste letter te boeien. Het boek waar we zo lang op hebben gewacht, is absoluut beter dan we ook maar durfden te dromen.

Anders dan de verhalen over Anthony, Daphne en Colin speelt het verhaal van Eloise zich niet af in het debutantenseizoen. Eloise gaat namelijk naar het landgoed van Sir Philip, een penvriend en mogelijke huwelijkskandidaat. Hij is een goed en gedetailleerd geschreven personage. Dat hij al kinderen heeft onderscheidt hem van de mannen in de eerdere verhalen en dit zorgt in De hand van de gravin voor zowel humor en ontroering. Sowieso was dit een goede keus van schrijfster Julia Quinn. Omdat dit verhaal zich ver van Londen afspeelt missen we hier en daar toch wel de rest van de liefdevolle familie Bridgerton – en dan met name hun gevoel voor competitie, gevoel van saamhorigheid en uiteraard de plagerijen. Het is dan ook fijn dat enkele broers en zussen toch even een bezoekje komen brengen aan Eloise. Ook is dit het moment waarop we al een klein voorproefje krijgen van de man die Gregory aan het worden is...

Iets wat wel ontbreekt in De hand van de gravin is, hoe kan het ook anders, Lady Whistledown. Julia Quinn doet haar best om deze leegte op te vullen met Eloise haar lieve en grappige brieven, maar we kunnen niet anders dan het "gossip girl achtige personage" en haar altijd sappige roddels toch een beetje missen.

De boeken van de Bridgerton reeks zijn een combinatie van rijkdom, lust en verraad. Ze zijn romantisch, vol met drama, historie en ook hier en daar behoorlijk stout. Met De hand van de gravin zet Julia Quinn dit succes voort en ondanks dat het het 5e deel is, smachten wij alweer naar meer. Het is maar goed dat het al bijna april is, dus we hoeven niet al te lang te wachten tot we eindelijk de mysterieuze Francesca beter leren kennen!

Bridgerton 5 - De hand van de gravin

1  2  3  4  5

Nu te zien als Netflix-serie met Julie Andrews - voor de fans van Jane Austen en Lucinda Riley

Acht boeken – acht broers en zussen – acht hartstochtelijke liefdes

Voor wie heeft genoten van Downton Abbey en Belgravia

Eloise Bridgerton is achtentwintig en nog altijd ongehuwd. In de negentiende-eeuwse high society maakt haar dat al bijna een oude vrijster. Uit medelijden vraagt weduwnaar Sir Phillip de ‘onhuwbare’ vrouw ten huwelijk. Maar als hij Eloise eenmaal ontmoet en erachter komt hoe slim en aantrekkelijk ze is, vreest Phillip dat hij meer reden heeft om naar haar te verlangen dan zij naar hem.